בקשה לייצוגית ב-100 מיליון שקל נגד פרטנר על המעקב באייפון

לטענת התובעים, "פרטנר נמנעה מלדווח על כך שהאייפון שומר את נתוני מיקומו של המשתמש ומעביר אותם באופן לא מוגן" ■ מבקשים לאפשר להם לבטל את רכישת האייפון מפרטנר

חברת פרטנר דיווחה היום (ד') לבורסה כי לפני כשבועיים הוגשה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל נגד החברה, בטענה כי היא נמנעה מלדווח ללקוחותיה על כך שמכשירי הטלפון הסלולרי מסוג אייפון עם מערכת הפעלה מסוג IOS-4, אשר נמכרו החל מחודש יוני 2010, שומרים את נתוני מיקומו של המשתמש - ובעת חיבורם למחשב מעבירים אליו את הנתונים באופן לא מוגן.

לצד הסעד הכספי מתבקש בית המשפט בתביעה להורות לפרטנר לעדכן את תוכנת האייפונים באופן שימנע את שמירת המידע. לחילופין, מתבקש בית המשפט לאפשר ללקוחות לבטל את עסקאות רכישת האייפונים מפרטנר.

על-פי הדיווח לבורסה, פרטנר בוחנת את התביעה, ובשלב זה אין בידה להעריך את סיכויי הצלחת התביעה נגדה. יצוין כי יצרנית האייפון אפל כבר הספיקה להוציא עדכון תוכנה למכשירים שלה שתיקן את הבעיות המהותיות.

לפני מספר שבועות הסתבכה אפל בפרשיית המעקב שלה אחר המשתמשים. החברה הואשמה בכך שהיא אוגרת מידע באופן קבוע על מיקומו של המשתמש בסמארטפונים שלה. אחת הטענות היתה שאפל אוגרת מידע שיכול להגיע גם שנה אחורה על מיקום האנטנות שליד המשתמש.

לטענת אפל, האייפון שומר מידע על נקודות אינטרנט אלחוטיות ונקודות קליטה סלולריות באזור של המשתמש, כאשר חלק מהנקודות האלה יכולות להיות גם במרחק של 100 מייל מהמשתמש. הסיבה לכך היא איתור המיקום של האייפון בעת הצורך.

השימוש בהתקן ה-GPS לשימוש זה יכול לקחת כמה דקות, בעוד שהשיטה בה אפל עובדת לאיתור המיקום בעזרת נקודות WiFi ואנטנות סלולריות לוקחת כמה שניות, והיא גם טובה לאיתור במקום בו אין קליטה לווינית כמו בתוך בניין.

אחת הטענות נגד אפל היו שהמידע על מיקום המשתמש עובר מהאייפון באמצעות קובץ למחשבו האישי של אותו אדם דרך תוכנת הסינכרון iTunes.