ביפן מנסים לשכנע: לעבור לרשתות הדור הרביעי

פיצ'רים כמו תרגום שיחה סימולטני או עוזר אישי למשיכת הקהל מתבררים כפתרון אפשרי

דילמת "הביצה והתרנגולת" מטרידה בשנים האחרונות את מנוחתם של קברניטי ענף הסלולר. השאלה היא מה צריך לבוא קודם: הברזלים - כלומר, ציוד התשתית של רשתות הדור החדש ומכשירי הקצה שתומכים בהם, או היישומים - שינצלו את פוטנציאל הרשתות החדשות וישכנעו את הלקוחות להצטרף או לשדרג.

הדילמה הזו מקבלת משנה תוקף בימים אלה כשמפעילים בכל העולם נדרשים לשחרר תקציבי ענק לשדרוג תשתית הרשתות שלהם לדור הרביעי (LTE).

אין חולק על כך שהרשתות החדשות יהיו מהירות יותר. הבעיה היא שרוב היישומים הפופולריים כיום בקרב משתמשי הקצה במגזר הפרטי - שהם הפרה החולבת של התעשייה - מתפקדים מצוין עם הרשתות הקיימות ועם ומכשירי הקצה מהדור הנוכחי.

כבר היום יכולים משתמשי טלפונים חכמים, שתומכים ברשתות דור 3.5 (HSPA ואחרות), לגלוש במהירויות מכובדות באינטרנט, להוריד יישומים, לנהל מספר חשבונות דואר אלקטרוני דרך הרשת, לצפות בסרטי וידיאו, ולנהל שיחות וידאו דו-צדדיות. בקיצור, אין להם תלונות.

לפיכך, האתגר שניצב בפני התעשייה הוא פיתוח יישומים ייחודיים ולוכדי דמיון ל-LTE, כדי שייתנו למשתמשים ערך מוסף אמיתי, ירחיבו משמעותית את הערך של הדור הרביעי ויצדיקו את עלויות המעבר לרשת החדשה (רכישת טלפונים חדשים ועלויות חודשיות גבוהות יותר).

מי שמנסה להתמודד עם הדילמה היא תעשיית הסלולר היפנית, ובראשה המפעילה הגדולה דו-קו-מו, שנמצאת בתהליך מואץ של פריסת הרשת שלה.

על תוכניותיה בתחום היישומים ניתן היה ללמוד מתערוכת Wireless Japan, שנערכה בטוקיו בשבוע שעבר.

ניתוח מילים

את הפוטנציאל הטמון ברשת החדשה המחישה דו-קומו-מו בשלושה יישומי ענן מעניינים, שכולם יושקו בקרוב בשוק היפני. הראשון, באופן מפתיע, הוא דווקא יישום שמאפשר ניהול שיחה בין שני מנויים, שאינם דוברים את אותה שפה. מדובר בתרגום סימולטני בזמן אמת: הרשת הממוחשבת מאזינה לשיחה, מנתחת את המילים, מתרגמת אותם לטקסט ומשמיעה לכל אחד מהדוברים את דבריו של בן שיחו בקול סינתטי, כשהם מתורגמים לשפת האם שלו. כאמצעי בקרה ומעקב מופיע על מסך הסמארטפון של כל אחד מהדוברים טקסט ובו התרגום המילולי, שאותו שומע בן שיחו.

זהו יישום ענן קלאסי שמתאפשר תודות לרוחב הפס של ה-LTE ולמהירות בה ניתן לעבד את הנתונים. הוא משלב טכנולוגיות כמו יכולת הקלטה דיגיטלית, זיהוי קולי, תרגום מכונה, ניתוח מאפייני קול ועוד. כל זאת, במהירויות עיבוד גבוהות מספיק, שכמעט לא פוגמות בקצב הטבעי של השיחה ולא דורשות המתנה. אגב, חובבי תיאוריות הקונספירציה בנוסח "האח הגדול" לא יתקשו להעריך את הפוטנציאל של טכנולוגיות כאלה בעולם הביון וההאזנות המודיעיניות.

יישום ענן מעניין נוסף, שגם הוא מבוסס על היכולות של רשת ה-LTE, מכונה על-ידי דו-קו-מו Colud Butler, או אם תרצו - משרת אישי בענן, ופועל ברקע. תוך כדי שיחה, היישום בודק ומנתח אוטומטית את לוח הפגישות והמשימות של המשוחח, את תחזית מזג האוויר, אמצעי התחבורה, מסעדות בסביבה וכדומה, ומציג את הנתונים בזמן אמת על מסך הטלפון.

היישום מסוגל לייצר מועד אופטימלי לתיאום פגישה עם בן השיח - בין אם מדובר בישיבת עבודה פורמלית, ארוחת ערב או אירוע בחיק הטבע, כשמזג האוויר מתאים. בעתיד, ניתן יהיה להרחיב את מגוון מקורות המידע שאחריהם עוקב היישום הזה.

היישום השלישי הוא התחברות דרך הטלפון למערכת אוטומציה ביתית, שכוללת יחידות בקרה סלולריות חכמות בתוך מרכזיית החשמל הביתית. באמצעות ה-LTE יכול המשתמש לראות על מסך הטלפון בזמן אמת את כל המכשירים המחוברים לרשת החשמל בביתו, להפעיל ולכבות כל אחד מהם מרחוק, לעקוב אחר צריכת החשמל ולנהל את צריכת החשמל הביתית הכוללת תוך מתן עדיפויות למכשירים מסוימים על פני אחרים. כל זאת בזמן אמת.

דור רביעי על טורבו

רשתות ה-LTE נרתמות כיום לטובת הנהגים על הכביש. אמנם כבר היום ניתן לקבל שירותים עם ערך מוסף לרכב כמו מעקב אחרי תקלות, ניהול ציי רכב ואפילו תרגום דואר אלקטרוני לקול שמושמע לנהג. אבל יישומי הדור הבא יאפשרו למכוניות עצמן לשוחח ביניהן. כך, למשל, אם בכלי רכב מסוים בסביבה מופעלים חיישנים, שמעידים על בלימת חירום או חלילה תאונה, המידע יועבר בזמן אמת לכל כלי הרכב שנמצאים בסביבה ויורה לנהגים להאט או לבחור נתיבים חלופיים. במכוניות מתקדמות במיוחד אף יוכל היישום להורות למערכת בקרת השיוט הממוחשבת להקטין את המהירות ללא התערבות הנהג.

זהו יישום דור רביעי קלאסי מכיוון שהוא מנצל את רוחב הפס השופע של הרשת החדשה כדי לחבר לענן מספר גדול של מנויים על גלגלים בו-זמנית, כדי להפיק מידע תחבורתי בעל ערך.

ומה הלאה? היפנים הציגו בתערוכה אב טיפוס לשלב הבא של הדור הרביעי, שאותו הם מכנים LTE Advanced. כאן כבר מדובר על קצבי הורדת נתונים תיאורטיים של כג'יגה לשנייה - פי עשרה מהגבול התיאורטי של ה-LTE הנוכחי. אם וכאשר יצליחו המפעילים להוריד את הרשתות הללו אל העם, באמצעות מחירים ריאליים, זו כבר תהיה קריאת תיגר ישירה על הטריטוריה של רשתות ה-WiFi האלחוטיות ושלל היישומים הרעבים לרוחב פס שלהן.