וול סטריט ננעלה בירידות: אלביט הדמיה עלתה ב-10%

"המערכת עדיין יכולה לחוות קריסה כפי שקרה בשנת 2008" ■ אלביט הדמיה רשמה עלייה לאחר שצנחה אמש ב-24% ■ מניית ה"גוגל הרוסי", יאנדקס, זינקה בכ-56%

וול סטריט ננעלה הערב (ג') בירידות שערים למרות פתיחה חיובית. נזכיר כי בימים האחרונים וול סטריט רשמה ירידות שערים. בגזרת המאקרו פורסם היום נתון מכירות הבתים החדשים שעלה במפתיע באפריל ב-7.3%. במסחר בנפט רשם עלייה של 1.9% במחיר לחבית והגיע ל-99.59 דולר כשברקע ההמלצה של גולדמן זאקס ללקוחותיו לחזור ולהשקיע בסחורות.

"קיים מאבק בין התנאים הבסיסיים הטובים לטווח הארוך לבין חוסר הוודאות בכלכלה בטווח הקצר", אמר דיוויד קלי מ-JP מורגן. "סביר להניח שכל קריסה כלכלית של מדינה היא זמנית בלבד. יש הרבה סיבות שתומכות בכך שצמיחת הכלכלה העולמית תתאושש במחצית השנייה של השנה. שוק המניות עדיין נראה אטרקטיבי בטווח הארוך".

כאמור, המסחר בבורסות באירופה ננעל היום בעליות שערים. המשקיעים ברחבי גוש האירו עדיין מודאגים מאפשרות להחרפת משבר החוב, עקב הורדת דירוג האשראי של יוון ותחזית החוב של איטליה. בהמשך להפחתת הדירוג ליוון אמר הבוקר יו"ר הבנק המרכזי באירופה, כריסטיאן נוייר, כי הסדר חוב ליוון זה משהו שהבנק המרכזי האירופאי לא יכול לקבל, לדבריו: זה יהיה "סיפור אימה".

"הרגולציה בארה"ב ובעולם עוד לא פתרה את החשיפה לסיכון סיסטמי של המערכת הפיננסית", אמר פרופסור ג'ון קופי מאוניברסיטת קולומביה. "המערכת עדיין יכולה לחוות קריסה כפי שקרה בשנת 2008". קופי אמר את הדברים בכנס המשותף של הקריה האקדמית אונו ואוניברסיטת קולומביה, בו השתתפו גם יו"ר הרשות לניירות ערך פרופסור שמעון האוזר, פרופסור זוהר גושן ומומחים נוספים.

אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, ציין בסקירה שפרסם היום כי כלכלני גולדמן זאקס מצטרפים היום לבנקי השקעות אחרים שהורידו את תחזית הצמיחה לסין ל-2011, והפחיתו אותה מ-10% ל-9.4%. הפחתות התחזיות מגיעות בשל האינפלציה המתחזקת בסין שגוררת העלאות ריבית שצפויות לקרר את הפעילות הכלכלית בסין. אתמול פרסם HSBC את מדד מנהלי הרכש בתעשייה לסין ממנו עלה כי קצב ההתרחבות ממשיך להתמתן וירד מ-51.8 נק' ל-51.1 נק', כאשר ערך מתחת ל-50 כבר מעיד על התכווצות. בשבוע הבא יתפרסם הנתון הממשלתי הרשמי אך לא מעט משקיעים דווקא מעדיפים את הסקר של HSBC.

כמו כן קיים קשר מאד ברור בין הצמיחה של מדינות מתפתחות למחירי הסחורות, מכאן שהאטה שכזאת באה ועשויה להמשיך לבוא לידי ביטוי גם באפיק הזה. אלא שיש בנקי השקעות שעדיין אופטימיים: מחירי הסחורות עולים על רקע המלצה של גולדמן זאקס ללקוחותיו לחזור ולהשקיע בסחורות, זאת לאחר שרק לפני חודש המליץ למכור נפט ונחושת. היום כאמור ממליץ גולדמן לחזור לקנות נפט ונחושת ומוסיף להמלצה גם רכישה של אבץ. גם בית ההשקעות מורגן סטנלי חיובי מאד על סחורות וצופה שמחיר חבית נפט יגיע השנה ל-120 דולר.

בזירת המאקרו מכירות הבתים החדשים בארה"ב עלו באפריל ב-7.3%. מכירות הבתים החדשים עלו ל-323 אלף (במונחים שנתיים) - נתון שהיה גבוה בהרבה מהצפי בשוק למכירתם של 295 אלף בתים חדשים בלבד. הנתון לחודש מארס עודכן לעלייה של 8.3%.

האם אלביט הדמיה תתאושש?

מניית אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר, צנחה אתמול בכ-24% ריכזה היום עניין. החברה אישרה היום (ג') בעקיפין בדיווח לבורסה את חשיפת "גלובס" מאתמול על חובות החברה האם הפרטית אירופה ישראל, באמצעותה מחזיק זיסר את מניות השליטה באלביט הדמיה - לבנק הפועלים. אלביט הדמיה מבקשת להבהיר, כי "למחלוקת לכאורה בין אירופה ישראל לבין בנק הפועלים אין קשר להסכם ארוך הטווח של אלביט עם הבנק, שבו אלביט עומדת בתשלומים לשביעות רצון הצדדים".

אלביט מערכות הודיעה כי זכתה בחוזה בהיקף של 18.6 מיליון דולר להשבחת מטוסי תובלה מסוג C-130 עבור חיל האוויר של רומניה. במסגרת החוזה תותקנה במטוסים מערכות לוחמה אלקטרונית.

די מדיקל הודיעה כי חתמה על הסכם הפצה עבור סטי האינפוזיה האוניברסליים ספרינג, בפולין. ההסכם הינו לתקופה של שנה עם אפשרות לחידושו בסוף התקופה, וייכנס לתוקף עם ההזנה הראשונה של המפיץ. על פי איגוד הסכרת הבינלאומי, כ-2.7 מיליון חולי סכרת גרים בפולין ומהווים כ-9.3% מהאוכלוסייה. במהלך השנה הראשונה של ההסכם, צופה די מדיקל הכנסות של מיליון דולר.

ההנפקה המוצלחת של "גוגל הרוסית", יאנדקס (סימול: YNDX), בה גייסה החברה 1.3 מיליארד דולר, מגיעה הערב לוול סטריט ורושמת עליות חדות של כ-56%. יאנדקס גייסה סכום הגבוה ב-19% מזה שציפו לו החתמים בעת יציאתה להנפקה ציבורית בוול סטריט. החברה ביצעה את ההנפקה הראשונה שלה לפי שווי של 8 מיליארד דולר אחרי הכסף.

בארנס אנד נובל (סימול: BKS) חשפה את הקורא האלקטרוני החדש שלה. המכשיר, בעל מסך בגודל 6 אינץ', יעלה 139 דולר. נזכיר כי בארנס אנד נובל מחזיקה ב-25% ה-e-book בארה"ב.

משרד האוצר מכר מניות של AIG בשווי 8.7 מיליארד דולר במחיר של 29 דולר למניה. משלם המיסים האמריקני הרוויח מכך 5.8 מיליארד דולר לפי הערכות.