האוצר למען היצואנים: תוכנית לחיזוק היצוא ב-2 מיליארד ש'

התוכנית אמורה לסייע להגברת התחרותיות של היצואנים הישראלים ■ שטייניץ: יצואן ישראלי נאלץ להתמודד עם תחרות כלל עולמית בנוסף למטבע מקומי חזק

החשב הכללי, שוקי אורן, וסגנו, ערן היימר, חתמו היום, על הסכם לחיזוק היצוא הישראלי יחד עם חברות הביטוח האשראי הפרטיות הפועלות בישראל בהיקף של שני מיליארד שקל. את חברות הביטוח ייצגו דוד בלומברג, יו"ר, ודוד מילגרום, מנכ"ל, מחברת בסס"ח ומקבוצת "כלל"- אסתי פרדימן, מנכ"לית כלל אשראי ומימון ושלומי שריד מנכ"ל כלל אשראי וביטוח. במסגרת הסכם המדינה תשתתף בכיסוי ביטוח הסיכונים של יצואנים ישראלים לטווח הבינוני (מעל שנה ועד חמש שנים) בהיקף של עד מיליארד שקל.

לראשונה בישראל המגזר העסקי יכנס לתחום ביטוח האשראי לעסקאות סחר חוץ לטווח הבינוני בעידוד הממשלה. מטרת התוכנית היא לחזק את תחרותית היצואנים הישראלים בשווקים הגלובליים. התוכנית החדשה תביא להרחבת היצע האשראי הניתן לעסקאות של טווח זמן בינוני, על ידי שיתוף פעולה של הממשלה עם החברות לביטוח אשראי ליצוא. מהיום, יוכלו יצואנים בישראל לגשת לחברות הביטוח הפרטיות, לעבור את ההליך החיתומי הרגיל הנהוג בחברות הביטוח, ולקבל פוליסה שחלקה מבוטח על ידי המדינה.

מבחינת המדינה מדובר בצעד חסר תקדים, לפיו היא מצליחה לעודד עסקאות בטווח הבינוני, למנף את כספי המדינה להרחבת היצע האשראי. בנוסף, המהלך מביא לשיפור המענה ליצואנים, מחד באמצעות שימוש בידע והמומחיות של חברות הביטוח בשוק הפרטי הבקיאות בתחום, ומאידך ליהנות מהוזלת עלויות המימון בשל תמיכת המדינה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין כי "אני רואה חשיבות גבוהה בתוכנית, יצואן ישראלי כיום נאלץ להתמודד עם תחרות כלל עולמית בנוסף למטבע מקומי חזק. התוכנית תביא לשיפור יכולת היצואנים הישראלים לבצע עסקאות ותגדיל את כושר התחרות של היצואנים מול מתחריהם בחו"ל".

החשב הכללי, שוקי אורן הוסיף "מספיק להסתכל בנתונים היבשים בכדי להבין מה תרומת הייצוא לכלכלה הישראלית. אני רואה בתוכנית הזו פוטנציאל אמיתי לפיתוח הייצוא - תוכנית זו, אשר תביא להרחבת היצע האשראי הניתן לעסקאות של טווח זמן בינוני, ותקל על היצואנים לקחת חלק משמעותי במשחק הגלובלי. אני מקווה כי בטווח הרחוק נוכל גם לראות את נוכחות חברות הביטוח הפרטיות בעסקאות אלו גם ללא תמיכת המדינה".

תוכנית זו באה במסגרת חבילת הסיוע בהיקף של 4 מיליארד שקל שהציע משרד האוצר לאחרונה ושאושרה בועדת הכספים: המשכת תוכנית סיוע הטופ אפ (השתתפות בעסקאות לטווח הקצר) בהיקף של מיליארד שקל והגדלת הערבות הניתנת לחברת אשרא בהיקף של חצי מיליארד דולר.