שלומי שוקרון במגעים למכירת מניותיו ברציו ליולי עופר

במסגרת הפשרה המתגבשת, רציו תקצה 15% מהמניות בשותף הכללי לשוקרון, בתנאי שימכור אותן לצד שלישי

האם יולי עופר, המסובך בפרשת עגינת מכליות החברה שבבעלותו באיראן, יביא לפתרון הסכסוך הממושך בין חברת רציו חיפושי נפט שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי לבין חברת גלובוס שבבעלות שלומי שוקרון? אמנם עדיין לא נחתם הסכם מחייב, אבל בדיווח שהעבירה היום (ד') לבורסה, הודתה משפחת עופר כי היא בוחנת את האפשרות לרכוש מידי גלובוס 15% ממניות השותף הכללי ברציו.

בין שוקרון לרציו ניטש ויכוח ארוך על הקצאת המניות לגלובוס, ולפי העסקה המתגבשת, חברת רציו למעשה מסכימה להקצותן, אך בתנאי שיימכרו לצד שלישי. הפתרון הזה יאפשר לרציו להיפטר סוף-סוף ממעורבותה של גלובוס בחברה, ולגלובוס להשיג רווח עצום על השקעתה הראשונית.

איום של עבריינים

הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם ולפיו תקצה רציו 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש "דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

לפני כ-8 חודשים, אחרי שכבר התקיימו 15 ישיבות בוררות, פנתה גלובוס לבית המשפט בבקשה כי יבטל את הליך הבוררות, בטענה כי בעלי רציו עירבו בסכסוך את העבריין מאיר אברג'יל, שאף הכתיב לצדדים את זהות הבורר בעקבות פגישה שקיים עם עבריין בשם יחזקאל, שייצג את שוקרון. מנגד טענה רציו כי הסיבה לבקשת הביטול היא ניסיון ציני להתחמק מהליכי בוררות בשל העלייה בשווי מניית רציו לאחר תגלית הגז.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב יהודה זפט אכן ביטל את הליך הבוררות בין הצדדים, בנימוק שהוא התקיים תחת צלם המאיים של גורמים עברייניים.

זפט הסביר כי החלטתו התקבלה לאחר שלא היה עוד חולק כי ההחלטה לברר את הסכסוך התקבלה על ידי גורמים בעלי "מוניטין" של אלימות, שאליהם פנו שוקרון ולנדאו במטרה "להטיל אימה על הצד שכנגד או ליצור מאזן אימה". הוא התייחס בכך למעורבותם של אנשי העולם התחתון מאיר אברג'יל ושלום דומרני מטעם רציו, ושל אדם המכונה "יחזקאל הגרוזיני" מטעם גלובוס.

זפט העביר מסר לשני הצדדים ולפיו אין חשיבות מי עירב לראשונה את הגורמים העברייניים וקבע כי כל שימוש בשירותיהם של עבריינים להשגת הסכמה להפנות סכסוך לבוררות או בקביעת זהות הבורר הוא בגדר פגיעה קשה במוסד הבוררות ואינו מתיישב עם תקנת הציבור.

לאחר מתן ההחלטה יצא שוקרון בהצהרות לוחמניות ואמר שאין בכוונתו להיכנע לעמדות רציו. "פניי לשלום, אך אני ערוך גם למלחמה", הוא אמר אז ל"גלובס".