אלטשולר: "אנחנו לא פדופילים ואנסים"

בפאנל בנושא השקעות בחו"ל תקף גילעד אלטשולר את הרגולטורים האחראיים על שוק ההון: "אם הייתה רגולציה על שירותי הכבאות כמו שיש על בתי השקעות, לא הייתה נדלקת סיגריה במדינה"

"אם הייתה רגולציה על שירותי הכבאות כמו שיש על בתי השקעות, לא הייתה נדלקת סיגריה במדינה. כאשר מדובר בחיי אדם אין רגולציה, אבל כשזה מגיע לכסף מתנהגים בחומרה רבה מתוך מניעים פופוליסטים. מה, אנחנו פדופילים ואנסים?", את ההתבטאות החריפה הזו השמיע גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם, בוועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO זיו האפט.

אלטשולר, שמתח ביקורת חריפה על הידוק הרגולציה על בתי ההשקעות בין היתר באמצעות אכיפה מנהלית ועדת חודק, הוסיף: "יש חוסר פרופורציה מוחלט בקנסות ובעונשים שמטילים עלינו, לעומת מה שקורה במשק בו אין דין ואין דיין. הרגולטורים עלו פה על עצים מאוד גבוהים וצריך לרדת מהם.

"העובדים בבתי ההשקעות מפחדים לעבור עבירות טכניות פשוטות ועסוקים כל היום בשאלות האם עברו על תקנה זו או אחרת ואילו גבולות אולי הם עברו, במקום להיות עסוקים בהשקעות עצמן. מרכיב הרגולציה בתוך יום העבודה נהפך להיות בלתי נסבל לחלוטין", אמר אלטשולר.

"אנחנו עסוקים כל הזמן בתקנות חדשות שמתחלפות כל יומיים, ובדרישות של חתימות שאין להם שום ערך, מעבר לכך שהן כר נוח לעורכי דין ממולחים לתביעות חסרות שחר", הוא הוסיף.

אלטשולר מתח ביקורת על אנשי רשות ני"ע ואמר: "לצערנו אנשי הרשות מעולם לא היו פעילים בשוק ההון ומעולם לא קנו ני"ע". הוא גם ביקר את הפשרה אליה הגיעה הרשות בפרשת הרצת ני"ע בפסגות, במסגרתה נאלץ בית ההשקעות לשלם קנס של 150 מיליון שקל ולהדיח את הבכירים בראשם המנכ"ל רועי ורמוס. "בפסגות היה מעשה סחיטה שהרשות ניצלה סיטואציה של עסקת המכירה ודרשה תשלום קנסות ועזיבת אנשים. אם לא הייתה המכירה זה לא היה קורה. אדם שמגיע מבחוץ ושומע על הסיטואציה אומר שהיה כאן מעשה סחיטה".

"להקצות יותר לאג"ח זרות"

נושאו המקורי של הפאנל היה השקעות בחו"ל, ובמסגרת הדגישו הן אלטשולר והן אמיר הסל, מנהל חטיבת ההשקעות בהראל ביטוח פיננסים, את חשיבות פיזור ההשקעות בחו"ל. "השוק הישראלי הוא טוב. אנו מאמינים במדינה ואוהבים אותה. אך בהשקעות ראוי לפזר ואסור לשים את הביצים בסל אחד. זה לא בריא. ראינו את המשבר המקומי של 2001-2002. יהיו עוד משברים", אמר הסל.

אלטשולר המליץ על חברות המייצאות לסין. "בניגוד לסין, באירופה ובארה"ב לא נולדים ילדים ולא צומח שם שום דבר. הסינים מתחילים לקנות את המוצרים שמייצרות החברות במערב ובאותן חברות אתם רוצים להיות מושקעים", הוא אמר.

באשר לשאלה כמה מתוך תיק המניות כדאי להשקיע בחו"ל, אמר הסל: "רמת החשיפה המנייתית בתיקי הראל לחו"ל עומדת על כ-50% והיא תלך ותגדל". אלטשולר טען שהנטייה למניות ישראליות היא מוצדקת שכן הן הוכיחו את עצמן לאורך השנים, אך אמר שהתמהיל הנכון מבחינתו הוא 60/40 לטובת חו"ל.

