הזרים: פישר יקפיץ את הריבית לרמה של 5.5% ב-2012

בתי ההשקעות הזרים מגיבים להחלטת הריבית של אתמול ומעריכים שבנק ישראל לא יעצור ב-3.25% ■ גולדמן זאקס: הריבית תעלה ל-5.25% בשנה הבאה

בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית עד לרמה של 5.5% בשנה הבאה - זוהי ההערכה של כלכלני JP מורגן בעקבות העלאת הריבית אתמול (ב') בערב לרמה של 3.25% מ-3%. הערכה זו תואמת את הערכתם של בתי השקעות זרים אחרים, שצופים כי הנגיד סטנלי פישר ימשיך להעלות את הריבית בשנה הקרובה כדי להילחם באינפלציה ולקרר את הצמיחה ואת שוק הנדל"ן.

כאמור, בנק ישראל העלה אתמול את הריבית במשק ב-0.25%, תוך שהוא מנמק את ההחלטה באינפלציה גבוהה ומחירי דירות שממשיכים לעלות בעקשנות: "סביבת האינפלציה עדיין נמצאת מעל הגבול העליון של טווח יעד האינפלציה. הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, כפי שהן נמדדות משוק ההון ומממוצע תחזיות החזאים, נותרו גם החודש מעט מעל הגבול העליון של היעד. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה".

מחירי הדירות עלו ב-13.9% בשנה האחרונה וזינקו ביותר מ-60% מתחילת גל העליות במאי 2007. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 4% - מעל הגבול העליון של היעד הממשלתי (3%). ציפיות האינפלציה בשוק ההון עומדות על 3.3%.

"הריבית תצטרך לעלות ב-2% נוספים כדי שהמדיניות המוניטרית תיחשב נייטרלית", כותבים כלכלני JP מורגן בסקירה ללקוחותיהם. גם בבנק הבריטי ברקליס מעריכים שהריבית תמשיך לעלות בשיעור חד, וצופים ריבית של 4.5% עד תחילת 2012.

בית ההשקעות גולדמן זאקס, שהופתע מהעלאת הריבית אתמול, מעריך שהאינפלציה תמשיך לעלות ותגיע בחודשים הקרובים לקצב שנתי של 4.5%, ולא תחזור ליעד הממשלתי ב-2011.

"בנק ישראל יפסיק את העלאות הריבית בחודש הבא, אך הוא ימשיך במדיניות ההידוק המוניטרי", נכתב בסקירת גולדמן. "אנו מעריכים שהריבית תעלה ל-4.25% עד סוף השנה ול-5.25% עד סוף 2012".