מדאיג: עלייה במספר תרגילי העוקץ כנגד חברות ועסקים בחגים

בישראל מתבצעים כ-350 "עוקצים" מדי שנה, הגורמים להפסדים של כ-250 מיליון שקל ■ כ-70% מה"עוקצים" מתבצעים לקראת החגים ■ בפסח השנה נרשמה עלייה של 10% ב"עוקצים"

מסקירה שערכה חברת BDI COFACE בנושא ה"עוקצים" שנעשים בישראל מצטיירת תמונה מאוד מדאיגה: עלייה בביצוע "עוקצים" כנגד חברות ועסקים.

ברבעון הראשון של 2011 התבצעו כ-90 עוקצים שגרמו להפסדים של כ-70 מיליון שקל בחודש אפריל. עתה מסתבר כי בסביבות חג הפסח גדל שיעור ה"עוקצים" ב-10% לעומת פסח בשנה שעברה.

עוד עולה מהסקירה כי בישראל מתבצעים כ-350 "עוקצים" מדי שנה הגורמים להפסדים של כ-250 מיליון שקל, כאשר 70% מה"עוקצים" מתבצעים לקראת החגים.

עוד עולה מהסקירה כי מדי שבוע מתבצעים 3-4 "עוקצים", בעוד שלקראת החגים (פסח, חגי תשרי), מתבצעים 15-20 "עוקצים" מדי שבוע.

לדברי איל ינאי, מנכ"ל משותף ב- BDI COFACE, "ההסבר לעלייה לפני החג היא יכולת החברה ה'עוקצת' להיפטר מהר מהסחורה בתקופה זו ולהפוך אותה למזומן".

מהו בעצם תרגיל "עוקץ"?

מדובר בתרגילי הונאה - החברה ה"עוקצת", בעלת פעילות פיקטיבית, רוכשת מוצרים רבים באשראי מתחומים שונים, פעמים רבות משלמת במזומן על מנת ליצור אמינות בעיני הספק, ולאחר מספר עסקאות אשראי נעלמת ומותירה חוב כספי גדול .

לדוגמה: חברה שהוקמה בשנת 2004, אשר מאז הקמתה בוצעו מספר שינויי בעלות בחברה, שכמה מהם רק בשנה האחרונה. החברה לקחה מספר רב של מכשירי סלולר - ואז ברח הבעלים לחו"ל כשהוא משאיר חובות.

מהסקירה עולים דפוסי התנהגות דומים בין רוב ה"עוקצים" שנעשים בישראל, כגון פנייה מרובה לספקים מתחומים שונים (מחשוב, מזון, קפה, נייר, חומרי ניקוי וכו'). במרבית ה"עוקצים" מתבצעת גם רכישה מוגברת של מכשירים סלולריים, בקשה לרכישות מספקים בהיקפים גבוהים וללא פרופורציה להיקף פעילות העסק - בעיקר לפני החגים.

איך להימנע מ"עוקץ"?

לדברי איל ינאי, "הדבר בולט בעיקר בהזמנת חבילות שי בכמות גדולה מהותית מהעובדים בחברה וברוב המקרים ברגע האחרון. ישנם מספר דרכים שהספקים צריכים לעשות על מנת להימנע מביצוע 'עוקץ' על חשבונם. אם העסקה גדולה ביחס לעסקאות שהספק מבצע בדרך-כלל, כדאי להזמין דוח עסקי ולבדוק את ההיסטוריה העסקית של הבעלים, הסתבכויות בעבר, אורות אדומים' כגון תביעות משפטיות כנגד החברה, מוסר התשלומים של החברה אל מול ספקים אחרים, ניסיון בענף, שיעבודים ברשם החברות, ותק החברה ועוד.

"כמו כן, מומלץ לבדוק את היסטורית האשראי של הבעלים באמצעות הזמנת דוח מידע צרכני - 'פרסונל צ'ק', וכן לוודא כי חשבון הבנק תואם לכתובת החברה או לכתובת הבעלים. מומלץ להיות חשדן אם לא מתווכחים אתכם על המחיר גם כשמדובר בהזמנה גדולה, ובפעם הראשונה תמיד לעבוד במזומן, ואם כבר אשראי אז רק עם ערבות בנקאית. מומלץ לבדוק אם לא חלו לאחרונה שינויי בעלות או ניהול, שינוי במעמד המשפטי של העסק או בהרכב הספקים".

תרגילי עוקץ בישראל
 תרגילי עוקץ בישראל