שר התיירות יכריע בשבוע הבא: לקצור המלח או המלונות

מומחים: עלייה במפלס מחייבת קציר המלח בקרקעית פעילי סביבה: כיל צריכה לממן את ההליך

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, יכריע בשבוע הבא על הפתרון לבעיית העלייה במפלס של בריכה 5 בים המלח, על רקע עמדת החברה הממשלתית להגנות ים המלח(חל"י), שהוצגה אתמול ולפיה הפתרון הסביר ביותר הוא קציר מלא של המלח המצטבר בקרקעית, בשל פעילות מפעלי ים המלח.

לפי הדוח, הפתרון הוא בקציר שיעשה דרך קבע באמצעות דוברות שיגרדו שכבות של מלח שמצטברות בקרקעית וגורמות למפלס המים לעלות מדי שנה בכ-20 ס"מ.

להזיז את המלונות?

במסגרת ההליך המורכב, 4 דוברות יסלקו את המלח מהקרקעית, ובכך יגדילו את נפח הבריכה התעשייתית שלחופה נמצאים בתי המלון שבאזור עין בוקק. המלח שיגורד מהקרקעית, יסולק מבריכה 5 אל האגן הצפוני של ים המלח, באמצעות מסוע מיוחד שיוקם לשם כך. עלות ההליך מוערכת בסכומים שנעים בין 5 ל-7 מיליארד שקל.

שר התיירות, שאמון מטעם הממשלה על מציאת פתרון קבע לבעיה, מתלבט בין רעיון הקציר לאפשרות שנויה במחלוקת, המקוממת בעיקר את המלונאים באזור, ולפיה חלק מבתי המלון שבעין בוקק ייהרס, בין היתר כדי למנוע את הצפתם בתוך שנים אחדות. בסביבתו של מיסז'ניקוב סבורים שבכך תינתן הזדמנות לרענן ולשקם את אזור התיירות בים המלח, שהוזנח במשך שנים ארוכות ולהקים בו בתי מלון מודרניים שיקסמו לתיירים רבים. הגורמים המקורבים מעריכים את עלות ההריסה והבנייה מחדש של בתי המלון בעין בוקק בכ-3.5 עד 4 מיליארד שקל.

בלשכתו של מיסזנ'יקוב אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי הוא לומד את הדוח שחיברה בנושא חל"י, ושבכל מקרה הוא יביא בחשבון את המלצות החברה בבואו לגבש החלטה בנושא, "תוך התחשבות בהיבטים הסביבתיים, התיירותיים, הכלכליים, והאינטרסים של האזור כולו".

יש להדגיש כי חרף התמיכה של מפעלי ים המלח בקציר המלא, כיל (כימיקלים לישראל) לא מתכוונת לשאת בעול המימון של ההליך היקר, ומדגישה כי האחריות למימון חלה על האוצר בתוקף הסכמים ישנים בינה לבין המדינה. באוצר משוכנעים שעל כיל לשאת בהוצאות אלה בשל אחריותה למצבו של ים המלח על רקע פעילותה התעשייתית באזור.

"המזהם משלם"

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, אמר בעקבות פרסום הדוח כי "על שר התיירות החובה לאמץ את החלופה של הקציר ויישום העיקרון לפיו 'המזהם משלם'".

גם ארגון ידידי כדור הארץ קרא לשר התיירות לאמץ המלצות אלה ולחייב את מפעלי ים המלח לשאת בהוצאות. מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "רק קציר מלח ישמור על האיזון בין המשך תפקוד מפעלי ים המלח למניעת פגיעה בפעילות המלונאית ובערכי הטבע באזור".

בכיל דחו את הטענות ואת הצגת המצב בבריכה 5 כזיהום: "אין מדובר בזיהום ומי שמשתמש במושג הזה, פשוט לא מבין את פשר הבעיה", אמר גורם המקורב לחברה. "המדינה ידעה בעבר על בעיית העלייה במפלס ולמרות זאת איפשרה הקמת מלונות במקום. מה שמחייה את התיירות בעין בוקק זו בריכה 5, שהיא בריכה תעשייתית שמפעילה כיל. כל פרשנות אחרת בעניין היא ריקה מתוכן".