ירידה של 40% ברווחי הראל; "צופים האטה בקצב הצמיחה"

המנכ"ל המשותף מישל סיבוני: "האיומים על הכלכלה העולמית גברו בחודשים האחרונים" ■ הראל תחלק דיבידנד בהיקף 42 מיליון שקל

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , שבשליטת משפחת המבורגר, דיווחה היום (א') על קיטון של כ-40% ברווח הנקי ברבעון הראשון, שירד לכ-110 מיליון שקל. הסיבה לירידה אינה ייחודית להראל, ומורגשת בכלל חברות הביטוח שהושפעו לרעה מתשואות חלשות יחסית בשוק ההון לצד אינפלציה חיובית ברבעון. זאת, למול אינפלציה שלילית בתקופה המקבילה.

לפיכך, בשקלול הפסדים שנזקפו להון (ולא לדוח רווח והפסד) החברה רשמה ברבעון הראשון רווח כולל של כ-79 מיליון שקל, המהווה שליש מהרווח הכולל שרשמה ברבעון המקביל. יחד עם זאת, לא מדובר בתוצאות רעות בהתחשב בנסיבות, כשהשורה התחתונה של הראל טובה מזו של שתי מתחרותיה העיקריות מגדל וכלל. אלה הציגו ברבעון הראשון רווח כולל של 76 מיליון שקל והפסד כולל של כ-51 מיליון שקל, בהתאמה.

דירקטוריון הראל אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-42.4 מיליון שקל, שישולם ב-22 ביוני, ושיצטרף לדיבידנד בהיקף כ- 64 מיליון שקל שחולק מוקדם יותר השנה בגין 2010. החברה מנוהלת על ידי המנכ"לים המשותפים מישל סיבוני ושמעון אלקבץ.

בהסתכל על הצפוי לכלכלה בהמשך דרך אומר סיבוני כי "אנו צופים האטה מסוימת בקצב הצמיחה החל מהרבעון השני", משום ש"האיומים על הכלכלה העולמית גברו בחודשים האחרונים". בהתייחס לשוק ההון, שגמגם למדי ברבעון הראשון, אלקבץ העריך ש"המגמה שנרשמה ברבעון הראשון בשוקי ההון צפויה להימשך גם ברבעון השני".

צומחת בפעילות

במהלך הרבעון הראשון המשיכה הראל במדיניות הצמיחה שלה בפרמיות, בדמי הגמולים ובנכסים המנוהלים. כך, החברה מציגה עלייה של 13% בפרמיות בביטוח חיים (ל-777 מיליון שקל); צמיחה של כ-28% בדמי הגמולים בפנסיה והגמל (לכ-686 מיליון שקל); עלייה של 24% בפרמיות בבריאות וסיעוד (לכ-582 מיליון שקל); וירידה של 4% בלבד בביטוח כללי בישראל (לכ-697 מיליון שקל), בשל ירידה בחלקה של החברה בביטוח רכבי עובדי המדינה.

הרווחיות של החברה נבעה ממספר מקורות שבכולם נרשמה ירידה ביחס לרבעון המקביל. בביטוחי החיים נרשם רווח כולל של 54 מיליון שקל - שליש מהרווח שנרשם ברבעון המקביל - כשהצניחה נבעה ברובה מגבייה סמלית של דמי ניהול משתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים (5 מיליון שקל); בביטוח הכללי נרשם רווח כולל של כ-10 מיליון שקל, כשהחברה מציגה הפסד בביטוחי הרכב רכוש; בבריאות וסיעוד נרשמה ירידה של 37% ברווח הכולל שהסתכם בכ-40 מיליון שקל.

ההכנסות בפעילויות שוק ההון והשירותים הפיננסים בתקופת הדוח גדלו בכ-16% לסך של כ-65 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-56 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח של הראל פיננסים הסתכם בכ-11.3 מיליון שקל לעומת כ-9.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. כמו כן, הראל רשמה הפסד קל וצפוי בפעילויותיה הצעירות בחו"ל, כשהיא צפויה להזרים לחברה התורכית שבבעלותה 25 מיליון שקל, עד סוף השנה.

VNB גבוה משל מגדל וכלל

במקביל לדוחות הכספיים, הראל - שמחזיקה בשתי חברות ביטוח נפרדות - פרסמה גם את דוח הערך הגלום (ה-EV) שלה ל-2010, בפוליסות לטווח ארוך בביטוח חיים ובריאות ובפנסיה. במסגרת זו הראל הציגה EV של כ-6.9 מיליארד שקל לכלל הקבוצה, כששווי זרם הרווחים בתיק הקיים (VIF) עומד על כ-5 מיליארד שקל. ה-EV של הראל גבוה בכ-84% משוויה של הקבוצה בבורסה.

הראל בולטת לחיוב ברכיב מאוד חשוב בדוחות ה-EV: רכיב שווי העסק החדש של החברה שנמכר בשנה החולפת (ה-VNB). מדוחות ה-EV עולה כי ב-2010 ה-VNB של הראל הסתכם בכ-515 מיליון שקל והיה גבוה יותר משל מגדל (426 מיליון שקל) וכלל (466 מיליון שקל).