"גוגל הרוסית" שהונפקה לפי 8 מיליארד דולר מזנקת 40%

מנוע החיפוש הרוסי מחזיק 65% מענף החיפוש המקומי ■ החברה גייסה 1.3 מיליארד דולר ■ רווחי החברה הגיעו אשתקד ל-135 מיליון דולר ■ "יאנדקס בחרה זמן נהדר להנפיק מניות"

חברת האינטרנט הרוסית יאנדקס גייסה סכום הגבוה ב-19% מזה שציפו לו החתמים בעת יציאתה להנפקה ציבורית בוול סטריט אתמול (ב') ומזנקת היום ב-40% למחיר של כ-35 דולר למניה.

יאנדקס, המפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברוסיה ולכן מכונה "גוגל הרוסית", הצליחה לגייס 1.3 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר אחרי הכסף, כשהיא נהנית מעניין המשקיעים בתחום האינטרנט הנמצא בתהליך צמיחה. סייעה לה ברוח גבית ההנפקה המוצלחת של הרשת החברתית לינקדאין בשבוע שעבר.

"יאנדקס בחרה זמן נהדר להנפיק מניות בוול סטריט", אמר אנתוני מורו, מבנק Mellon בניו יורק. "בטווח הארוך, הם במקום הנכון. אחרי הכל הם ה'גוגל של רוסיה'".

בגיוס שולבה גם הצעת מכר. יאנדקס ובעלי המניות שלה מכרו למשקיעים 52.2 מיליון מניות במחיר של 25 דולר למניה, כשמחיר היעד המקורי של המניה עמד על 20-22 דולר. החברה צפויה להתחיל להיסחר היום.

"אני לא משוכנע שיאנדקס הייתה מגיעה לשווי כל-כך גבוה אילולא ההנפקה של לינקדין בשבוע שעבר", אמר דארן פבריק, מנהל בית ההשקעות IPOX Schuster. פבריק העריך כי "המניה תמשיך ליהנות מפופולריות בימים הראשונים למסחר, למרות תנודתיות השוק".

ליאנדקס נתח של 65% משוק החיפוש המקוון הרוסי, כפי שלושה מנתח השוק המקומי של המובילה העולמית, גוגל. יאנדקס הציגה למשקיעים עבר מרשים של צמיחה ברווחיות, הנשענת בעיקר על הכנסות מפרסום מקוון.

ב-2010 זינקו רווחי החברה ב-90% לעומת השנה הקודמת והסתכמו ב-135 מיליון דולר. יאנדקס זוקפת את הצמיחה המרשימה ברווחיה לגידול של 43% בהיקף המכירות באותה שנה, ל-445 מיליון דולר.

יאנדקס הוקמה ב-1997 על-ידי ארקדי וולוז', המכהן כיום כמנכ"ל החברה, ועל-ידי איליה סגלוביץ', סמנכ"ל הטכנולוגיות.

וולוז', המחזיק בתואר במתמטיקה שימושית, החל לעבוד בתחום טכנולוגיות החיפוש הממוחשב כבר ב-1989. שנה לאחר מכן הקים חברה משלו העוסקת בתחום, שם הוא פגש את סגלוביץ', גיאו-פיזיקאי במקצועו. שבע שנים לאחר מכן הם הקימו את יאנדקס, שבמנוע החיפוש שלה ביקרו 38 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש מארס 2011.

אלגוריתם החיפוש של יאנדקס פותח במקור כדי לבצע חיפוש על-פי מילות מפתח במאגרי פטנטים, בספרות רוסית קלאסית ובתרגום של התנ"ך לרוסית. בהמשך, הוא התברר כפורץ דרך, לאור המורכבות של הדקדוק הרוסי.

הצמד בחר לחברה את השם יאנדקס, צירוף של המילים 'יא' (ברוסית - אני) ואינדקס. כיום, הפך השם יאנדקס למזוהה עם חיפוש מקוון בארצות דוברות רוסית, בדומה לשימוש בשם גוגל בארצות אחרות.

ביאנדקס מושקעות קרנות פרייבט אקוויטי שונות, כשהגדולה בהם היא Baring Vostok, שהשקיעה בחברה לראשונה בשנת 2000, שלוש שנים לאחר הקמתה. החתמים בהנפקה של יאנדקס היו הבנקים מורגן סטנלי, דויטשה בנק וגולדמן זאקס.