"חדוות הקניות נעלמה - נותרו בבורסה רק סוחרי יום"

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, מסביר את הסיבות לירידות השערים בימים האחרונים, וממליץ למשקיעים הפרטיים לא לנקוט פעולות קיצוניות

מדד המעו"ף כבר נמצא כ-6% מתחת לשיא האחרון שקבע לפני כחודש, 1,342 נקודות, והסנטימנט השלילי ממשיך ללוות את המסחר גם בימים האחרונים, במקביל לירידות השערים בבורסות העולם. משבר החובות באירופה - שכלל את הורדת דירוג האשראי של יוון וחשש להפחתת דירוג של איטליה - הפדיונות בקרנות נאמנות בשוק המקומי והיעדר פעילות הזרים, הם שגורמים, בין היתר, לסנטימנט השלילי בבורסה המקומית.

את הירידות אי אפשר לתלות את רק באירועים העולמיים, ועל כך תעיד העובדה כי בעוד שמתחילת השנה מציגים המדדים המקומיים תשואות שליליות, השוק האמריקני עדיין מציג תשואה חיובית (ה-500 S&P עלה בכ-5% מתחילת 2011).

"מתחילת השנה נפתח פער שיא של כ-15%, בין ביצועי מדדי המניות בארץ לעומת מדדי ארה"ב - פער כמותו לא ידענו בעבר", מציין קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. "השוק המקומי נפגע גם מתהליכים גלובליים וגם מגידול בהשקעות חו"ל שמבצעים הגופים המוסדיים, והיעדרותם מהמסחר בארץ מורגשת. למעשה, בשוק המקומי נותרו רק משקיעי יום. אין חדוות קניות", הוא מסביר את הסיבות לירידות השערים בימים האחרונים.

פלר סבור כי שוק המניות המקומי נפגע פעמיים: גם על רקע תהליכים עולמיים וגם בשל עלייה בחוסר הוודאות עקב המצב הגיאו-פוליטי באזורנו. "כבר מספר שבועות ששוקי המניות בעולם בסנטימנט שלילי, אם כי לא קיצוני. זה נובע מחששות להיחלשות בכלכלה האמריקנית גם ברבעון השני, היחלשות שעשויה להשפיע על רווחיות החברות בהמשך השנה. בנוסף, ראינו מעבר של כספים משווקים מתפתחים ומפותחים קטנים, אל שני השווקים המפותחים בעולם - ארה"ב וגרמניה", הוא מציין.

להבדיל מהיחלשות בכלכלה האמריקנית שצפויה להשפיע על העתיד, פלר סבור כי ההשפעה של האירועים הגיאו-פוליטיים היא נקודתית, ולכן הפער בין ביצועי השוק המקומי לזה האמריקאי צפוי להיסגר. "בעבר, מצבים של חוסר ודאות פוליטית גרמו לעיוותים, שנסגרו לאורך זמן. חוסר הוודאות צפוי לרדת ככל שנתקרב לספטמבר, ואז צפוי כי השוק המקומי יסגור את הפער".

"רכיב נזילות גבוה"

בשורה התחתונה פלר ממליץ ללקוחות הפרטיים לא לנקוט פעולות קיצוניות. "כמו שלא המלצנו ללקוחות בתחילת השנה להגדיל את רכיב המניות, לא נמליץ כעת לצמצם אותו", הוא אומר. ביחס לגופים המוסדיים הוא דווקא סבור כי "למוסדיים נוצרו הזדמנויות השקעה, בעיקר בחברות שפרסמו דוחות טובים".

יניב צלאל, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של מיטב, מחזיק בדעה שונה מעט. "אין פה שום דבר מקומי, אלא גלובלי. החשש העיקרי הוא ממשבר החובות באירופה, וכן מכל נושא ההרחבה הכמותית בארה"ב", הוא טוען. צלאל מציין כי "באחרונה רכשנו הגנות על מדד המעו"ף. אנחנו בחשיפה מנייתית לא גבוהה ומרגישים איתה נוח, לצד רכיב נזילות גבוה".

בניגוד לשוק המניות, שוק האג"ח הקונצרניות דווקא רשם תשואה חיובית מתחילת שנה, כשמדד התל בונד עלה ב-0.5%. "בימים האחרונים רואים קצת ירידות באג"ח בדירוגים נמוכים, בין היתר כתוצאה מפדיונות בקרנות נאמנות. מהצד השני אין מוסדיים שקונים את האג"ח האלה, כי המרווחים שם לא נפתחו משמעותית. יש סיכוי שאם המגמה בשוק המניות תמשיך להיות שלילית, יהיו גם מימושים באג"ח".

גם צלאל מחזיק בדעה שאין מקום לצעדים קיצוניים כרגע. "הסיכון העיקרי הוא מעבר לים, ואין מקום לבצע שינוי מהותי בתיקים. יחד עם זאת, בבחינה סלקטיבית של מניות שירדו בחדות, יש הזדמנויות קניה".

השוק המקומי מפגין ביצועי חסר מתחילת השנה
 השוק המקומי מפגין ביצועי חסר מתחילת השנה