השניים הסכימו שיש להקצות מרכיב משמעותי יותר מתיק האג"ח לאג"ח זרות. "מדברים הרבה על מניות אך חייבים לתת דעת על האג"ח - כל הקהל פה, 80 אחוז מכספי האג"ח שלו, נמצא בארץ", אמר אלטשולר. הסל ציין בהקשר זה כ-15%-20% מתיק האג"ח של הראל נמצא בחו"ל.

"הבעיה היא במה שלא רואים"

אחד החששות מהשקעה באיגרות חוב זרות, היא החשיפה המטבעית, אשר עלולה לפגוע בתשואה. השניים דווקא לא התרגשו מכך, והסבירו שגידור מטבעי נכון פותר את הבעיה. אלטשולר ציין באילו מדינות מומלץ להשקיע באג"ח ואמר: "מדינות הבונקר להשקעה באג"ח מבחינתי הן קנדה, אוסטרליה, ארה"ב וגרמניה. התשואות ברוסיה ובברזיל גבוהות מאוד, אך גם הסיכון גבוה יותר, כמובן".

הסל, שנשאל בקשר לעתיד המצב באירופה על רקע העמקת המשבר שם, הפתיע ואמר שהוא חושב שמצב הכלכלה האירופית דווקא טוב יחסית. "הצמיחה בסדר והמחירים לא יקרים. לא נראה עצבנות מוגזמת אם יוון תיפול. משקל מדינות ה-PIGS בכלכלה האירופית נמוך יחסית והסדר חוב כבר מגולם". אלטשולר התייחס לאפשרות ההשקעה בסחורות והסביר שעדיף להשקיע בחברות שחשופות לסחורות ולא בסחורות. "זו המדיניות שלנו. זה הוכיח עצמו לאורך השנים".

הראל ידוע כבית השקעות שמשקיע הרבה בנדל"ן בחו"ל, והסל נשאל גם על כך. "אנו בודקים כרגע אפשרות פורטפוליו השקעה בדירות להשכרה בארה"ב", הוא פירט. "התשואה ברוטו על דירות כאלה היא של כ-7%. אלו תשואות שלא קיימות בארץ. ככל שאנו נחשפים לעסקאות נדל"ן בעולם, אנו מגלים את ההיצע האדיר ומגלים כמה ישראל קטנה. בשלוש השנים האחרונות ראינו עסקאות שהיו מבחינתנו 'כסף על רצפה'. היום זה כבר לא פשוט, אך בהחלט יש עדיין הזדמנויות ואנו ממשיכים להשקיע".

בסיכום הפאנל, נשאלו השניים מיהן המדינות שהם ממליצים עליהן כהשקעה וממי היו נמנעים. "הקטר הוא סיני וההתמקדות היא בחברות העשירות והחזקות המייצאות לסין", ייעץ אלטשולר, "ולכן לא חשוב אם הן אמריקניות או גרמניות. מי שבסין, בו צריך להשקיע".

הסל נמנע מלנקוב במדינה ספציפית והסביר שעיקרון הפיזור הוא המשמעותי ופחות חשוב היכן מפזרים. עם זאת, לדעתו, יש להימנע מהשקעה באג"ח בארה"ב בשל הלחץ האינפלציוני שהוא צופה שם. "למדנו בשיעורי הכלכלה שאם מגדילים את כמות הכסף, המחירים צריכים לעלות ולדעתי באג"ח האמריקני יבוא הרבה כאב", אמר.

אלטשולר טוען כי קשה לדעת מאילו השקעות כיום להתרחק, שכן "מסוכן הוא הברבור השחור שאף אחד לא רואה. את יוון מכירים ויטפלו, הגירעון האמריקני הוא ידוע. אין מה לפחד ממה שרואים. הדברים מגולמים. הבעיה היא במה שלא רואים".