"העלאת הריבית האחרונה הייתה טעות גדולה מצד פישר"

דוד ארצי, תעשיין בכיר ויו"ר מכון היצוא לשעבר: "אם מצב זה ימשיך עד סוף 2011, אנו צפויים לראות ירידה נוספת בייצוא שתגיע לכ-5%"

"עם כל הכבוד שאני רוחש לפישר, אני חושב שזאת הייתה טעות גדולה לעלות שוב את הריבית מפני שהסימנים של האינפלציה, שלכאורה הראו בתחילת השנה האצה, נעצרו באופן מוחלט וחזרו למסגרת של תכנון התקציב הממשלתי. העלאת הריבית פעם נוספת היא מכה אנושה לשער החליפין, המגיעה גם בתזמון גרוע מאוד עקב הקשיים הכלכליים בשוק האירופאי והמצב בשוק האמריקאי שלא מבשר בינתיים על חזרה למצב כלכלי משופר", כך אומר דוד ארצי, תעשיין בכיר ויו"ר מכון היצוא לשעבר, המתמודד בימים אלה על נשיאות התאחדות התעשיינים.

ארצי מוסיף כי "יש תחושה של אשליה בנוגע לנתוני היצוא הישראלי מכיוון , שהייצוא השנתי של חברת הענק אינטל מעלה את ממוצע הייצוא הכולל כך שלכאורה, נראה שאין פגיעה משמעותית בייצוא (עד לפני שנתיים אינטל לא ייצאה במסגרת המפעל החדש שבנתה). אם נוריד את "אינטל" מחישוב הממוצע של הגידול בייצוא, נגלה שמדובר בירידה של כ-2%, מספר המשקף בפועל מיליוני שקלים אותם מפסידים המפעלים הבינוניים והקטנים הרבים, המהווים את הרוב הגדול בתחשיב ממוצא הייצוא. אם מצב זה ימשיך עד 2011, אנו צפויים לראות ירידה נוספת בייצוא שתגיע לכ-5%".

ארצי עמד בראש ועדה שבחנה לפני כשנתיים צעדים נדרשים לצמצום הפגיעה ביצואנים נוכח התחזקות השקל מול הדולר ונפגש לאחרונה עם כלכלנים בכירים באוצר שהביעו אף הם, את דאגתם מהמצב כיום.

ארצי מציע, להנהיג מיסוי לטווח קצר על העברות כספיות לצורך רכישת שקלים ומקמ"ים בשיעור שיקטין את כדאיות רכישת השקלים לספקולנטים. לדבריו, יש לעודד קרנות ישראליות להשקיע גם בחו"ל כנהוג בעולם. רכישת דולרים זו תגרום לשער הדולר להתחזק מול השקל. לצורך זה, המדינה צריכה להגן על הקרנות מפני הפסדים בשלב החזרת הכסף לארץ, אם אלה ינבעו משער חליפין נמוך מזה שהיה כשביצעו את ההשקעה.