הזהב בראלי? השקעה בחברות כריית הזהב: עקיפה ועדיפה

למרות העליות במחיר הזהב נפער פער של כ-50% בין המתכת היקרה לבין חברות הכרייה ■ מה הן ההזדמנויות שמציע השוק האטרקטיבי הזה?

חולשתו הנמשכת של הדולר והחששות הגוברים מאינפלציה עולמית, הפכו כידוע את הזהב לנכס גידור פופולרי. בניגוד לסחורות אחרות מציג הזהב בשלוש השנים האחרונות תנודתיות נמוכה. כך למשל, לפי נתוני גולדמן זאקס, בעוד הכסף מציג תנודתיות של כ-45%, הנפט - כ-31% והחיטה - 37%, תנודתיות הזהב עומדת על כ-17%.

קרנות סל (ETFs) הפכו לדרך השכיחה להשקעה במתכות, ובפרט בזהב. אך לצדן, השקעה בחברות כריית זהב כדרך עקיפה להיחשפות למתכת, אמורה להוות, לפחות באופן תיאורטי, השקעה אטרקטיבית יותר. זאת בשל המינוף התפעולי של חברות אלו. כשהזהב עולה, המינוף אמור לגרום לחברות הכרייה לעלות יותר מעליית מחיר המתכת. במציאות הדברים נראים אחרת: בשנים האחרונות, למרות העליות במחיר הזהב, פיגרו אחריו חברות הכרייה בכ-50%. כך עולה מבדיקת מגזין ההשקעות בארונ'ס.

בסקירה שהוציא השבוע בנק ההשקעות גולדמן זאקס, הוא צופה כי סביבת הריבית הנמוכה בארה"ב תביא להמשך עליית הזהב ב-2011 לכדי שיא ב-2012. הזהב נסחר כיום סביב 1,527 דולר לאונקיה, ואם תתממש התחזית של גולדמן זאקס, עולה השאלה - האם בנקודת הזמן הנוכחית הפער בתשואות בין הזהב לחברות הכרייה, מהווה הזדמנות?

הסוד טמון במכפיל

חברות כרייה החשופות באופן מלא לזהב מתאפיינות לרוב במינוף תפעולי, שכן עיקר עלויות ההפקה קבועות. אך כאמור, למרות עליית מחיר הזהב, נראה כי חברות הכרייה מפגרות אחריו בפער ניכר.

"מניות הכרייה היו פשוט יקרות מדי", אומר ל"גלובס" דורון צור, מנכ"ל ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות. "המשקיעים העניקו להן מכפילי רווח גבוהים, ופוטנציאל עליית הזהב היה כבר מתומחר ברובו. מי שקנה למשל את מניית Newmont Mining לפני כשנתיים, בהנחה שהזהב יעלה, צדק. המניה שילשה את הרווחים, יותר מעליית מחיר הזהב. אך המשקיע לא ראה מזה הרבה, שכן רכש אותה ביוקר, במכפיל רווח גבוה של כ-30", הוא מסביר.

ואכן, רבות מחברות כריית הזהב נהנו באופן היסטורי ממכפילים גבוהים של כ-30, שניתנו כפרמיה על עלייה צפויה בזהב. משהפכו קרנות הסל לאלטרנטיבה המובילה להשקעה בזהב, נעשתה ההשקעה בחברות אלו להרבה פחות אטרקטיבית, והמכפילים נחתכו.

"רמת המכפילים הנוכחית של חברות הכרייה הפכה היום לסבירה הרבה יותר. לו הייתי משקיע המעוניין בחשיפה לזהב, הייתי מעדיף לקנות דווקא מניות כרייה על פני המתכת עצמה", אומר צור ומוסיף: "השקעה בזהב היא ספקולציה. הוא לא נותן ריבית או דיבידנד. לעומת זאת, Newmont נסחרת היום במכפיל חזוי של 12, וגם אם הזהב לא יזוז, אני אראה תשואה שנתית של 7%-8%, וממנה 1.5% כדיבידנד".

החברות המומלצות

מעבר למכפיל ישנם פרמטרים נוספים שכדאי לבחון בטרם משקיעים בחברות כרייה. חלק מהחברות אינן נהנות כלל ממינוף תפעולי, שכן הן נוהגות לגדר את המחיר העתידי של הזהב כדי לנעול רווח. במצב כזה הרווח הצפוי ידוע מראש, ועלייה נוספת או ירידה במחיר הזהב, אינה משנה את רווחי החברה.

צור מציין, כי משקיעים רבים כלל אינם מודעים לכך. בנוסף, הוא מזכיר שגם גובה המינוף הפיננסי של החברה, ולא רק התפעולי, משפיע על ביצועיה. צור ממליץ לבחון האם רוב פעילות הכרייה בחברות אלה היא של זהב, או שהחברה כורה גם עפרות אחרות בהיקפים גדולים - מה שעשוי לשנות את התמונה. נתונים מהותיים נוספים הינם כמויות רזרבות הזהב שיש לחברה, ועלות ההפקה לאונקיה בודדת.

ההמלצה של צור היא על חברת Newmont Mining - מפיקת הזהב השנייה בגודלה בעולם, עם רזרבות של כ-93 מיליארד אונקיות. העלות שלה להפקת אונקיה עומדת על כ-575 דולר, ולפי צור היא אינה נוהגת לבצע גידור על מחיר הזהב.

בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן ממליצים על מניית חברת Goldcorp "תשואת יתר" במחיר יעד של 68 דולר. החברה מחזיקה ב-17 מכרות, עם רזרבות מוכחות של כ-60 מיליארד אונקיות, ועלות הפקה נמוכה של כ-300 דולר לאונקיה. נציין כי החברה אינה נוהגת לגדר, והיא מומלצת גם על-ידי בארונ'ס.

אתר ההשקעות Zack's סבור, שמניית יצרנית הזהב הגדולה בעולם Barrick Gold הינה אטרקטיבית להשקעה כיום. Barrick מחזיקה ב-25 מכרות ברחבי העולם, עם רזרבות מוכחות של כ-140 מיליארד אונקיות, ועלות הפקה של כ-465 דולר לאונקיה. בשנתיים האחרונות החברה צמצמה משמעותית את כמות הגידור שנהגה לבצע. מניית Barrick מומלצת בנוסף על-ידי בית ההשקעות Stifel Nicolaus, במחיר יעד של 70 דולר.

עבור אלו המבקשים לכנס את החברות הללו לסל אחד, נציין את קרן הסל המובילה בתחום Market Vectors Gold Miners (GDX ). שלוש החברות שנזכרו, מהוות כ-35% מפורטפוליו הנכסים שלה. הקרן גובה דמי ניהול של 0.53% - נמוך ביחס לקרנות מתכות יקרות אחרות בענף.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם