לא רק הפועל ת"א: מוני הראל נאבק על השליטה בעסקיו

לאחר שנאלץ להיפרד השבוע ממועדון הכדורגל, עומד הראל בפני מאבק על השליטה בעסקי הדלק שלו בארה"ב מול אריק קוטלר

בתחילת השבוע הופתע מוני הראל כששותפו לבעלות על קבוצת הכדורגל של הפועל ת"א, אלי טביב, החליט לרכוש את חלקו במועדון תמורת 6 מיליון שקל (בעקבות הפעלת הסכם "במבי" על ידי הראל עצמו). לאחר שאיבד את הבעלות בקבוצתו האהובה, נדרש הראל להילחם גם על השליטה בעסקיו הציבוריים, המתבצעים באמצעות חברת מטיס קפיטל והחברה הבת שלה פטרו גרופ, שנקלעו למשבר קשה ונושאות הערת "עסק חי" בדוחותיהן הכספיים.

אתמול הגישה חברת המימון ארקו שבשליטת אריק קוטלר מתווה נוסף להשקעה של 20 מיליון דולר תמורת 51% מהנכס העיקרי של השתיים - חברת תחנות הדלק האמריקנית GPM. זאת, לאחר שבתחילת השבוע עבר ניהולה של GPM לידי קרן השקעות אמריקנית שהעמידה לה מימון ב-2010. בתגובה, הציע הראל בעל פה למחזיקי האג"ח של פטרו גרופ כי ישקיע 35 מיליון דולר ב-GPM, אך הצעה זו עדיין לא הועלתה על הכתב.

אתמול (ב') התקבצו מחזיקי האג"ח של פטרו גרופ, להם חייבת החברה 70 מיליון שקל, לאסיפה בת"א, במסגרתה העלה אריק קוטלר מארקו את הצעתו החדשה. הראל בחר שלא להגיע, ובהיעדרו ספגו אילן אנגל, מנכ"ל מטיס קפיטל, ועו"ד ויקטור תשובה המייצג את החברה, את האש מהנושים.

מחזיקי האג"ח שוקלים להחריף את צעדיהם וייתכן שיפנו לביהמ"ש בבקשת פירוק של פטרו גרופ. חוסר האמון ביכולתה להחזיר את חובותיה, בא לידי ביטוי בהתרסקות המניה ב-60% מתחילת השנה, למחיר המשקף לפטרו גרופ שווי שוק של 25 מיליון שקל בלבד. אג"ח החברה נסחרות בתשואת זבל של 160%.

בסוף אסיפת האג"ח אתמול הוחלט על הקמת נציגות של המחזיקים שתנהל מו"מ ישירות מול הראל. בנציגות חברים שמואל אשל (מנורה-מבטחים), עו"ד אריה דנציגר (המייצג את מחזיקי האג"ח) ואבירם סביר (משקיע פרטי).

כבר דחה הצעה אחת מארקו

פטרו גרופ מפעילה באמצעות GPM בארה"ב 331 תחנות דלק וחנויות נוחות. למרות הכנסות של כמעט מיליארד דולר בשנה החולפת, הזינוק במחירי הדלק ומזג האוויר הקר שהשבית אזורים שלמים במדינה, הביאו לכך שהחברה ספגה הפסד של 12 מיליון דולר. GPM מתקשה לקבל אשראי בתנאים סבירים, ובספטמבר אשתקד נטלה הלוואה כאמור בסך 35 מיליון דולר מקרן Bayside האמריקנית, בריבית גבוהה של 18.5%.

ההלוואה ניתנה לשלוש שנים וחצי, ואת מרבית הריבית נדרשת GPM לשלם מדי רבעון (בסך הכול כ-8 מיליון דולר בשנה). הקרן העבירה בתחילת החודש דרישה מ-GPM לשפר את הקובננטים של ההלוואה, ומשהדבר לא בוצע היא נטלה לידיה כאמור את ניהול החברה.

הראל נטרל הצעה הקודמת של ארקו להשקעה ב-GPM שהוגשה בחודש שעבר, למרות שהדירקטוריון של פטרו גרופ תמך בה. בתגובה, הגישו כל חברי הדירקטוריון וכן היועץ המשפטי של החברה את התפטרותם. הראל התבטא אז באוזני "גלובס" כי "העסקה של פטרו גרופ עם ארקו גרועה. זה לגנוב את החברה". כעת נותר לראות האם הראל יילחם על החברה או שיוותר בסוף, כמו שקרה עם הפועל ת"א.

מטיס קפיטל, הנמצאת כיום בשליטתו המלאה של הראל (68%), סיימה את שנת 2010 בהפסד של 37 מיליון שקל, בהמשך להפסד מצטבר של כ-130 מיליון שקל ב-2008-2009. לחברה "בור" של 28 מיליון שקל בהון העצמי, ומנייתה נחתכה ב-40% מתחילת השנה, למחיר המשקף למטיס שווי שוק של 50 מיליון שקל בלבד. אג"ח החברה נסחרות בתשואת זבל של 200%, בשל חששות מפני חדלות פירעון.

מרבית החוב של מטיס, העומד על כ-170 מיליון שקל, הוא בגין אג"ח שהנפיקה ולא ברור כיצד תוכל לשלמו, לאור העובדה שתזרים המזומנים שלה אשתקד היה שלילי בגובה 14 מיליון שקל.