אייפא"ק לחברי השדולה: הימנעו מקריאות בוז לאובמה

שבוע מזרח-תיכוני נפתח בוושינגטון: פגישת אובמה –נתניהו, שני נאומים של נשיא ארה"ב ושניים של ראש הממשלה והכל בתוך פחות משבוע ■ הערכות: שני המנהיגים ישאפו להגיע להרמוניה

הנהגת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, חוששת כנראה שהקהל הגדול של אוהדי ישראל, שיבוא לשמוע את נאומו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביום א', בוועידה השנתית של הארגון, לא יקבל את האורח הנכבד בסבר פנים יפות. נשיא השדולה, לי רוזנברג, פנה באי-מייל לאלפי הנציגים שיישתתפו בכנס והפציר בהם להגיב על כל נאום באירוע "רק באופן החיובי ביותר".

ברור שהחשש מתמקד בתגובה לאובמה. אין כל חשש שהקהל ישמיע קריאות בוז לראש הממשלה, בנימין נתניהו, או לנואמים ישראליים אחרים. גם מחוקקים משתי המפלגות יודעים לנפק למאזיניהם הפרו-ישראליים נופת צופים, שמניבה, כך מלמד הניסיון, תשואות סוערות, החל בקריאות להעברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים וכלה בהטחת חרפות וגידופים בחמאס/אחמדיניג'אד/ אסד או כל נבל תורני אחר.

הנואם הבכיר מטעם הממשל, והבית הלבן שולח לאירוע תותחים כבדים, בדרך כלל הנשיא או סגנו, הוא סיפור אחר. הם חוזרים תמיד על המנטרה של מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל, אבל קריאה למו"מ עם הפלסטינים, למשל, או הדגשת הצורך בגילוי גמישות, יכולות להדליק חלק מהנוכחים, שיושבים דרוכים לקראת כל התבטאות שתצביע, לטעמם, על סטיה מתמיכה של 100% במדיניות ממשלת ישראל. כבר נשמעו שריקות, או אפילו קריאות בוז, בשנים קודמות, ונרשמו כמובן ביטוי המחאה שלא שומעים: דממה צוננת, או מחיאות כפיים קלושות בסוף הנאום. השנה ישא את הנאום המסורתי אובמה, והוא, או לפחות מדיניותו כלפי הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, אינם נהנים מאהדה אוניברסלית בקהילייה היהודית.

מחאות ספונטניות כאלה בנאומו של הנשיא מעוניינת הנהגת אייפא"ק למנוע, והשנה, כאשר איש אינו יודע מה יהיה המסר הנשיאותי, על אחת וכמה. קריאות בוז באמצע דברי אובמה יהיו כשל גדול של יחסי ציבור, בעיני השדולה. באדיבות הבלוגר בן סמית, מ"פוליטיקו", מובאת להלן פנייתו של נשיא אייפא"ק למשתתפים לנהוג ריסון תחת הכותרת: "כך נקבל אורחים בביתנו".

"כתמיד, מטרת הוועידה היא, שכל נואם, אורח מכובד, ציר בקונגרס, סנטור, או פקיד ממשל שמצטרף אלינו ירגיש שאנו עושים כל דבר שביכולתנו להושיט לו יד של ידידות. הם חייבים לצאת מהוועידה בתחושה שאנו רוצים לפעול יחד עימם כדי לחזק עוד יותר את ארה"ב וישראל. כל נאום, כל הופעה בוועידה, מהווים הזדמנות חשובה להגשים את המטרה הקריטית הזו.

"אנו תמיד יוצאים מההנחה שנואמים והאורחים האחרים הוזמנו אלינו הביתה ואנו נתייחס אליהם בחמימות, בכבוד ובהערכה.

"לכן, יש חשיבות גדולה לדרך שבה נתנהג, כפרטים וכציבור, במהלך הוועידה. אנו יודעים שאתם - דמוקרטים רפובליקנים, ובלתי מפלגתיים - באים לכנס הזה כשבראש מעייניכם הרצון לחזק את הברית בין ישראל לארה"ב. לפיכך, אנו מבקשים מכם לנהוג ולהגיב על כל נאום, הרצאה או תדרוך שיושמעו באירוע אך ורק באופן החיובי ביותר". הבקשה יוצאת הדופן משקפת את הדריכות בוושינגטון, ובמיוחד בקהילייה היהודית, לשבוע המזרח-תיכוני שנפתח בבירה: פגישה של אובמה ונתניהו בבית הלבן ביום ו'; שני נאומים על המזה"ת של אובמה, האחד מחר (ה'), בסטייט דיפרטמנט והאחר בוועידת אייפא"ק, ביום א' בבוקר; ושני נאומים של נתניהו, אחד בוועידת איפא"ק, ביום ב', והאחר למחרת, לפני מליאת שני בתי הקונגרס.

חרף כל הדלפות, איש אינו יודע בוודאות מה יאמר אובמה, וחשוב לא פחות: איזה דגש הוא ישים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני בנאומו ביום ה', שאמור לשרטט את את מתאר המדיניות האמריקנית כלפי התמורות בעולם הערבי. אבל ההערכות של אנליסטים רבים מתמצות במשפט אחד: אובמה ונתניהו ישאפו להגיע להרמוניה ולהתרחק מעימות פומבי. שניהם מבינים שהתנגשות חזיתית, או אפילו מרומזת, תפלחת עוד יותר את הסיכויים המעטים לחידוש המו"מ. ביטוי המפתח הוא: "דרכי נועם", לדברי גורם דיפלומטי.