הקלאסיקה של שבועות: חציר, ביכורים, תנ"ך וטרקטורים - רק תבחרו

אם אין לכם חברים קיבוצניקים, הנה כמה הצעות לאתרים שישמחו לארח אתכם לטקס החג

אם יש לכם חברים קיבוצניקים או מושבניקים - אתם מסודרים בחג השבועות. אם אין לכם ולא תספיקו לאמץ עד יום הדין, הנה כמה הצעות לאתרים שישמחו לארח אתכם לטקס החג.

מאז שהכרתי את א', בן זוגי היקר, השתנו חיי בימים של ראשית סיון ותחילת יוני. סבו אייזיק וסבתו דבורה, שהיו ממקימי קיבוץ גבעת השלושה, אי-שם במאה שעברה, דאגו שכל השבט המשפחתי על ענפיו המסועפים יתייצב לטקס הקיבוצי. המקהלה שרה, מכונות החקלאות הוצגו קבל עם ועדה וחוללו במעגלים, חיות המשק היצרניות הובלו בגאווה, וחתמו את האירוע התינוקות החדשים שהצטרפו למשק.

מאז שאייזיק ודבורה הלכו לעולמם ולנו כבר יש ילדים משלנו, חשבנו שראוי שיצמחו אף הם על אהבת האדמה וטקס שבועות כהלכתו. וכך מדי שנה מצאנו לנו מקום אחר. בקיבוץ הזורע הצטרפנו לפני שנים לטקס המוני שהיה פתוח לקהל, ואכן כל עמישראל היה שם. למרות זאת הארגון היה מופתי, החניה בשפע, והטקס - מלא הוד והדר. ישבנו על חבילות חציר שהפכו בתוך דקות לצעצוע לפירוק (בלי אפשרות הרכבה) וחזינו בילדי הגן רוקדים, בילדי בית הספר שרים ומספרים, ובכלים הכבדים הנעים בסך ומדגימים את עבודת החקלאי מהחריש דרך הזריעה והקציר לאסיף.

עוד מקומות שדגמנו במהלך השנים, והם פתוחים לציבור הרחב: טקס הביכורים במושב שרונה (העגלות שנרתמו לטרקטורים הפכו לכרכרות מלאות שיק וחן); בקיבוץ איילת השחר יצאנו לשדות בשיירת עגלות רתומות לטרקטורים מעוטרים וססגוניים כדי לחזות בריקוד הטרקטורים לצלילי מוזיקה קלאסית ובכוריאוגרפיה מרשימה. פרשים להטטו והדגימו קרבות רומח, ולקראת סיום חלפה המזרעה ("טרקטור" שזורע) בשולי הקהל וירתה מקרבה סוכריות ומסטיקים. מטוס קל שילח ממעל מטבעות שוקולד. היה כיף ומתוק.

בקיבוץ ברקאי הפעילו את הילדים עוד לפני הטקס הרשמי בשלל תחנות: הם ליטפו גדיים וטלאים רכים, הכינו זרי פרחים לראשיהם, הועמסו על קטפת שנשאה אותם לגובה עשרה מטרים, יצאו לטיול רכוב רתום לטרקטור (איך לא) ויצרו בחומרים טבעיים.

בשנה שעברה סגרנו מעגל; חבר קרוב מגבעת השלושה דאג שנגיע ונחדש ימינו כקדם. הטקס אמנם הצטמצם משהו - עברו כמה דברים על התנועה הקיבוצית מאז ימי הזוהר של אייזק ודבורה - אבל החברים בלבן שרו על רקע ערימות החציר האותנטיות, הילדים הציגו ורקדו, ותהלוכה צוהלת של טרקטורים חלפה על פנינו והציגה את כל ענפי המשק. חתמנו במשיכת חבל, קינחנו בקרטיבים המסורתיים, התרגשנו, והיינו גאים בסבא אייזיק ובסבתא דבורה שעשו כאן עבודה לא רעה בכלל, ואולי דור חדש שלא מכיר אותם ימשיך להניע את גלגלי המסורת היפה.

השנה עדיין לא החלטנו היכן נחגוג ואיך, אבל יש לנו כמה רעיונות ונשאר רק לבחור. פסטיבל חלב ודבש ה-11 יוצא לדרך בעמק יזרעאל וכולל כמדי שנה עשרות אירועים ופעילויות בתחומי הספורט והמסורת, השירה והזמר, התרבות והאמנות, החקלאות ואהבת הארץ. הטקס המרכזי של הבאת הביכורים יתקיים בגבעת השועלים ביום רביעי 8.6, ויכלול תצוגה של ענפי משק שונים, הדגמה חקלאית מהחריש עד הקציר, טקס ביכורים, מופע מחול וזמר ורונדו טרקטורים, טרקטורונים וסוסים. לפרטים: www.emek-tour.org.il.

