הצינון עבר תוך לילה

בכיר בבנק ישראל עובר לבנק לאומי ללא תקופת צינון. נשמע לכם הגיוני?

שאלה - מה תקופת הצינון הראויה לחבר הנהלה בבנק ישראל, שעובר לתפקיד מקביל בבנק מסחרי? האם 3 חודשים כמו ברשות ניירות ערך, או אולי שנה כמו במשרד האוצר? התשובה - אין צינון. לא יום, לא 3 חודשים, לא חצי שנה, לא שנה. גורנישט, כלום.

נשמע מוזר? הנה העובדות. ביום שני בשעות הערב הודיע בנק ישראל כי דוד טוביאס, חבר הנהלה ומנהל החטיבה לטכנולוגיית המידע, יעזוב את תפקידו ואת הבנק בסוף אוגוסט.

בהודעה מפרגנת פירטו בבנק את מעלותיו של טוביאס שהיה אחראי בין היתר לפרויקט "תמר" - פיתוח מערכות מידע חדשות לפיקוח על הבנקים. למחרת בבוקר הודיע בנק לאומי כי טוביאס יצטרף לבנק כסגן ראש חטיבת תפעול ומנהלה וראש אגף פיתוח. או בקיצור - תפקיד מקביל לזה שעזב בבנק ישראל, ומן הסתם בשכר יותר גבוה.

ומה עם צינון, שאלנו? לקח לבנק ישראל 18 שעות לתת תשובה - אין צורך. מנהל טכנולוגיית המידע, חבר הנהלה בבנק ישראל, אדם החשוף למידע רב על הבנקים המסחריים, על הליכי המחשוב בבנקים, על הפיקוח על הבנקים, אדם שבתוקף תפקידו עסק במערכות המידע של הפיקוח על הבנקים - אינו נדרש לצינון, או כדברי דובר בנק ישראל "על-פי הוראות חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה) התפקיד אינו מצריך תקופת צינון".

החוק היבש

אנחנו סמוכים ובטוחים כי בנק ישראל פעל על-פי החוק היבש, אבל איפה השכל הישר? איפה האינטגריטי? איפה הקומון-סנס? ביום ראשון האדם בבנק ישראל וביום שני בבנק לאומי - זה נשמע סביר? אדם עובר בן-לילה מתפקיד בגוף רגולטורי לתפקיד מקביל בבנק מפוקח, ובבנק ישראל, בקהות חושים, מתבצרים מאחורי החוק שאינו מחייב צינון. זאת ועוד, ב-3 החודשים הקרובים ימשיך טוביאס בתפקידו בבנק ישראל, כשהוא יודע שבסוף אוגוסט הוא בבנק לאומי. איך ניתן לתפקד בצורה כזו?

הבעיה אינה טוביאס, או האטימות של בנק ישראל לנראות הציבורית. הבעיה היא שלכל גוף בשירות הציבורי כללים משלו. יש תפקידים שאין לגביהם מחלוקת, אבל למה סגן המפקח על הביטוח נדרש לשנה צינון וראש חטיבה בבנק ישראל לא נדרש כלל? ומדוע פורש מרשות ניירות ערך בכל הדרגים נדרש רק ל-3 חודשי צינון בלבד?

כללים אחדים

אפשר לדון ארוכות בסוגיית הצינון, כמה זמן נדרש, האם ישלמו למצוננים תוך כדי התקופה וכמה ישלמו. אבל עניין אחד ברור, נציבות שירות המדינה צריכה לקבוע כללים אחידים ושקופים לכל הגופים בשירות הציבורי, ולנקות פינות אפלות, כדי למנוע בדיוק את הסיטואציה של כשר אבל מסריח, שבמסגרתה עובר דוד טוביאס בן-לילה מבנק ישראל לתפקיד לאומי.