להחזיק בכל מחיר: קרנות סל סקטוריאליות מיוחדות

מהן קרנות ה-HOLDERs, במה הן נבדלות מקרנות הסל המוכרות ומה הופך אותן להשקעה אטרקטיבית

סדרת קרנות הסל (ETF's) הסקטוריאליות הנקראות HOLDERs, שהנפיקה מריל לינץ' בשנת 2000, הן עוף מוזר בעולם קרנות הסל, אשר עוקבות לרוב אחר אינדקסים או מספר רב של חברות. האסטרטגיה בה בחרה מריל הופכת את ה-HOLDERs לקרנות סל עם מספר מצומצם מאוד של נכסים, שכן בחברה לא מעדכנים את ההחזקות אחריהן עוקבות ה-HOLDERs וגם לא משנים את האלוקציה שלהן, אלא הפורטפוליו משקף את הבחירה שעשתה מריל בשנת 2000.

כך, כאשר חברה פושטת רגל, נמחקת מהמסחר, נקנית או מתמזגת, היא פשוט נעלמת מהפורטפוליו. הדבר מגיע לכדי קיצוניות, ולמשל ב-HOLDER בשם BHH שעקבה בתחילת דרכה אחר כ-20 חברות אינטרנט, נשארו כיום רק שתי החזקות.

למרות זאת, סבורים בחברת מחקר הקרנות מורנינגסטאר כי רוב ה-HOLDERs משמשות עדיין נציגות טובות למגזרים שאחריהם הן עוקבות, בייחוד למי שרואה יתרון בחשיפה למספר מניות מצומצם וספציפי. יתרון גדול של ההולדרס הוא בעלותן הנמוכה מאוד הנובעת גם ממנגנון הרכישה. לפי מורנינגסטאר, הקרנות נקנות לרוב במנות של 100 יחידות עם עמלה של 8 סנט ליחידה, כלומר 8 דולר למנה. כך, ב-HOLDER שנסחרת למשל במחיר של 50 דולר, סכום הרכישה יהיה 5,000 דולר והעמלה השנתית תהיה פחות מ-0.2%. יתרה מכך, מריל מוותרת על העמלה אם נכסי הפורטפוליו לא מספקים למשקיע מספיק דיבידנדים כדי לקזז אותה.

Regional Bank HOLDRs

שם הקרן מטעה, שכן רוב הבנקים בפורטפוליו שלה כבר אינם אזוריים. אמנם RKH עוקבת אחר 17 בנקים, אך שלוש ההחזקות הגדולות שלה הן בג'יי.פי מורגן, וולס פארגו ו-U.S. Bancorp, שבמורנינגסטאר סבורים שתמחורן זול כעת, אשר מהוות כ-60% מכלל נכסיה. בנוסף, מגזר הבנקאות בכללותו אטרקטיבי מאוד, כאשר לבנקים גדולים יש יתרון של פיזור. התמחור של קרן הסל הוא 79% מהשווי ההוגן של נכסיה.

Internet Architecture HOLDRs

למרות שהיא עוקבת אחר 14 חברות, קרן זו מספקת חשיפה ממוקדת לשלוש חברות טכנולוגיה: HP, אפל ו-IBM. במורנינגסטאר סבורים שמניותיהן של שתי הראשונות מתומחרות בחסר ואילו האחרונה אינה יקרה.

משקלן של שלוש המניות בקרן הסל הוא כ-76%, והשקעה בה היא בעצם השקעה בשלוש אלו. הקרן מחזיקה גם בסיסקו (7.5% מנכסיה), והיא נסחרת ב-85% מהשווי ההוגן של נכסיה.

Pharmaceutical HOLDRs

גם קרן זו נסחרת בכ-85% מהשווי ההוגן של הפורטפוליו שלה, כאשר כ-70% משווי נכסיה מגיעים ממניות הפארמה Johnson & Johnson, פייזר, מרק ו-.Abbott Laboratories במורנינגסטאר סבורים שהחזקה מצומצמת של מניות מתחום הפארמה מאפשרת פיזור מסוים, ואפשרות ליהנות מחשיפה ממוקדת למניות אלו, שהם רואים אותן כזולות.

מחזיקים מקרנות הסל של מריל לינץ
 מחזיקים מקרנות הסל של מריל לינץ