הציבור בורח מהבורסה: מיליארד ש' פדיונות מקרנות הנאמנות ב-3 ימים; 180 מ' ש' - מהקרנות המנייתיות

עיקר הפדיונות מתרכזים בקרנות אג"ח חברות וכללי - כ-730 מיליון שקל ■ אתמול בלבד נפרדו 530 מיליון שקל ■ מתחילת החודש הספיקו הקרנות המסורתיות לפדות כבר יותר מ-2.1 מיליארד שקל ■ כנסו לאתר הקרנות

תעשיית קרנות הנאמנות ספגה פדיונות כבדים בימים האחרונים. מאז ראשית השבוע, בשלושה ימי מסחר בלבד, פדו קרנות הנאמנות המסורתיות כ-1 מיליארד שקל, כאשר השיא נרשם אתמול (ג') עם פדיונות עתק של כ-500 מיליון שקל. כך מוסר רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

עיקר הפדיונות מתרכזים בקרנות אג"ח חברות וכללי, שהיו בשנתיים וחצי האחרונות קבוצת הקרנות המגייסת ביותר. על רקע ירידות השערים בשוקי המניות והאג"ח, בדגש על איגרות החוב הקונצרניות, סבלו קרנות אלה מפדיונות גבוהים למדי של כ-730 מיליון שקל, כאשר חצי מהפדיון "נזקף" ליום המסחר האחרון.

אגב, ב-3 ימים אלה ירדו קרנות אג"ח חברות וכללי בשיעור ממוצע של כ-1.1%. תשואה שלילית זו או שהעצימה את הירידות בקרנות אלה, או אף גרמה לחלק מהקרנות לעבור לראשונה לטריטוריה השלילית מתחילת השנה.

נראה, כי נתון זה לא נעלם מעיני המשקיעים ויועצי ההשקעות שהגבירו את קצב הפדיונות ככל שהשבוע התקדם.

במיטב מציינים כי גם בקרנות המנייתיות בלטה מגמה שלילית עם פדיונות מצטברים של כ-180 מיליון שקל.

שתי הקטגוריות שהצליחו "לקלוט" חלק מהכסף ש"נפלט" מהקרנות המסורתיות הן הקרנות הכספיות (460 מיליון שקל) והקרנות השקליות (60 מיליון שקל), בדגש על קרנות המק"מ הטהורות.

מתחילת החודש הספיקו הקרנות המסורתיות לפדות כבר יותר מ-2.1 מיליארד שקל, ואם קצב זה של פדיונות יימשך, הרי שהוא יהיה הגבוה ביותר מאז שיאו של המשבר הכלכלי העולמי בנובמבר 2008.