גולדמן זאקס: "הגרעין האיראני הוא סכנה לכלכלת ישראל"

בבנק ההשקעות מעריכים: "הנתונים בשוק הישראלי תומכים בצמיחה" ■ גולדמן זאקס: "צופים ריבית של 4.25% בסוף 2011" ■ באופן חריג, מזהירים מהמצב הגיאו-פוליטי במזה"ת

"הנתונים הפיננסיים בשוק הישראלי תומכים בהמשך הצמיחה המקומית והתאוששות שוק הייצוא, בעיקר לארה"ב", כותבים כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס בסקירה על השוק הישראלי. "אני תומכים בתחזיות קודמות לצמיחה שנתית של 4.2-4.4% ב-2011 ו-2012, אולם מדגישים כי ההתפתחויות האחרונות במצרים מהוות סיכון להערכות".

"מבחינת האינפלציה, התחזקות הביקושים והגברת הלחצים האינפלציוניים מצד הספקים הביאו לשיעור אינפלציה שונה מכפי שהוערך, שעומדת ברמה של 4%", נכתב בסקירה. "אנו מצפים שמדד המחירים לצרכן בישראל יעלה בשיעור גבוה יותר בהמשך השנה, תוך שהוא מוביל לאינפלציה בתוך נגבולות שהציב בנק ישראל - בשיעור של 1-3%".

בנוגע להחלטת הריבית בסוף החודש, סבורים בגולדמן זאקס כי "בנק ישראל יגביר את קצב צעדי ההידוק המוניטריים שלו במטרה להשתלט על האינפלציה ולעמוד ביעדים השנתיים. אני צופים כי בנק ישראל יעמיד את הריבית המרכזית על שיעור של 3.25% בסוף החציון הראשון של השנה", נכתב בסקירה. "בסוף 2011 הריבית תהא בשיעור של 4.25%, ותגיד עד ל-5.25% בשנת 2012".

"אנו מאמינים כי יתרות ההון השוטף של ישראל יוסיפו לגדול בשנים הקרובות, כאשר הייצוא רק יתחזק", נכתב בסקירה. "יתרת ההון השוטף צפוייה לעלות ל-4% מהתמ"ג בשנת 2011, ותתפוס נתח של 5% מהתמ"ג כבר בשנת 2012".

עוד הזהירו כלכלני גולדמן זאקס, באופן חריג, מההתפתחויות הגיאו-פוליטיות במזה"ת ובצפון אפריקה: "ההתפתחויות הללו רלוונטיות לישראל ויש לעקוב אחריהן מקרוב. גם תוכנית הגרעין של איראן מעמידה סיכונים ארוכי טווח לכלכלה הישראלית".

כזכור, השבוע פורסמו נתוני התמ"ג לרבעון הראשון של 2011 שעלה ב-4.7%, שיעור נמוך יותר מהצפי בשוק לעלייה של 5.1%. לאחר פרסום הנתונים, חלוקות הדעות לגבי מהלכו הבא של פישר. קונצנזוס האנליסטים בבלומברג מאמינים כי הריבית תעלה בשבוע הבא ב-0.25% אך מנגד נשמעים קולות שטוענים שפישר ישאיר את הריבית על כנה.