"פישר יהיה מרוצה אם ייבחר, וגם אם יישאר; סיכוייו נמוכים"

כך לפי אישיות כלכלית בכירה, בהתייחס לרצונות של נגיד בנק ישראל להיבחר לראשות קרן המטבע ■ מקורבי פישר: "זה לא תפקיד שרצים אליו לפני שבודקים היטב את השטח"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מאוד מעוניין לקבל את תפקיד מנהל קרן המטבע הבינלאומית. לצורך כך, הוא פועל בחדרי-חדרים ובדיסקרטיות רבה, זה כמה שבועות, למעשה מאז התפוצצה פרשת החשד לאונס של מנהל הקרן לשעבר, דומיניק שטראוס-קאהן, על מנת לגבש רוב שיתמוך במועמדותו.

מועמד שמבקש להצטרף למרוץ, חייב להגיש מועמדות ולהצהיר על כך בפומבי. המועד האחרון להגשת מועמדות הוא 10 ביוני, בעוד כשבועיים.

"פישר יהיה מרוצה מאוד אם ימונה למנהל הקרן, ויהיה מרוצה לא פחות אם יישאר בתפקיד נגיד בנק ישראל. עזיבתו לא הייתה עולה כלל על הפרק אם תפקיד כזה לא היה מתפנה", מסר מקורב מאוד לפישר.

"זה לא תפקיד שרצים אליו לפני שבודקים היטב את השטח, את הדופק ואת התקשורת הבינלאומית, אשר תומכת בפישר בצורה גורפת. נותרו עוד שבועיים. הרבה דברים יכולים לקרות עד אז", טען המקורב והוסיף: "זה מקרה של win-win situation. אם הוא יזכה - זה תפקיד חלומי. אם לא - הוא יהיה מאושר. פישר ורעייתו מאוד, אבל מאוד, אוהבים לחיות בארץ".

בסביבתו של פישר מסרבים בתוקף לחשוף את כוונותיו האמיתיות של הנגיד, אך מהרגע הראשון דאגו להבהיר כי הוא קיבל פניות וכי מופעלים עליו לחצים שייקח את התפקיד. נכון לעכשיו ממשיכים הנגיד ואנשיו לנקוט אסטרטגיה של מסתורין סביב השאלה.

בשבוע שעבר הגישה שרת האוצר של צרפת, כריסטין לגארד, את מועמדותה לתפקיד באופן רשמי, והיא נחשבת כעת למועמדת המובילה.

שר האוצר יובל שטייניץ הפעיל לחץ עקיף על הנגיד לחשוף את רצונו להתמנות לתפקיד, כאשר אמר בסוף השבוע שעבר ללגארד כי הוא יתמוך בה, כל עוד פישר לא מועמד.

מה הסיכויים של פישר?

עם זאת, צריך להביא בחשבון את נתוני היסוד של המרוץ. באופן מסורתי, תפקיד מנהל הקרן שמור לאישיות אירופית. המועמד ה"טבעי" בהקשר זה היה גורדון בראון, לשעבר ראש ממשלת בריטניה, אך מועמדתו נפלה בפועל בגלל חוסר התמיכה של ממשלת בריטניה הנוכחית. הדבר פתח את המרוץ למועמדותה של לגארד, אך גם למועמדים לא-אירופיים, כמו טרבור מנואל הדרום-אפריקני, ואגוסטין קרסטנס המקסיקני, אשר אמור לייצג את האינטרסים של המשקים המתעוררים.

סיכוייו של פישר לזכות בתפקיד תלויים בחוסר יכולתם של השחקנים הראשיים להסכים על מועמד אחר. אם המסלול ה"מסורתי" יחזור על עצמו גם הפעם, האיחוד האירופי יתייצב מאחורי לגארד, ויגיע להסכמה עם ממשל אובמה לגבי המועמד להיות מספר 2 בארגון, שהוא - גם "מסורתית" - בד"כ אזרח ארה"ב בעל מוניטין מקצועיים. הסכמה אירופית-אמריקנית תסיים את הפרשה. אי-הסכמה תיצור מצב חדש.

