"המצב הגיאו-פוליטי ישפיע על תקציב הביטחון של ישראל"

ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי: "בתקופת המשבר הצליח המשק להוריד את משקל החוב הציבורי בתוצר" ■ לדבריו, עדיין מוקדם לקבוע כיצד ישפיע המצב הגיאו-פוליטי על התקציב בטווח הארוך

"בתקופת המשבר הצליח המשק להוריד את משקל החוב הציבורי בתוצר, בעוד שמדינות רבות הגדילו את חובן והדבר מקשה על ההתאוששות שלהן מהמשבר הכלכלי", אמר ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, המשנה למנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, ביום העיון של מכון פאלק באוניברסיטה העברית.

לדברי סטרבצ'ינסקי, "האסטרטגיה של שמירה על גירעון נמוך בתקופה שקדמה למשבר, והשאיפה להפחתה הדרגתית של משקל הגירעון הציבורי בתוצר אחריו, הוכחה כמוצלחת מאוד". סטרבצ'ינסקי הבהיר כי עדיין מוקדם לקבוע כיצד ישפיע המצב הגיאו-פוליטי על תקציב המדינה בטווח הארוך.

אולם, בטווח הקצר, סבור סטרבצ'ינסקי כי להתפתחויות האחרונות תהא השפעה על ההוצאות הביטחוניות של ישראל. "בטווח הקצר האירועים עשויים להשפיע על התפתחות ההוצאה הביטחונית בישראל בפועל, שהיא שונה מהתקציב המקורי - זאת, לאחר מספר שנים בהן ההוצאה הביטחונית עלתה בממוצע בכ-2 מליארד שקל לשנה".

לטענת סטרבצ'ינסקי, כל החלטה תקציבית שתתקבל בחודשים הקרובים, תתחשב בהשפעה הצפויה של ההחלטה על תקציב הממשלה בשנים הבאות - ובמיוחד החל מ-2013: "על פי התחזיות של חטיבת המחקר ועל סמך ההחלטות שהתקבלו עד כה, הגירעון צפוי לעמוד על 3 אחוזי תוצר - מעל היעד שנקבע לאותה שנה, העומד על 1.5 אחוזי תוצר".

תקציב משרד הביטחון / מתוך אתר בנק ישראל
 תקציב משרד הביטחון / מתוך אתר בנק ישראל