קרית מלאכי: מדוע המינהל מעכב בנייה ל-58 רוכשי קרקע?

כבר שנתיים עברו מאז שילמו 58 רוכשי קרקע במכרז-מינהל בקריית מלאכי את הכסף, אך נמנע מהם להתחיל ולבנות את ביתם ■ בעירייה מאשימים את המינהל ובמינהל מבטיחים, לא מקיימים ומתחמקים

58 רוכשי מגרשים בקריית מלאכי ממתינים כבר כשנתיים למגרשים לבנייה וזאת למרות ששילמו כבר ביוני 2009 את כל התשלומים, שהיה עליהם לשלם עבור אותם מגרשים, למינהל מקרקעי ישראל. המדובר הוא במכרזים שפרסם המנהל ב-2009 לחכירת 28 מגרשים לבנייה עצמית הממוקמת לאורך רחוב יגאל הורוביץ בעיר. על חלק מהמגרשים ניתן לבנות בתים דו משפחתיים ועל חלקם שלושה.

מעשה בצינור

המינהל דרש מהזוכים במכרז לשלם את דמי החכירה והפיתוח במזומן ותוך חודש ממועד הזכייה. מספר אחד הרוכשים, אברהם הרשקופ: "הם אמרו לנו שעלינו לשלם בתוך חודש בדיוק. 'אתם צריכים לשלם את כל הכסף. רוכש שיאחר בתשלום יפסיד את זכותו לרכוש את הקרקע'", הוא מצטט את נציגת המינהל שאתה היו בקשר. "כמובן ששילמנו את הסכום ולא ניתנה לנו אפילו האפשרות לשלם בתשלומים". רוכשים אחרים מספרים כי זה היה סכום כסף נכבד, וכי עבור רבים מקרב הקונים, מדובר בחסכונות ולא זו אף זו, אלא שהופנו לדירה ראשונה ולא דירה להשקעה.

רוכשי המגרשים מספרים כי רבע דונם, עם זכויות בנייה בשטח 200 מטר נמכר ב-220 אלף שקל, כולל פיתוח. רוב הרוכשים, לדבריהם, לא הצליחו לקבל משכנתא או הלוואה אחרת עבור השטח משום שלא היה דבר שיכלו לשעבד כנגד ההלוואה. כחודש לאחר הכרזת הזוכים הועברו לחשבון מינהל מקרקעי ישראל 13 מיליון שקל. הרוכשים שחשבו שלאחר התשלום יוכלו להתחיל לבנות, ואף החלו לבדוק מחירי בנייה עם קבלנים ואנשי מקצוע. אולם במהרה התברר להם כי לא ניתן עדיין לעשות דבר על המגרשים הללו, בגלל שהתגלה שצינור מים של מקורות עובר בשטח ויש להתיקו, בטרם תתחיל הבנייה. רק לאחר שנה וחצי דיונים בין מינהל מקרקעי ישראל לעירייה ולמקורות, הוחלט על הסטת הצינור והעבודות הושלמו בפברואר.

משנשלמה העברת הצינור, הרוכשים האמינו שהגיעו לנקודה שבה יחלו עבודות הפיתוח, אולם מאז ועד היום - שלושה חודשים - לא התקדם דבר בנושא. "המינהל מחזיק את הכסף שלנו כבן ערובה", אומר הרשקופ ומספר כי במשך התקופה שלח אין ספור מכתבים למינהל ואף פנה למבקר המדינה. "כל פעם אומרים שבעוד שבועיים פותרים את הבעיה, ואז כשהיא נפתרת, צצה בעיה חדשה אחרת".

אינטרס של העיריה

רוכש אחר מספר שהוא גר כבר כמה שנים בשכירות. "אין לי בית משלי וכל כספי הלך למינהל לאחר שזכיתי במגרש", הוא מספר. "לא הייתי מאמין שהדברים ייקחו כל כך הרבה זמן. אני, וגם רוכשים אחרים היינו מוכנים כבר לוותר על השטח ולקנות דירה בעיר, אבל אין לנו כסף לזה כי את מה שהיה לנו, כבר שילמנו למינהל מקרקעי ישראל".

בעיריית קרית מלאכי אומרים שהתכנון וביצוע עבודות הפיתוח הם באחריות מלאה של מינהל מקרקעי ישראל. לפני כחודשיים הסתיימה העבודה הכרוכה בהעברת צינור המים הראשי. לדברי נציג העירייה, המינהל דן בתוכניות החדשות ומתקן הערות ובקרוב מאד הן יאושרו ואיתן גם עבודות הפיתוח. "העירייה אינה מעכבת את העבודות - האינטרס שלנו הוא לקדם במהירות האפשרית את עבודות הפיתוח ואנו עושים הכל כדי לזרז את מינהל מקרקעי ישראל", נמסר בתגובה הרשמית.

במינהל מקרקעי ישראל אישרו את הפרטים. לדבריהם, התקת קו מקורות מתחום המגרשים הסתיימה לאחרונה, לאחר מה שהם מגדירים "מסלול מייגע" בהתמודדות עם חברת מקורות, וכן עם משטרת ישראל ומע"צ שהיה צורך בתיאום איתם בשל הצורך בסגירת כבישים, לצורך העברת הצינור למסלולו החדש. לטענת המנהל, במקביל לאותו "מסלול מייגע", החלה חברת מקיף בתכנון עבודות התשתית במתחם ואז התגלתה בעיה בביוב שנפתרה אך לאחרונה.

בעקבות פניית "גלובס", אמרו במנהל כי הבעיה קרובה מאוד לסיום וכי תוך שבועיים, כלומר ביום שלישי שעבר (17 במאי) המכרזים אמורים היו להתפרסם. עד רדת שורות אלה לדפוס, המכרזים לא פורסמו, ולמרות פניות חוזרות ונשנות של "גלובס", לדוברת המנהל, לא ניתן היה להשיג תגובה מסודרת לשאלה מדוע לא פורסמו המכרזים המדוברים.

"לפקידים לא אכפת"

במנהל טוענים שמשום שהמגרשים כבר נמסרו למשתכנים לפני מספר חודשים והם למעשה יכולים להתחיל את תהליך תכנון הבתים, להוציא היתרי בנייה ואף להתחיל בבנייתם, ובכלל, במינהל לא רואים כל בעיה: "שבניית הבתים תתחיל, ושעבודות הפיתוח יתנהלו במקביל לה".

למרות התגובות המעודדות טוענים רוכשי המגרשים כי את הדברים הם שומעים מהעירייה והמינהל כבר תקופה ארוכה והם ממתינים לפעולות בשטח. "אני לא יכול להגיש שום תוכנית לעירייה" אומר הרשקופ, "המינהל צריך להעביר לנו את השטח מפותח ולזה כולנו מחכים. זו הסיבה שבגללה לא בונים דירות כאן במדינה. הפקידים יושבים במינהל ולא אכפת להם מה קורה בשטח".