נקודה נוספת שצריך לזכור היא שישנה ה"מורשת" שמותיר אחריו המנהל המודח. שטראוס-קאהן הוביל את הקרן לדרכים חדשות, והרחיק אותה במידה מסוימת מהאורתודוקסיה שאפיינה אותה בשנים קודמות, שבהן יוקרת המוסד נפגעה. פישר יכול להעניק למאמצי הקרן למצוא פתרונות פרגמטיים לבעיות הכלכלה הגלובלית את ההכשר של בעל מקצוע, אשר מיומנותו הוכחה במהלך משברים קודמים. על רקע אי-הסכמה בין סין לארה"ב בסוגיות של מדיניות שערי חליפין, לעצמאות שגילה פישר בענייני מדיניות שער חליפין יכולה להיות חשיבות בעיני ממשלות של משקים מתעוררים.

על אף שלגארד זוכה לתמיכה מרוב מדינות אירופה, היא לוקה בחיסרון מובהק לעומת פישר: לגארד איננה כלכלנית והמשבר שפוקד את הכלכלה האירופית ומאיים על הכלכלה כולה מחדד את הצורך בדמות כלכלית בכירה בתפקיד. "זה לא תפקיד טקסי", הסבירו בסביבתו של הנגיד.

נתניהו מתכונן

אבל מחוצה לה נשמעים קולות אחרים. "אין לפישר שום סיכוי לזכות בתפקיד", קבעה חד-משמעית דמות בולטת בכלכלה הישראלית. "המינוי הוא פוליטי והתפקיד גם. כל מדינות ה-8-G מאוחדות סביב לגארד, לרבות כל מדינות אירופה שאין שום סיכוי שיוותרו על מינוי מנהל הקרן, דווקא כאשר אירופה קורסת וזקוקה נואשות לתמיכת הקרן. אפילו מזכירת המדינה של ארה''ב, הילרי קלינטון, הביעה תמיכה במרומז בלגארד", ציינה הדמות הבולטת והוסיפה: "פישר מעל גיל 65, דבר שפוסל אותו מלכתחילה לתפקיד (על פי תקנון הקרן - 65 הוא הגיל המקסימלי לשמש בתפקיד, א.פ), ובתי ההשקעות הגדולים בוול סטריט לא שוכחים לו את הטעויות שהוא עשה כאשר כיהן כמספר 2 בקרן".

"זה בגדר 'wishful thinking'", הוסיפה אישיות כלכלית בכירה אשר מכירה היטב את הזירה הבינלאומית.

בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא לוקחים סיכונים והחלו להיערך לאפשרות שפישר יודיע כבר השבוע שהוא עוזב את תפקיד נגיד בנק ישראל. לפי החוק הישראלי, ראש הממשלה הוא זה שבוחר את נגיד בנק ישראל.

לפי הערכות קודמות, פישר היה צפוי לעזוב את תפקידו בשנה הבאה, אחרי הקמת והפעלת המועצה המנהלית והוועדה המוניטרית, שני הארגונים החדשים של בנק ישראל לפי החוק החדש. אך בסביבתו של נתניהו כאמור כבר נערכים לאפשרות שיקדים את עזיבתו.

לדברי גורמים מקורבים לנתניהו, פרופ' מנואל טרכטנברג הוא המועמד המוביל להחליף את פישר במקרה שיעזוב. טרכטנברג, פרופסור לכלכלה, הוא מייסד ויו''ר ראשון של המועצה הלאומית לכלכלה, הגוף הכלכלי המייעץ לראש הממשלה. הוא התמנה בידי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אחרי שדחה את הצעתו של פישר להתמנות כמשנה לנגיד. טרכטנברג מכהן כעת כיו''ר המועצה להשכלה הגבוהה והוועדה לתכנון ותקציב.

שמות נוספים שעלו הם פרופ' ליאו ליידרמן, לשעבר מנהל מחלקת המחקר וחבר הנהלת בנק ישראל, המכהן היום ככלכלן ואסטרטג ראשי של בנק הפועלים, ופרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל אשר פרש לפני כמה חודשים.