אוזניים להם ולא ישמעו

בזק צוברת כוח, ועדת חייק עלולה לתת לה עוד כוח. וכחלון? עסוק

הנתונים האחרונים על היקפי הניוד בחודשים אפריל ומאי לא הוצגו בפני ועדת חייק המנסה לגבש כללים חדשים להסדרת שוק התקשורת. יש בנתונים האלה כדי לעורר חשש כבד מפני כוחה של בזק ומפני הסרת המגבלות עליה, כפי שמתכננת הוועדה, ולכן יש לקוות שהגורמים בוועדה שפועלים בנחישות (מעוררת תהיות) להסרת המגבלות על בזק, יתעשתו, ושלמול עיניהם תעמוד טובת הציבור ושוק התקשורת ולא שום דבר אחר.

ועדת חייק מתכנסת בעיתוי גרוע מאוד, ולכן היא נמצאת בבעיה. שר התקשורת משה כחלון ממוקד כיום בדבר אחד בלבד: פרויקט התקשורת של חברת החשמל. מצד אחד זה טוב משום שיש סיכוי שהוא יצליח לממש את הפרויקט הכי חשוב לשוק התקשורת מזה שנים ארוכות. מצד שני, האנרגיה שלו נמצאת במשרד הרווחה, וזה אומר שוועדת חייק אינה יכולה לקבל ממנו כוח ותמיכה לבצע מהפיכות.

אם כחלון היה היום במשרה מלאה במשרד התקשורת, והיה נכנס לעובי הקורה, אין שום סיכוי שהוא היה מרשה לבזק להתנהג בצורה שבה היא מתנהגת היום. אבל יש כמות מסוימת של שינויים שאפשר לחולל לפני שכל בעלי ההון מתחילים להפעיל את כל קשריהם וכוחם ומאטים את הרפורמות. כחלון מבין את זה, ומשום כך הוא עוסק רק בחברת החשמל.

ההתנהלות של בזק גורמת נזק

במידה רבה, ההתנהגות האגרסיבית של בזק גורמת לה נזק. היא טובה מאוד לבונוסים של המנהלים ולרווחים, אבל מעוררת מחשבות על הכוח העצום של החברה ועל היכולת שלה להשפיע על השוק בכללותו. למעשה, לבזק יש היום את היכולת לנווט את המגמות בשוק כרצונה. היא יכולה לסבסד חבילת "באנדל הפוך" (למשל, שירותי תשתית ואינטרנט) במחירים נמוכים יותר, ולתת מכה קשה לספקיות האינטרנט ולהוט, אבל היא אינה עושה זאת, כי היא רוצה לפעול בחוכמה בלי להקים עליה את משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים שישנים בעמידה.

לכן, היא הורגת אותם בעדינות. החלום של בזק הוא ביטול ההפרדה המבנית והקמת ארבע קבוצות תקשורת - כמו שהוועדה מתכננת. במצב של מיעוט שחקנים בשוק, לבזק יש יתרונות מעל ומעבר לכל מה שחברי הוועדה מעלים בדעתם. אז דווקא את זה לתת לה?

משום כך, הרעיון של הפרדת שירותים ותשתיות הוא הדבר הכי טוב לשוק התקשורת: הקמת חברה נפרדת לתשתיות, שממנה כולם קונים במחירים שווים, וחברה נפרדת של בזק לשירותים, שמתחרה בצורה שווה וללא מגבלות. הבעיה היא שזה רעיון כל-כך טוב שפשוט אין מי שירים אותו, וכחלון עסוק בעניינים אחרים, חשובים לא פחות.

אין סיכוי למיזם חברת החשמל

הלוואי שמיזם התקשורת של חברת החשמל יתרומם. אבל כמו שזה נראה, המיזם צפוי להיתקל בקשיים רבים. צריך להקשיב היטב למה שאומרת חברת החשמל, זו גם הדעה בוועדת המכרזים, פחות או יותר: במתכונת שוועדת חייק הולכת עליה, אין סיכוי למיזם. העיקרון הוא פשוט: מיזם חברת החשמל הוא תשתיתי בלבד, ללא שירותים. בזק משוחררת ממגבלות, וללא הפרדה מבנית או הפרדת שירותים מתשתיות, מרסקת את המיזם בקלות. כל מה שהמיזם יציע היא יכולה להציע, בהבדל גדול אחד: תשתית פלוס שירותים. מכיוון שהתשתית של בזק היא המפותחת ביותר, המשמעות ברורה - סבסוד התשתית על-ידי מכירה מוזלת של שירותים. מיזם כזה חייב לקבל הגנה בדמות ריסון המונופול של בזק עד שיתבסס.

ועדת חייק צריכה להמליץ על שינויים שניתן ליישמם, אולם היא תתקשה לעשות זאת. לכן, אין מנוס אלא לשמר את ההפרדה המבנית שמגבילה את בזק, לשפר אותה על-ידי איסור על מכירת שירותי אינטרנט על-ידי בזק והוט (אלא רק על-ידי חברות האינטרנט), ולטפל בכשלים שמעוררים הבאנדלים. יש הרבה דברים נוספים שצריך לעשות בשוק, אבל זו יכולה להיות התחלה טובה לוועדת חייק.