חג מתן תורה הוא הזדמנות להציץ בספר החדש "עיצוב מבראשית"

הספר מנסה לאגד פריטי עיצוב עכשוויים בהשראה תנ"כית ■ מסלון התאורה במילאנו לאוהל שרה אמנו

ספרן החדש של אורלי רובינזון וצילה ירון, "עיצוב מבראשית" (הוצאת ידיעות ספרים), המוגדר בתת-הכותרת שלו כספר עיצוב עכשווי בהשראת ארץ התנ"ך, הוא ספר מקורי ומסקרן. על מדף ספרי העיצוב הישראליים (שלרבים מהם אחראית בכישרון אורלי רובינזון עצמה) זהו בהחלט פריט שמעורר עניין.

נתחיל בקונספט: ספר מתנה בפורמט אלבומי רב עמודים, עשיר בצילומי צבע על דפים איכותיים, המציגים עיצוב ישראלי מעודכן שנבחר ולוקט תחת ההשראה התנ"כית בכלל וספר בראשית בפרט. נמשיך בביצוע: אין ספק כי מדובר בהפקה מרשימה, שכוללת דוגמנים ודוגמניות שצולמו באתרים ברחבי הארץ ובעיקר בדרומה המדברי, על רקע בתים ווילות מעוצבים, מלונות, מתחמי אירוח ולינה מגוונים ואפילו כמה מוזיאונים. עבודת הסטיילינג מקיפה וכוללת אוצרות וליקוט של בגדי מעצבים, נעליים בייצור פרטני, כלי אוכל מחרס ומברזל, רהיטים מקומיים ומיובאים, גופי תאורה ותכשיטים בעבודת יד לרוב.

הדפדוף בספר (וספר מסוג זה איננו מזמין לקריאה של ממש), פורס יריעה רחבה למדי של פריטים, שבדרך זו או אחרת חוברה להם תנ"כיות. חלקם יוצרים הקשר ברור ומיידי, ונדמה כאילו נולדו לארץ התנ"ך. כאלה הם קערות לבד שנוצרו באופן ידני ועמלני, ריהוט כפות תמרים ממדבר סיני, נעלי עור פשוטות ובסיסיות, או עבודות הרקמה האותנטיות של נשות לקיה הבדואיות.

פריטים אחרים, לעומת זאת, ואולי מעט יותר מדי פריטים, נדמה כאילו נכפו באופן מאולץ על הקונספט הבראשיתי. האם גופי התאורה המפוארים של איילה צרפתי, שהופיעו כבר בירידי העיצוב הנחשבים בעולם, ומשובצים ביותר מעשרה עמודים בספר, אכן מתחברים לא רק לסלון התאורה במילאנו אלא גם לביתה של אשת לוט? ומה בין כלי הקרמיקה הזהובים והמרהיבים של הקדר המוכשר סמי די מנווה צדק, לפרעה? האם כיכרות הלחם של מאפיית ארטיזן, או דומות להן, הוגשו באוהל יצחק?

החיבור המלאכותי בולט במיוחד בשיתופי פעולה מסחריים שחולשים על-פני הספר כולו - מעט בגסות - דוגמת החסות של מלונות ישרוטל. בביקורי האחרון במצפה רמון נחרדתי לראות כיצד "מלון בראשית" החדש של הרשת פוצע את המצוק הגבוה לטובת הנאתם של הנופשים ושל בעלי המקום, ודורס את האדמה הבתולית בשביל מראה נוף רחב טווח לעבר המכתש החד-פעמי. בספר קיבל המלון החדש במה מכובדת, כייצוג בהשראת ביתו של אברהם באור כשדים. הוא פותח את הספר בפריסה רחבה על-פני כמה עמודים, ואף מככב בשער, במה שמעורר חשד לפרסומת של ממש. לטעמי זהו מלון נובורישי, שמנצל את הטבע הפראי שנתון למרגלותיו ואינני מצליחה למצוא את החיבור בין הנהנתנות של בריכת שחייה פרטית מחוץ לסוויטה המפנקת לבין הבית בארם נהריים.

אולם עם כל ההסתייגויות, הרי שהספר בהחלט מתאים להנאה של שוטטות בין דפיו, בתור ספר להניח על שולחן הקפה ולעלעל תוך כדי שיחת חולין, וככזה הוא מצוין. הביצוע משובח, צילומים איכותיים ועבודת גרפיקה קפדנית ונקייה נעשו כאן, כמו בספרים אחרים של אורלי רובינזון. נעים לקרוא בין הדפים פסוקים מספר בראשית שמכניסים את הניחוח הנדרש ותורמים ליצירת האווירה המקראית. במובן של עיצוב ישראלי, יש כאן מגוון רחב למדי של מעצבים משדות שונים, שנותנים צוהר לסוג מסוים ואיכותי של עיצוב עכשווי - עשיר בזהב כשמדובר בתכשיטים, ושופע בד בתחום הטקסטיל.

אם וכאשר יתורגם לאנגלית או לשפות זרות אחרות, יוכל הספר להיות מתנה יעילה במיוחד לאורחים מחו"ל, שצמאים למשהו ישראלי מקומי שורשי, ועדיין עם ניצוץ של עדכניות.