הערכות: נשיא ארה"ב אובמה ינסה לפייס את היהודים הערב

ההערכות כי אובמה ינסה לפייס הקהילייה היהודית בנאומו הערב באייפא"ק ■ הסנאט יצביע על גינוי מדיניות הממשל כלפי ישראל ■ רפובליקנים מגנים הנשיא; גם דמוקרטים יהודיים מוחים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתחיל לשלם מחיר פוליטי על קביעתו, בנאום המדיני שנשא ביום ה', כי יש להשתית הסדר שלום בין ישראל לפלסטינים על גבולות 1967. הנושא נהפך לקרן ניגוח בידי הרפובליקנים, שמנסים להציג את אובמה כאסון הגדול ביותר שנחת על ישראל מאז ג'ימי קארטר. אפילו מחוקקים דמוקרטים יהודיים הצטרפו למקהלת הגינויים, אם כי אין סימנים שנחלשה התמיכה באובמה בקרב מצביעים יהודיים, שמסורתית נוטים להצביע בעד הדמוקרטים.

לפי הערכות - ויש המתארים אותן כמשאלות לב - ינסה אובמה לפייס את יהודי ארה"ב, וממילא את ישראל, ובכך למזער את המחיר הפוליטי שנגבה ממנו, בנאום שהוא מתוכנן לשאת הערב, (א') לפי שעון ישראל, בוועידה השנתית של אייפא"ק. בנאומו הקודם בוועידה, ב-2008, שפע המועמד לנשיאות אובמה נופת צופים וזכה לתשואות סוערות כאשר הכריז: "ירושלים תוסיף להיות בירת ישראל והיא חייבת להישאר בלתי מחולקת". (אחר-כך הוא ריכך את ההצהרה).

האם ינצל אובמה את ההזדמנות להטיל פצצה פרו-ישראלית שתכפר על עוון "גבולות 67"? כמה אנליסטים טוענים, כי אובמה מבין שאסור לו להרגיז יותר מדי מצביעים יהודיים שעלולים להכריע גורל בחירות בריכוזים יהודיים גדולים כניו-יורק, אילינוי, פלורידה וקליפורניה, כשהבחירות לנשיאות מעבר לפינה. כמו כל פוליטיקאי, יודע אובמה שאסור לפעול על סמך הנחה שקבוצת בוחרים זו או אחרת נמצאת בכיס הדמוקרטי.

פמליית רה"מ הביעה באזני הבית הלבן את שאיפתה לנאום פרו-ישראלי חזק יותר בוועידת אייפא"ק. מכל מקום, הממשל הבהיר, שאובמה לא יחזור בו מהצהרתו מעוררת המחלוקת על הגבולות. כמה ישראלים ופעילים יהודיים אחרים הביעו תקווה, שהנשיא ינצל את ההזדמנות ויכריז על כוונתו לבקר בישראל ביוני, אך צ'אק טוד, כתב NBC בבית הלבן, אמר אמש, כי שמע מפי מקורות בממשל שיש סבירות מעטה ביותר שזה יקרה.

על רקע הנאום: קמפיין רפובליקני נגד אובמה

יחד עם זאת, אובמה עשוי להסביר ששיבה לגבולות 67 אינה הליך נוקשה. לפני ישראל פתוחה האופציה לחילופי שטחים, שיאפשרו לה לתקן גבולות שאינם בני הגנה, לדעתה, ולשמור בחזקתה על גושי התנחלויות הגדולים. הוא אף עשוי להשליך כמה סוכריות פרו-ישראליות: הצהרה חד-שמשמעית שבעיית הפליטים הפלסטיניים לא תיפתר על חשבון ישראל, למשל, או מתן אור ירוק להצבת כוחות צה"ל לאורך הירדן על סמך מו"מ עם הפלסטינים.

הרפובליקנים, מצידם, עושים כל מאמץ לנצל את סערת "גבולות 67" כדי לשכנע בוחרים יהודיים שאהבת ישראל אמיתית הם ימצאו רק בחיק הרפובליקני. המאמץ הקודם שלהם להניע יהודים לנטוש את המחנה הדמוקרטי, בבחירות הקודמות לנשיאות, בגלל מועמד דמוקרטי שחור מפוקפק, ששמו ברק חוסיין אובמה, הסתיים בכישלון. התמיכה היהודית במועמד הדמוקרטי נותרה פחות או יותר כפי שהיתה במועמדים דמוקרטים קודמים: כשני שלישים מכלל המצביעים היהודיים.

בכל זאת, הקמפיין הרפובליקני החדש נגד אובמה יצא לדרך בתרועה גדולה. הסנאטור הרפובליקני הוותיק אורין הטץ' הודיע כי יניח על שולחן הסנאט הצעת החלטה שמגנה את המדיניות המזרח-תיכונית של אובמה. "ישראל היא בעלת הברית והידידה האמיצה ביותר של ארה"ב", אומר הטץ'. "קריאת אובמה לחזור לגבולות 67 חותרת ישירות תחת ישראל. במקום להתייצב לימין ישראל נגד התוקפנות העקבית של התומכים הוותיקים בטרור, גומל אובמה לאלה שמאיימים על זכות הקיום של ישראל. זה לא רק מגוחך. זה מסוכן. יש הסתייגות חזקה בקונגרס מהעמדה החדשה של הנשיא כלפי ישראל ואני אציג הצעת החלטה שמאששת את זכות ישראל לשמור על שלמותה הטריטוריאלית".

והנה התבטאויות של פוליטיקאים רפובליקניים אחרים:

מיט רומני, לשעבר מושל מסצ'וסטס, שנחשב למתמודד המוביל במירוץ על המועמדות: "אובמה השליך את ישראל לכלבים. הוא מזלזל בה וחותר תחת יכולתה לנהל מו"מ לשלום. הוא אף הפר את העיקרון הראשון של מדיניות החוץ האמריקנית: להתייצב לימין ידידינו".

טים פולנטי, מושל מיניסוטה ומתמודד בולט על הכרטיס הרפובליקני: "התעקשות אובמה על גבולות 67 היא דרישה שגויה ומסוכנת מאוד. את ירושלים אסור לעולם לחלק. שיבה לגבולות 67 היא איתות לפלסטינים שארה"ב תגביר את לחציה על בעלת בריתה לוויתורים נוספים... וזה אסון שאורב בפינה".

מייק האקבי, לשעבר מושל ארקנסו ועתה שדרן פופולרי בפוקס: "הנשיא אובמה בגד בישראל....זו שערוריה מבחינת השלום, ריבונות ישראל והיציבות במזה"ת... הנשיא צריך לדאוג פחות לגבולות לישראל ולהתחיל לאבטח את גבולות ארה"ב".

אריק קנטור, מנהיג סיעת הרוב בבית-הנבחרים: "... גישת אובמה חותרת תחת היחסים המיוחדים עם ישראל ומחלישה את יכולתה להגן על עצמה. הרגלו של הנשיא לתת משקל מוסרי שווה לפעולות הפלסטינים ולפעולות הישראלים... פוגע בסיכויי השלום...".

אילינה רוס-לטינן, יו"ר ועדת החוץ של בית-הנבחרים: "לא שמענו מאובמה התחייבות לקצץ את הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית, שחברה לחמאס...".

אלן ווסט, ציר רפובליקני מפלורידה: "הצהרת הנשיא (על גבולות 67) היא הצעד השערורייתי ביותר בתחום מדיניות החוץ שקיבל הממשל עד עתה והוא עלול לבשר את סופה של המדינה היהודית כפי שאנו מכירים אותה...".

רון פול, ציר רפובליקני מטקסאס, שרחוק מלהיות ידיד ישראל: "...אינני מאמין שאנו צריכים להכתיב לישראל כיצד לנהל את ענייניה...".

גם מחוקקים דמקורטיים יהודיים מוחים על דברי אובמה. אחד מהם, סטיב ישראל, ציר בית-הנבחרים מניו-יורק, אמר כי דברי אובמה על גבולות 67 נטולי יסוד. אנתוני וויינר, ציר דמוקרטי אחר מניו-יורק, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "תזכירו לי שוב, מדוע השתנו גבולות 67? מפני שישראל הותקפה".