אחרי 20 שנה: משה ליכטמן פורש ממיקרוסופט

ליכטמן מונה לנשיא המו"פ של מיקרוסופט בישראל בשנת 2006 ■ יורם יעקובי, הטכנולוג הראשי ומנכ"ל הטכנולוגיות, יחליף את ליכטמן בתפקיד החל מ-1 ביולי

אחרי מעט יותר מחמש שנים בתפקידו, הודיע היום משה ליכטמן, נשיא פעילות המו"פ הישראלית של מיקרוסופט, על פרישתו. זאת, לאחר 20 שנה במיקרוסופט שבהן מילא מגוון תפקידים בחברה. את מקומו ימלא יורם יעקובי, הטכנולוג הראשי של פעילות המו"פ בישראל, והוא יכנס לתפקיד ב-1 ביולי.

"זה תהליך שהחל בשנה האחרונה", אומר ליכטמן ל"גלובס", "ואחרי פרק של 20 שנה יש חשיבה של מה הלאה, וגם רצון לעשות שינוי. מה שהקל על ההחלטה בטיימינג הנוכחי הוא שסיימנו פרק אינטנסיבי של בניה וייצוב היסודות של המקום כאחד משלושת המרכזים המובילים של מיקרוסופט בעולם. אנחנו נמצאים במקום עם נבחרת הנהלה חזקה, והתינוק כבר התבגר ויכול ללכת עצמאית. השילוב של זה עם הגעה למיצוי מבחינתי הוביל להחלטה שאפשר כעת לעשות שינוי".

ההודעה של ליכטמן התקבלה בהפתעה. הוא נתפס לא רק כמנהל של הפעילות המקומית, אלא גם כמי שמזוהה עם הפעילות באופן מוחלט. היחסים הטובים וההיכרות עם הפוליטיקה הפנימית במטה החברה ברדמונד - חוזקים שצבר במהלך השנים בחברה - נתנו רוח גבית לבניית הפעילות בישראל כמרכז אסטרטגי עבור מיקרוסופט. הדבר בא לידי ביטוי גם בביקורים של בכירי החברה בישראל, כולל המנכ"ל סטיב באלמר.

במשך הקריירה בחברה היה ליכטמן מעורב במספר צמתים מרכזיים בחברה. משנת 1997 הוא הוביל את האסטרטגיה של מיקרוסופט בנושא הטלוויזיה הדיגיטלית ובסיום אותו עשור התמנה למנהל עסקי האינטרנט של מיקרוסופט, כולל MSN, ולאחר מכן הפך למנהל חטיבת הטלוויזיה של החברה. החל משנת 2006, עת החליט לחזור לישראל, הוא מכהן כנשיא המו"פ המקומי.

עבור מיקרוסופט עצמה, זו תקופה של שינויים גדולים. רק לפני שבועיים הודיעה החברה על רכישת סקייפ תמורת 8.5 מיליארד דולר, הרכישה הגדולה שביצעה החברה מעולם. במשך השנה האחרונה התבצעו בחברה שינויים ארגוניים רבים שכללו עזיבה של חלק גדול מההנהלה הבכירה.

ליכטמן מכחיש שיש קשר בין השינויים בחברה לבין המהלך שהוא מבצע. "החברה היא גוף חי. להכניס לה דם חדש, עם איכויות שונות, זה דבר בריא - ודאי בהיי-טק. אחרי 20 שנה באותה חברה, צריך להרים גבה איך זה שנשארים כל-כך הרבה באותו המקום. בפירוש לא צריך להתפלא שעושים שינוי בעת כזו", כך לדבריו.

למרכז הפיתוח המקומי לא תמיד היה קל. בסוף 2010 חשף "גלובס" כי פרויקט גדול במרכז הסתיים וכי החברה תמצא אלטרנטיבה להעסקתם של 120 העובדים שהיו חלק ממנו. ליכטמן מאמין כי אם יהיה שינוי כלשהו בפעילות של המרכז, היא תהיה רק לטובה.

"אנחנו נכנסים לתקופה הרבה יותר טובה מבחינת המעמד של המרכז בחברה", הוא אומר, "יהיה אימפקט גדול לדברים שייעשו פה. הרקע לשינויים שתראו בחודשים הקרובים זה ההתכנסות לדברים אסטרטגיים שיקרו כאן. אני יותר שקט לגבי עתיד המרכז ממה שהייתי לפני כמה שנים".

ומה הלאה מבחינת המשך הקריירה שלך?

"עד היום בבוקר לא הקדשתי מחשבה למה שאעשה הלאה, אלא התרכזתי בהעברת השרביט בצורה מסודרת. יש בי רצון לעשות דברים באופן קצת שונה ממה שהיה עד כה. יש בי התלהבות גדולה ממדינת ישראל ומטכנולוגיה, ואני מאמין שאהיה על הצומת של התחומים האלו גם בעתיד".

מתברר, שגם התחום הפוליטי בא בחשבון. "אני רואה את עצמי עוזר, אבל אפשר לעזור למדינה לא רק עם פוליטיקה, אלא גם להשפיע בצורה אחרת. יש לי המון התלהבות מהנושא של בניית חברות גדולות, ואם יש מקום שבו אני רוצה לעשות חושבים זה בנושא של איך להצמיח חברות גדולות".