יו"ר ועדת הטלוויזיה: אין מספיק איזון בהגשה של יונית לוי

הדברים נאמרו לאור תלונות שהגיעו לרשות השנייה, לפיהן לוי הכניסה פרשנות בתרגומה לנאום נתניהו בקונגרס ■ נציב התלונות: זו אמירה פוליטית אך לגיטימית ■ חדשות 2: לוי מקצועית

יו"ר ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה, יעקב שחם, יוצא נגד מגישת המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, יונית לוי, לאור האופן שבו תרגמה את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני.

לדברי שחם, "באופן כללי, כמו חלק גדול מהציבור, אני חש שאין איזון מספיק בשידורי החדשות המוגשים על-ידי יונית לוי".

שחם אמר את הדברים לאור תלונות שממשיכות להגיע לרשות השנייה מאז נאומו של ראש הממשלה. מדובר בעשרות תלונות, שחלק ניכר מהן רוכזו ונשלחו יחד מארגון "זכות הציבור לדעת".

בנאומו אמר נתניהו: "אני רוצה שתעצרו רגע ותחשבו על זה, מתוך 300 מיליון ערבים באזור הזה, פחות מחצי מאחוז הם באמת חופשיים, והם כולם אזרחים של מדינת ישראל". לוי אמרה בעקבות המשפט: "מטבע הדברים חלקם היו מדברים עם ראש הממשלה על האפליה שהם מקבלים בחברה הישראלית, אבל זה לא מה שראש הממשלה רוצה לדבר עליו עכשיו".

נציב תלונות הציבור ברשות השנייה, גיורא רוזן, אמר כי יש לשים לב כי העובדה שהתלונות ממשיכות להגיע היא חריגה ,וככל הנראה מדובר במהלך מתוזמן".

לדבריו, האמירה לגיטימית: "יונית לוי איננה דוגמנית, היא עיתונאית בכירה בחדשות ערוץ 2. מי שחושב שהיא קריינית חוטא גם כלפיה וגם כלפי המערכת של החברה. אני לא יכול להכתיב למערכת איך לנהל את כתביה, זו החלטה סוברנית של ראשיה".

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס, תמך בלוי בתגובתו, גיבה אותה ואמר כי "כך נהוג במקרים דומים בהם מתרגמים ומפרשים. החריג הוא האמירה הפוליטית שלה, אך זה בעיניי השיח הציבורי".

ל"גלובס" נודע כי ברשות השנייה נוטים שלא להסכים עם רוזן ולא רואים בעין יפה את האמירה.

שחם אמר היום (ג') כי זו "פרשנות אישית מוטה". לדבריו, "ביקשתי מההנהלה שתבדוק את העובדות, הן של הקטע המצולם והן של הדברים שנאמרו על-ידי לוי. בעיקרון אני בדעה שיש ליצור הפרדה בין הקטע החדשותי ובין הפרשנות. אין לי ספק שיש מקום לפרשנויות - אך לא בעת התרגום הסימולטני של דבריו של ראש הממשלה. לאחר שנקבל את ממצאי הבדיקה, נחליט כיצד לנהוג".

וייס כתב בתגובה לרוזן כי "במקביל למלאכת התרגום לוו הדברים מפעם לפעם בהערות פרשנות מקצועיות (ולא פוליטיות), הן מצד יונית לוי והן מצד הפרשנים באולפן (אהוד יערי, ערד ניר ואחרים). בראייתנו זהו חלק מתפקידנו העיתונאי, ואנו מברכים על כך. אני סבור כי כל ניסיון לשייך אמירה זו או אחרת להקשר פוליטי אינו במקום ואינו משקף את מה ששודר".

מחברת חדשות ערוץ 2 נמסר כי "יונית לוי הגישה את כל משדרי הנאומים של הנשיא אובאמה וראש הממשלה נתניהו בצורה המקצועית ביותר".