OECD על הכלכלה העולמית: "המשבר טרם הסתיים"

לדברי הארגון, ארה"ב ויפן עדיין לא הכינו תוכניות אמינות לטווח בינוני כדי לייצב את החובות ■ מעריך כי הכלכלה הישראלית תצמח השנה ב-5.4% ותחזור לצמיחה של 4.7% ב-2012

ארגון ה-OECD מביע חשש שהמשבר העולמי "טרם הסתיים". לדברי הארגון, ארה"ב ויפן עדיין לא הכינו תוכניות אמינות לטווח בינוני כדי לייצב את החובות שלהם, בעוד מדינות אחרות לא בטוחות עדיין כיצד יקיימו את המטרות הפיסקליות שלהם. כך נכתב בדוח החצי-שנתי של הארגון שפורסם היום (ד').

בהתייחס לישראל, מעריכים כלכלני הארגון כי הכלכלה הישראלית תאיץ את צמיחתה ב-2011 ל-5.45, זאת לעומת צמיחה של 4.7% ב-2010. עם זאת, הכלכלנים חוזים כי המשך תוואי העלאות הריבית יהיה בין הגורמים לכך שהצמיחה תתכנס חזרה ל-4.7% ב-2012.

התאוששות הכלכלה העולמית כשהשווקים המתפתחים צומחים מהר יותר מהשווקים המפותחים גורמת לכך שההון מוזרם למדינות שאינן חברות בארגון ה-OECD וזה יוצר לחצים אינפלציוניים ומקדם מדיניות "ותרנית" שמסכנת את החלמת הכלכלה. "אין מקום לשאננות. המשבר עוד לא הסתיים, הוא פשוט שינה את עורו", נכתב בדוח.

עוד הדוח הזהיר כי צימצום משמעותי בסיכון שלוקחים משקיעים פוגע באפשרות להחלמה שתגיע מצד הסקטור הפרטי. חוסר הסיכון בא לידי ביטוי במחירי הנפט העולים, מיתון הצמיחה בסין, חוסר יציבות כלכלית ביפן וארה"ב וחולשה של שוקי הנדל"ן.

"כל אלו יכולים להביא למצב של סטגפלציה בכלכלות המתפתחות ולפגוע בהתאוששות הכלכלה", כתב פייר קרלו פדואן, הכלכלן הראשי של ארגון OECD. "קובעי המדיניות חייבים להתאמץ יותר כדי להגיע להחלטות בטווח הבינוני".

עוד הוזכר בדוח כי האבטלה במדינות החברות בארגון עדיין גבוה - אתגר חשוב בטווח הארוך. "חוסר האיזון בשערי הריביות ובשיעור הצמיחה בין המדינות המתפתחות למפותחות ככל הנראה יימשך עוד מספר שנים. משמעות הדבר היא שיש צורך ברפורמות נוספות במדינות המפותחות".

עם זאת נכתב בדוח כי החלמת הכלכלה הופכת להיות יותר רחבה ונוגעת ליות ויותר מדינות. "העלייה במחירי הסחורות וגל הצונאמי שפגע ביפן פגעו בפעילות בשווקים לטווח קצר ויצרו יותר חששות אינפלציוניות, אך השפעתם תפוג עד סוף 2011". התפוקה הגלובלית צפויה לגדול ב-4.5% ב-2011 וב-2012.