במוזיאון החצר הישנה בעין שמר יתקיימו ביום רביעי 8.6 אירועים שיתחילו ב-10:00 בבוקר עם שלל הפעלות (יצירה, אפיית לחמניות, סיור בטרקטור וברפת, קציר וביקור בטחנת קמח), ויימשך בשני טקסי ביכורים (13:00, 16:00) שבהם ישתתף הקהל בהבאת ביכורים, ויהיו מופעי מחול, תצוגת ענפי קיבוץ ועוד. הכניסה בתשלום (50-60 שקלים לילד/למבוגר). לפרטים: טל' 04-6374327, www.courtyard.co.il.

בקיבוץ גבולות מוזמנים אורחי הלינה הכפרית לחגיגה בלבן כמיטב המסורת. תהיה תהלוכה חקלאית על עגלות וטרקטורים שיסיירו בין ענפי המשק בקיבוץ, הדגמת קציר חיטים, משחקים חקלאיים ועוד. את ארוחת החג יחתום מרתון ריקודי עם, ולמחרת יהיו שעשועי מים בבריכת השחייה. לפרטים ולהזמנות: טל' 08-9987914.

כדי לחוות את כל הכפריות המתפרצת הזו לא חייבים אפילו לצאת מהעיר. בחווה בפארק הירקון בתל אביב תתקיים תהלוכת ביכורים מסורתית בדיוק כמו בקיבוץ, לצד הפעלות בניחוח של פעם: גז כבשים, חידון שבועות, תחרויות חציר היתוליות, ריקודי עם, פינות יצירה ומשחק חפש את המגילה (רות). הכניסה בתשלום (24-39 שקלים). לפרטים: טל' 03-6138286, www.hachava.org.il.

שבועות הוא כידוע גם חג מתן תורה, ויש שפע אירועים ברוח התנ"ך. בחווה האקולוגית בל עופרי בקדמת צבי ברמת הגולן, שבה מנסים לשחזר רוח תנ"כית-תלמודית, חוגגים כמיטב המסורת בפעילויות חקלאיות ובהן קציר חיטים, הכנת לחם דרך כל השלבים וגיבון גבינות. הסדנאות בתיאום ובתשלום (30 שקלים לסדנה). לפרטים: טל' 052-8805026, www.bellofri.co.il.

גם במוזיאון עין יעל בירושלים מתרפקים על ימי קדם, ומזמינים את המבקרים לפסטיבל ביכורים ברוח בית שני: שחקנים בדמות בעלי מלאכה קדומים, חיילי לגיון רומאים ועולי רגל עם ביכורים יסתובבו ברחוב הרומאי, ואפשר יהיה גם לסייר בגורן ולצפות בשחזור תהליך הכנת הלחם בימי קדם, בהכנת בשמים מצמחים, בקליעת סלי ביכורים, בחליבת עזים, בטווייה ועוד.

במוזיאון עין דור חוגגים את חג הקציר ("סיפורו של גרגיר חיטה") מול נופי התבור בחוויה לכל המשפחה עם טעימה מהווי החיים סביב הגורן כמו בימי קדם: קציר במגל בשדה, דיש בגורן, טחינה באבני רחיים ואפיית פיתה. לפרטים: טל' 04-6770333, www.eindormuseum.co.il.

בבית לחם הגלילית מתקיים זו השנה החמישית פסטיבל קליעת סלים, שבמסגרתו אמני קליעה מרחבי הארץ מציגים ומדגימים את עבודותיהם בסדנאות אומן לכל המשפחה (25-35 שקלים למשתתף).

מי שמחפש משהו קצת יותר עכשווי יכול לנסוע לקיבוץ נתיב הל"ה, מקום מושבה של להקת המחול ורטיגו, שתחגוג בהעלאת המופע לידת הפניקס. עוד פעילויות: טיול לימודי בטבע, סדנאות טאי-צ'י ויוגה צחוק, וגם תיקון ליל שבועות. הפעילויות בתשלום, ויש אפשרות ללינה ולארוחת בוקר. לפרטים: טל' 02-9900235, www.vertigo.org.il.