כחלון למפעילים: דווחו על נפילה של מעל 3 שעות

הדיווח שיוגש למשרד התקשורת יכלול את התחקיר שיבוצע על התקלה ■ הבעיה האמיתית בתקלות: מערכות הגיבוי לא מוכיחות את עצמן בעומסים

בעקבות ריבוי התקלות אצל מפעילי התקשורת, ובעיקר עקב ריבוי התקלות החמורות, הוציא משרד התקשורת הוראה למפעילים המחייבת אותם לדווח על תקלות ומפרטת באיזה אופן. במכתב שנשלח לכל המפעילים קובע המשרד קריטריונים לדיווח, לאחר שהתברר שחברות התקשורת לא מדווחות על תקלות כנדרש. במקרים מסוימים התברר שחברה מסוימת דיווחה לשר התקשורת ישירות על תקלות באמצעות SMS, בזמן שהדרגים המקצועיים במשרד לא היו מודעים לכך.

בהוראת המשרד החדשה נקבעה הגדרה ל"אירוע מיוחד" - אירוע המשפיע באופן מהותי על מתן שירותי בזק (שם גנרי לכלל שירותי התקשורת) וכולל בין היתר את המקרים הבאים א. הפסקת שירותים למשך 3 שעות ליותר מ-500 לקוחות באזור גיאוגרפי מוגדר ומרוכז (מגודל של שכונה ומעלה). ב. הפסקת שירותים כוללת למשך 3 שעות לישוב (אף אם מדובר ביישוב הקטן מ-500 תושבים).

עוד נדרשים המפעילים לדווח בצורה מפורטת על התקלה, על מיקומה, מה גרם לה, תוך כמה זמן תוקנה, ועוד, ובנוסף הם נדרשים להוציא דוח מפורט בתום התקלה על התחקיר שבוצע.

נזכיר כי משרד התקשורת הוציא למפעילים דרישה לפירוט כיצד הם ערוכים למקרים של תקלות חמורות, בהיבט של יכולת ההתאוששות בזמן אמת. הקושי האמיתי של המפעילים בעת תקלות גדולות הוא העובדה שמערכות הגיבוי שלהם לא עומדות בעומסים ולא מצליחות להתאושש בזמן אמת. כתוצאה מכך חוששים במשרד התקשורת שבשעת חירום, פגיעה באחת הרשתות הגדולות עשויה לגרום לאסון בהיעדר תקשורת, ומכאן החשיבות של הנושא. נציין גם שהמפעילים לא מתלהבים לשתף פעולה עם המשרד בנושא הזה, וללא מעורבות אגרסיבית של מקבלי ההחלטות במשרד ספק אם יחול שינוי בעניין.