מוביוס: "משבר פיננסי טרי נמצא מעבר לפינה והוא ודאי"

יו"ר קרן טמפלטון הדגיש את האיום שמאיים שוק הנגזרים הפיננסיים על היציבות הכלכלית העולמית: "עם היקף כזה של הימורים לכל הכיוונים, תנודתיות ומשבר בשוק המניות - יגיעו"

מרק מוביוס, יו"ר קרן טמפלטון המתמחה בהשקעות בנכסים בשווקים המתעוררים, אמר בכנס של מועדון הכתבים הזרים בטוקיו שביפן היום (ב') כי המשבר הפיננסי הבא הוא בלתי נמנע מאחר שמה שגרם למשבר הקודם - לא נפתר. "משבר פיננסי טרי נמצא מעבר לפינה והוא ודאי - בגלל שלא פתרנו אף אחד מהגורמים שהובילו למשבר הקודם".

מוביוס אמר בתגובה לשאלה שנשאל ביחס לתנודיות המחירים "האם ישנה רגולציה בתחום הנגזרים? לא. האם נמשכת הצמיחה בתחום הנגזרים? כן". השווי העולמי הכולל של המכשירים הפיננסיים הנגזרים גדול פי 10 מסך התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) העולמי. עם היקף כזה של הימורים לכל הכיוונים, תנודתיות ומשבר בשוק המניות - יגיעו".

המשבר הפיננסים שפקד את העולם לפני שלוש שנים, נגרם בחלקו בשל הגידול המהיר של מכשירים פיננסיים נגזרים שהיו קשורים לשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב שחדל לתפקד וגרם למחיקתם של מיליארדי דולרים והוביל לקריסתו של בנק ההשקעות הותיק ליהמן בראדרס בספטמבר 2008. בששת החודשים שלאחר מכן נפל מדד ה-MSCI העולמי ב-38%. הקיפאון בשוק האשראי העולמי גרם לכך שבנקים מרכזיים ברחבי העולם היו צריכים להזרים כסף נזיל למערכות הפיננסיות על מנת שאלו יוכלו להמשיך ולהלוות.

מאז המשבר הפיננסי גדלו הבנקים בארה"ב ומספר הבנקים שמוגדרים כ"גדולים מכדי ליפול" יגדל ביותר מ-40% ב-15 השנים הבאות, כך עולה מנתונים שנערכו בבלומברג.