"חוק הריבית ההפוכה" יעלה לאישור ועדת השרים לחקיקה

ח"כ אקוניס: "ההסדרים שמציעים הבנקים לציבור אינם מספקים, הלקוחות קיבלו שקלים בודדים" ■ חלק מהבנקים מסרבים לחשוף את שיעור הריבית החיובית שהם נותנים בפועל

מחר (א') תעלה לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת "חוק הריבית ההפוכה" שיזם יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס בשיתוף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ומרכז הקואליציה בועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן.

מטרת החוק: לחייב את הבנקים לשלם ריבית על סכומים הנצברים בחשבון העובר ושב של לקוחותיהם מהשקל הראשון.

לאחר שהצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת, החל תהליך הידברות בין נציגי הבנקים הגדולים, נגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים, במטרה לגבש הסדרים וולונטריים. בתמורה הסכימו יוזמי החוק להשהות את תהליך החקיקה על מנת לבחון האם ההסדרים שיציעו הבנקים עולים בקנה אחד עם הצעת החוק.

לאחר שחלק מהבנקים הציעו הסדרים כאלה ואחרים ברוח הצעת החוק, ביקשו המציעים לבדוק את יישום אותם הסדרים אל מול ציבור הלקוחות. לאחר שחלפה חצי שנה ממועד תחילת היישום, התברר כי שווי ההטבות שהציעו הבנקים ללקוחות עומד על שקלים בודדים ללקוח. עוד עלה כי חלק מהבנקים מסרבים לחשוף את שיעור הריבית החיובית שהם נותנים בפועל וכמו כן, הם לא טרחו לעדכן את הריבית החיובית שנתנו על העו"ש בעקבות העלאת הריבית המשמעותית בחודשים האחרונים במשק.

לפיכך, ולאחר שהבינו כי הבנקים לא מתכוונים להציע הסדרים נוספים ובתום התייעצות עם המפקח על הבנקים, מר דודו זקן, החליטו היוזמים להביא את הצעת החוק לאישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה, זאת במטרה להשלים את הליך החקיקה.

ח"כ אופיר אקוניס אומר היום: "אנו דורשים מהבנקים לעשות את הדבר הבסיס ביותר וההגון ביותר כלפי קהל לקוחותיהם - לתת ריבית מהשקל הראשון בזכות, בדיוק כפי שהם גובים ריבית מהשקל הראשון בחובה. ההסדרים שמציעים הבנקים היום אינם מספקים ואינם עולים בקנה אחד עם הצעת החוק. במצב דברים זה, אין מנוס מלהמשיך ולקדם את הליך החקיקה. במתווה של ריבית עולה - כמו שהבנקים גובים מהלקוחות ריבית גבוהה יותר על האוברדראפט כך עליהם לתת ריבית גבוהה יותר על יתרות הזכות בחשבון העובר ושב!"