רפי גוזלן: "צפו לצעדים אגרסיביים ביוון בתקופה הקרובה"

כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון מעריך שהאיחוד האירופי יגדיל את הסיוע ליוון "באופן ניכר" כדי שזו לא תגיע לחדלות פירעון

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי החשש מחדלות פירעון של יוון יביא את האיחוד האירופי להציג "צעדים אגרסיביים" בתקופה הקרובה, אך סבור כי הצפי להאטה כלכלית באירופה ובארה"ב כמעט מגולם בשווקים.

"התגובה המינורית יחסית של השווקים לנתוני המאקרו החלשים מהצפוי וההרעה במשבר החוב האירופי מעלה כי חלק ניכר מהערכות אלו כבר מגולם", כותב גוזלן בסקירה השבועית שלו ללקוחות. "ניתוח זה מוביל למסקנה של נקיטת פוזיציה דפנסיבית בשוק האג"ח מתוך הערכה לעליית התשואות. המשך העלייה בפרמיות הסיכון במדינות ה-PIIGS למרות ההתבטאויות הנחרצות ששללו חדלות פירעון של יוון, מעלה את ההסתברות לנקיטת צעדים אגרסיביים בתקופה הקרובה מחשש להיווצרות כדור שלג".

גוזלן מעריך כי אפשרות אלטרנטיבית להסדר חוב ביוון הינה דחיית חזרתה של יוון לשווקים, כלומר דחיית הנפקות אג"ח של יוון בתמורה להגדלת הסיוע מצד האיחוד האירופי "באופן ניכר".

בהתייחסו לכלכלת ישראל, מעריך גוזלן כי בנק ישראל לא יעלה מחר את הריבית במשק ויותירה על 3%, למרות שלדעתו הריבית צריכה לעלות כיוון שהיא לא תואמת את קצב הצמיחה והאינפלציה של המשק.

"הצמיחה המהירה של המשק והתגברות הלחצים האינפלציוניים יובילו את הבנק להעלאת ריבית ניכרת בשנה הקרובה", כותב גוזלן. "העלאת הריבית בשיעור גבוה מהמגולם בשוק בשנה הקרובה תפעל להתחזקות מחודשת של השקל". גוזלן מעריך כי הריבית במשק תגיע ל-5% בשנה הקרובה.