כמעט סופי: לגארד בראש המירוץ לתפקיד יו"ר קרן המטבע

נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, אוגוסטין קרסטנס, יתמודד על התפקיד ■ המדינות המתפתחות לא מסכימות על מועמד משותף ומחזקות את מעמדה של כריסטין לגארד כמובילה במירוץ

מסתמן: כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, הינה המועמדת המובילה והריאלית ביותר להחליף את דומיניק שטראוס-קאהן כיו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הבאה, מה שיהווה תקדים במסגרתו לראשונה בהיסטוריה ממונה אישה לתפקיד, ב-60 שנות קיומה של הקרן.

זאת, כאשר ברקע מציגה היום מקסיקו את נגיד הבנק המרכזי שלה אוגוסטין קרסטנס, כמועמד לתפקיד מטעם הכלכלות המתפתחות, אשר יתמודד מול לגארד בת ה-65. כיוון שכלכלות מתפתחות אחרות דוגמת אוסטרליה וברזיל צפויות להצביע למועמד בהתאם ל"איכויותיו" ולא על פי שיקולים פוליטיים, נדמה כי קרסטנס המקסיקני לא מקבל מספיק תמיכה גורפת כדי להתחרות בלגארד.

יש לציין כי המדינות המתפתחות הציגו עד כה עמדה לא אחידה במיוחד בכל הקשור לתמיכתם המשותפת במועמד מטעמם לראשות קרן המטבע, כאשר מדינות דוגמת תאילנד, רוסיה ודרום אפריקה מגישות מועמדים נפרדים מטעמן בניסיון לזכות בתפקיד הנכסף.

"לגארד היא המובילה", התייחס השבוע לנושא ראש ממשלת ניו-זילנד ג'ון קיי. "היא מאד מרשימה, יש לומר. העובדה שגורמים מחוץ לאירופה דורשים הצבעה 'על פי איכויות' וכישורים, רק תורמת לה".

נציין כי גם מזכיר משרד האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, הצהיר השבוע כי בריטניה תתמוך בלגארד. אוסוברן שיבח את לגארד על תכונות המנהיגות שלה ועל עידודה ה"מופגן" את כלכלות אירופה המתקשות לנקוט בצעדים לריכוך חובן. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תיארה את לגארד כ"מצויינת ומנוסה", וסייעה להגברת הקונצנזוס סביב בחירתה. בלגארד תומכת גם שרת האוצר האוסטרית, מריה פקטר.