מכליות נפט של משפחת עופר עגנו באיראן מספר פעמים

(עדכון) - פרשת המכליות של משפחת עופר: איראן טוענת כי לא התקיים כל קשר מסחרי עם "המשטר הציוני", אך בדיקה באתר "אקווסיס" מגלה שמכליות נפט של משפחת עופר עגנו בנמלי איראן כשהן נושאות דגלי ליבריה או סינגפור ■ שלי יחימוביץ': "לבוא חשבון עם עופר"

משרד המסחר האיראני דחה את הטענות כי חברה איראנית, אשר אינה מכירה בישראל, רכשה אוניה מחברת הספנות הישראלית של האחים עופר, כפי שטוענות הרשויות בארה"ב. איראן, כידוע, לא מכירה בזכות קיומה של ישראל והקשיחה את עמדתה כלפיה תחת משטרו של נשיאה, מחמוד אחמדיניג'ד.

"בהתבסס על חוקי המדינה, כל סוג של מסחר או קשרים פיננסיים למשטר הציוני ולגורמים המקורבים אליו הוא בלתי חוקי", אמר יו"ר משרד המסחר והתעשייה האיראני, מוחמד נהבנדיאן.

"החדשות שנוגעות לאפשרות כי חברות ציוניות פועלות עם איראן הן 'משחק חדש' אשר הגיח בעקבות העובדה שמדינות אחרות מקיימות ומהדקות את יחסיהם הכלכליים עם איראן", דברי נהבנדיאן.

בתוך כך, מבדיקה באתר חברת "אקווסיס" (Equasis) עולה כי מספר מכליות נפט בבעלות משפחת עופר עגנו בנמלי איראן כמה וכמה פעמים ב-10 השנים האחרונות. המכלית "רפלס פארק", העומדת במוקד פרשת הפרת הסנקציות של האמריקנים, עגנה 6 פעמים באיראן בין השנים 2002-2010. הפעם האחרונה הייתה כידוע בינואר 2010. גם מכלית הנפט "CERAM SEA" עגנה באיראן, ב-24 באפריל 2010, וכך גם "COSMIC JEWEL" שעגנה בנמל "אי ח'רק" ב-19 במאי 2004 או המכלית "BLACK SEA" שעגנה באותו נמל ב-13 בפברואר 2010. מכלית הנפט "PACIFIC JADE" עגנה באיראן פעם אחת ב-18 ביולי 2007 והמכלית "ALASKAN SEA" עגנה בנמל "אי ח'רק" ב-30 באוקטובר 2010. המכליות עגנו כשעל סיפונן דגלי ליבריה או סינגפור.

דיון מיוחד בוועדת הכלכלה

בעקבות כך, ועדת הכלכלה הודיעה כי תקיים דיון מיוחד בסוגיית הקשרים המסחריים של משפחת עופר עם איראן. הדיון יתקיים ביום שלישי הקרוב בשעה 15:00.

ח"כ שאמה: "מצב בו חברה ישראלית מובילה או כזו הקשורה בה, סוחרת עם אירן בצורה ובמידה המביאה את ארה"ב להטיל סנקציות עליה - הוא חור ענק, מסוכן ואסטרטגי במאמץ הבלימה לתוכנית הגרעין האיראנית. מדינת ישראל חייבת בבחינת 'נאה דורשת ונאה מקיימת' לסגור את הפירצה הזו ואף להיות סמן ימני בעניין זה".

"ממשלת ישראל צריכה לבוא חשבון עם משפחת עופר"

"זו התנהלות מאוד מסוכנת ומעוררת תהיות", אמרה לגלי צה"ל ח"כ שלי יחימוביץ'. "אנחנו רואים כאן משפחה מאוד עשירה שאת מרבית הונה זכתה לעשות בזכות אוצרות הטבע של מדינת ישראל, מדיניות מיסוי מקלה והפרטות שערורייתיות, ואנחנו רואים שגם ברמת התעשרות כה גבוהה אין גבול לתאוות הבצע עד כדי פגיעה בביטחון המדינה. החברה מתנהלת בפאניקה ומשגרת הודעות סותרות. ממשלת ישראל צריכה לבוא חשבון עם משפחת עופר".

מחברת "טאנקר פסיפיק" הסינגפורית הנמצאת בשליטת משפחת עופר נמסר בתגובה: "החברה הודיעה על פתיחה בחקירה פנימית על מנת לבדוק את הנהלים הקשורית למכירת המיכלית. החברה תשקיע משאבים בהבטחת נהלים ופרודצורות אשר יבטיחו כי מקרה דומה לא ישנה. 'טאנקר פסיפיק' חושפת כי כבר באפריל 2010 החברה קיבלה החלטה להפסיק להוביל מוצרי נפט מוזקק לאיראן, מספר חודשים לפני שהממשל האמריקאי החיל את הסנקציות החדשות הכוללות איסור כאמור. בנוסף, כבר בנובמבר 2010 החליטה החברה להפסיק את המעורבות של ספינותיה בייצוא נפט גולמי מאיראן, זאת על אף שעל-פי החוק הבינ"ל והסנקציות החדשות שהטיל הממשל פעילות זו מותרת".

הסנקציות האמריקניות

הטענות מאיראן מגיעות על רקע סנקציות של מחלקת המדינה האמריקנית, בראשות הילארי קלינטון, על חברת הספנות של האחים עופר. זאת, בטענה כי החברה "סייעה לסקטור האנרגיה האיראני בניגוד ותוך הפרה של הסנקציות שהטיל הממשל על איראן". בהודעת המימשל נאמר כי "זו הפעם הראשונה שמוטלות סנקציות בתחום של זיקוק נפט".

במסגרת הסנקציות, מואשמת חברת הספנות הנמצאת בבעלות של סמי עופר וחברת הספנות הסינגפורית שבבעלותה "טאנקר פסיפיק" כי ביצעו עסקה עקיפה עם איראן. על פי ההאשמות, החברות היו מעורבות בעסקה בחודש ספטמבר 2010 במסגרתה מכרו ספינה במחיר של 8.65 מיליון דולר לחברת הספנות האיראנית IRISL.

במסגרת הענישה נאסר על החברה של האחים עופר לקבל מימון מהבנק לייצוא וייבוא בארה"ב, לקחת הלוואות של יותר מ-10 מיליון דולר ממוסדות פיננסים בארה"ב, או לקבל רישיונות יצוא בארה"ב. בעקבות הטענות, דורשת התנועה לאיכות השלטון בישראל מהיועץ המשפטי לממשלה, לפתוח בחקירה נגד האחים עופר.