פישר נשאר? בריטניה וגרמניה: "לגארד יו"ר ה-IMF הבאה"

בריטניה תומכת בכריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, כמחליפתו של דומיניק שטראוס-קאהן בתפקיד יו"ר קרן המטבע ■ קנצרלית גרמניה, אנגלה מרקל: "לגארד מצויינת ומנוסה"

ממשלת בריטניה הודיעה השבוע באופן רישמי כי תתמוך במועמדותה של כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, כמועמדת המובילה להחליף את יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) היוצא. על פי הודעתו של מזכיר משרד האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, בריטניה תתמוך בלגארד כמחליפתו של דומיניק שטראוס-קאהן, אשר הודיע עוד בשבוע שעבר על סיום תפקידו.

אוסוברן שיבח את לגארד על תכונות המנהיגות שלה על עידודה ה"מופגן" את כלכלות אירופה המתקשות לנקוט בצעדים לריכוך חובן. נציין כי בשבוע שעבר, אוסבורן עדיין התייחס לאפשרות כי בריטניה תתמוך דווקא במועמד ממוצא לא-אירופי.

"בהתייחס ל'איכות' המועמד, אני מאמין שכריסטין היא המועמד הבטוח לקרן המטבע, וזו הסיבה שבריטניה תתמוך בה", כתב אוסבורן בהצהרה אתמול. "אישית אני חושב שזה דבר טוב מאד שנראה אישה מנהלת לראשונה את קרן המטבע, במסגרת 60 שנות קיומו של הגוף הזה".

לגארד סומנה כבר בשבוע שעבר כמועמדת המובילה להחליף את שטראוס-קאהן בתפקידו, זאת לאחר שכלכלות העולם המתפתחות מחוץ ליבשת אירופה התגבשו לגבש מועמד לא-אירופי אחד, עליו יסכימו כולן. שטראוס-קאהן, גם הוא צרפתי, פרש רשמית מתפקידו רק ב-19 למאי, ארבעה ימים לאחר שדבר מעצרו נודע לתקשורת.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תיארה אתמול את לגארד כ"מצויינת ומנוסה", וסייעה להגברת הקונצנזוס סביב בחירתה של שרת האוצר הצרפתית כמועמדת האירופאית המובילה לתפקיד. גם אוסטריה תתמוך בוודאות במועמדותה של לגארד, כך אמרה השבוע שרת האוצר האוסטרית, מריה פקטר.

בריטניה: "גורדון בראון אינו המועמד הכי מתאים"

יש לציין כי הצהרותיו הרישמיות של אוסבורן מאפילות על שמועות עבר, כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר גורדון בראון נושא גם הוא עיניו לעבר התפקיד. על פי דיווחים ב"פיננשל טיימס", בראון סיפר לחבריו בשבוע שעבר כי הוא יודע על תמיכה בינלאומית נרחבת למועמדותו לתפקיד, באם יתמודד רשמית.

אולם, אוסבורן סיפר בתקשורת כבר בשבוע שעבר כי "בראון לא ביקש ממשלת בריטניה לתמוך בו". החודש, ראש ממשלת בריטניה דוויד קמרון אמר שבראון עלול להיות "המועמד שאינו הכי מתאים לתפקיד", וזאת כיוון שתפקיד יו"ר קרן המטבע דורש מישהו ש"מבין את הסכנות שכרוכות בחובות משמעותיים וגדלים".

קרן המטבע הבינלאומית הודיעה אתמול כי תשלים את מינויו של מחליף לשטראוס-קאהן, שהתפטר מתפקידו כיו"ר, עד סוף חודש יוני. הקרן ציינה שהמדינות יכולות להציע מועמדים לתפקיד היו"ר בין ה-23 במאי ל-10 ביוני. "הדירקטוריון ייפגש עם כל המועמדים במידה יהיו פחות מארבעה, אחרת הם ייפגשו עם רשימת מועמדים סופיים".

לפי סוכנות ההימורים הבריטית "וויליאם היל", הפוליטיקאי והכלכלן הטורקי כמאל דרוויש הוא המועמד המוביל בשלב המוקדם להחלפת שטראוס-קאהן - וויליאם היל מציעה יחס הימורים של 5/2 על האפשרות שדרוויש, שכיהן בעבר כשר האוצר של טורקיה, יהפוך ליו"ר הבא של קרן המטבע הבינלאומית. כריסטין לגארד נמצאת במקום ה-10 עם יחס של 1/14 בלבד. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נמצא במקום ה-11 עם יחס של 1/16.