גורם בכיר בלשכת רה"מ: "הנאום בעל משמעות היסטורית"

הבית הלבן מרוצה מהנאום בקונגרס ■ "הדברים שאמר נתניהו מייצגים את רוב העם" ■ "הוא ישב עם סנטורים והיתה ההתרומות רוח"

"נאום נתניהו בקונגרס היה חשוב מאוד; הוא מהווה רגע היסטורי". כך אמר הלילה גורם בכיר בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחה עם עיתונאים ישראליים, כמה שעות לאחר הנאום, שבו שרטט רה"מ מתווה של הסכם שלום פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים.

במקביל אמר דובר המועצה לבטחון לאומי, בן רודס, כי הבית הלבן מרוצה מנאומו של נתניהו בקונגרס בשל מחוייבותו לחזון שתי המדינות. הוא אמר שהנאום מאשש את עוצמת יחסי ישראל-ארה"ב. רודס נמצא עתה בלונדון עם הנשיא ברק אובמה.

"רה"מ העלה הצעה מספיק נדיבה שתאפשר לפלסטינים להיענות לה, והתגובות בקונגרס היו חזקות מאוד ואמיתיות", אמר הגורם. "הוא עם סנטורים וצירים בבית-הנבחרים, יהודים, אחרי הנאום והיתה התרוממות רוח. מול הנסיונות של אויבנו לפגוע בנו, נסיונות חובקי עולם, מול הסופות שמאיימות לעקור את היסודות שלנו, פה, בלב בירת ארה"ב, מכירים נציגי האומה האמריקנית במה שאנו זקוקים לו כדי להתקיים. זה לא דבר של מה בכך, האמריקנים הכירו במדינה יהודית, הפלסטינים לא".

הגורם הבכיר הוסיף כי "הדברים שנאמרו בנאום מייצגים את רוב העם. בסופו של דבר הם מצמצמים את הטפל ומתמקדים במסר: הקיום ושלום. בסופו של דבר, דברים פשוטים ואמיתיים הם הדברים הנכונים".

"אנחנו חיים בעולם קיברנטי שבו הדברים מתפשטים בצורה ויראלית", אמר אותו גורם. "יש שני דברים שחייבים לעבור ברשת: הראשון, אנו לא מנהלים מו"מ עם חמאס; והשני הוא שאנו לא חוזרים לקווי 67' מהטעמים המוכרים. מסר אחר לא יעבור. בוודאי לא בעולם הקיברנטי. חשוב לקבע את זה. שמחתי שהנשיא אובמה חידד זאת".

"עניין הפליטים הוא-חד משמעי; זו מהות הקיום שלנו והנושא בכלל אינו עומד לוויכוח", הוסיף הגורם. "הוא הדין בגושי הישובים".

בתשובה לשאלה האם רה"מ מצטער על תגובתו הפומבית לאובמה, בתום שיחתם ביום ו', תגובה שעוררה תגובות שליליות רבות במדיה בארה"ב ובקרב פקידי ממשל, אמר הגורם: "הוא אינו מצטער על התגובה לאובמה. היא היתה במקום. לפעמים צריך לנקוט עמדות אמיתיות בזמן אמיתי. אני לא צריך לתת לרה"מ ציונים, אבל יש לו חושים. יש לו ניסיון דיפלומטי והערכה לגבי התפתחויות היסטוריות. צריך לדעת איפה לשים את האבן מתחת לעגלה. אולי היה צריך לעשות זאת קודם".

הגורם הבכיר ציין, שלכל מה שהתרחש בימים האחרונים יש השלכה חיובית, מבחינת ישראל, על יוזמת הפלסטינים לבקש הכרה העצרת הכללית של או"ם במדינה פלסטינית, בספטמבר. "כשמדברים על או"ם, שום דבר לא ישנה את היכולת של הארגון הזה להעביר את ההחלטה הפלסטינית. המוסד הזה יעביר גם החלטה שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ. זה ארגון שהעביר החלטות אבסורדיות ומגוחכות".

לדבריו, קבלת החלטה על מדינה פלסטינית באו"ם תאפשר לגבש עמדה אמריקנית חדה יותר וטובה יותר מבחינת ישראל.

בתשובה לשאלה, האם תסכים ישראל לנהל מו"מ עם ממשלת טכנוקרטים פלסטינית, תחת מטריה משותפת של פתח וחמאס, השיב הגורם: "ממש לא. רה"מ שוחח על כך עם מחוקקים והם ממש גיכחו. המבחן אינו בהסכמת הפלסטינים. אם היינו צריכים את ההסכמה שלהם לא היינו קיימים בכלל. מהחמאס צריך להיפטר".

- מה יעשה רה"מ כשיחזור לארץ?

"הוא יחדיר את המסר שלנו ברמות הגבוהות ביותר. השאלה היא מה אבו מאזן עמד לעשות. כדי להתקדם צריך לעשות שני דברים. להיפטר מחמאס ולתאם טוב יותר את העמדות עם ארה"ב לקראת ספטמבר".