אובמה: המו"מ בין ישראל לפלסטינים חיוני עתה מאי-פעם

אמר אחרי פגישה עם מלך ירדן: נושיט חבילת סיוע כלכלית בשווי מאות מיליוני דולר לירדן ■ עבאס: הכרת או"ם במדינה פלסטינית תאפשר לנו לנקוט צעדים לגליים נגד ישראל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ג'), בעקבות פגישה עם עבדאללה מלך ירדן בבית הלבן, כי למרות התהפוכות במזה"ת, ואולי דוקא בגללן, חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים חיוני עתה יותר מאשר אי פעם.

שני הצדדים "חייבים למצוא דרך לשוב אל שולחן הדיונים ולהתחיל לנהל מו"מ על השגת פיתרון שוויוני וצודק" שיביא לשתי מדינות שתחיינה בשלום זו בצד זו, אמר אובמה.

בהצהרתו לפני כתבים, כשמלך ירדן ישוב לצידו, אמר עוד אובמה, כי ארה"ב תיתן לירדן חבילת סיוע כלכלית בשווי מאות מיליוני דולרים, כדי לסייע לה ביישום רפורמות כלכליות וחברתיות. הוא גם הבטיח לספק לירן משלוחי חיטה כדי לסייע לה להתמודד עם האמרת מחירי הסחורות בעולם.

לפני הפגישה, פרסם "ניו יורק טיימס" מאמר אופ-אד מאת נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שבו הוא מצדיק את יזמת הפלסטינים לבקש מעצרת או"ם להעניק הכרה למדינה פלסטינית עצמאית במושב הקרוב של העצרת, בספטמבר. הוא אומר, כי הכרת או"ם במדינה פלסטינית תאפשר לישות החדשה לנקוט צעדים לגלים נגד ישראל.

"הצטרפות פלסטין לאו"ם תסלול את הדרך לבינאום הסכסוך מבחינה לגלית, לא רק מחינה פוליטית", כותב עבאס. "היא תסלול לפלסטינים את הדרך להגיש תביעות נגד ישראל באו"ם, גופים הקשורים באמנת זכויות האדם ובית-הדין הבינלאומי לצדק".

"שאיפתנו להכרה אינה צריכה להיראות כתעלול", מוסיף עבאס. "איבדנו יותר מדי מאנשינו ונשינו כדי לעסוק עתה בתיאטרון פוליטי. אנו פונים עתה לאו"ם כדי להבטיח שנוכל לחיות בחירות ב-22% מהמולדת ההיסטורית שלנו, מפני שניהלנו מו"מ עם ישראל במשך 20 שנה בלי שנצליח להתקרב למטרה של מדינה משלנו".

"איננו יכולים לחכות לנצח בעוד ישראל מוסיפה לשלוח עוד ועוד מתנחלים לגדה המערבית הכבושה ושוללת מהפלסטינים את הגישה לרוב אדמותינו והמקומות הקדושים לנו, בייחוד ירושלים", אומר נשיא הרשות.

לדבריו, מו"מ מוסיף להיות האופציה הראשונה של הפלסטינים, אך בהעדר תוצאות "אנו נאלצים לפנות לקהיליה הבינלאומית".

עבאס טוען, כי האחדות הפלסטינית, כלומר הפיוס בין הרשות לחמאס, הוא צעד מכריע לקראת פיתרון של שלום וצדק לסכסוך. "בניגוד למה שאומר ראש הממשלה נתניהו, ובניגוד למה שהוא צפוי לומר בוושינגטון, הבחירה אינה בין אחדות פלסטינית או שלום עם ישראל; הבחירה היא בין פתרון של שתי מדינות לבין התנחלויות-קולוניות".

הוא פתח את המאמר כך: "לפני 63 שנה אולץ נער פלסטיני בן 13 לנטוש את ביתו בעיר הגלילית צפת ולנוס לסוריה. הוא מצא מקלט באוהל, מהסוג שסופק לכל הפליטים שהגיעו. במשך עשרות שנים שאפו הוא ומשפחתו לחזור לביתם ולמכורתם, אך נשללה מהם הזכות הבסיסית הזו. סיפורו של הילד הזה, כמו הסיפור של פלסטינים רבים אחרים, הוא הסיפור שלי".

וזה קיצור תולדות הסכסוך הישראלי-פלסטיני לפי עבאס: "בנובמבר 1947, הצביעה הצערת הכללית על הקמת שתי מדינות בארצנו. זמן קצר לאחר מכן, גירשו הכוחות הציוניים את הערבים-הפלסטיניים כדי להבטיח רוב יהודי מכריע במדינת ישראל העתידית, וצבאות ערב התערבו. התוצאה היתה מלחמה וגירושים נוספים. למעשה, צאצאיהם של אותם פלסטינים מגורשים נורו ונפצעו בירי כוחות ישראליים כאשר הם ניסו לממש באופן סמלי את זכותם לחוזר לבתי משפחותיהם".