מסתמן: תוטל אגרה על בקשות ביניים בהליכים אזרחיים

משרד המשפטים מציע לקבוע כי צדדים בהליכים אזרחיים יחויבו באגרה על כל בקשת ביניים שתוגש במסגרת ההליך ■ "אם הגשת בקשה תהיה כרוכה בעלות, יוגשו בקשות הכרחיות בלבד"

משרד המשפטים מציע לקבוע כי צדדים בהליכים אזרחיים יחויבו בתשלום אגרה על כל בקשת ביניים שתוגש במסגרת ההליך - כך עולה מטיוטת תקנות שפירסמה הערב (ד') מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

מדובר בתקנות במסגרת חוק בתי המשפט, וכדי להופכן למחייבות יש צורך בחתימתם של שר המשפטים, יעקב נאמן, ושל שר המשפטים, יובל שטייניץ, ובאישור ועדת החוקה של הכנסת.

התקנות נוסחו בהתאם להחלטת הממשלה בעניין הטלת אגרות על בקשות ביניים בהליכים אזרחיים מיולי 2010. בהחלטת הממשלה נקבע בין היתר כי סכום האגרה שתוטל בכל מקרה יהיה בהתאם לתעריפים קבועים שייקבעו בתקנות.

בין היתר מציע משרד המשפטים להטיל אגרה בשיעור 100 עד 140 שקל על בקשות ביניים בכתב; בקשות רשות ערעור תחויב באגרה בשיעור 400 שקל; בערעור על עיצום כספי, כשסכום העיצום אינו עולה על אלף שקלים - תהיה האגרה מחצית מסכום העיצום.

באשר להטלת אגרה על בקשות בכתב מסביר משרד המשפטים כי "בקשה בכתב היא הליך בתוך הליך. למעשה, בקשה בכתב כרוכה בעלויות דומות לכאלה שנגרמות כשנפתח תיק תובענה, שכן הטיפול בבקשה דורש פתיחת תיק, העברת הבקשה לתגובה, לעתים מתקיים דיון, ולרוב ניתנת החלטה של גורם שיפוטי. אין טעם להבחנה לעניין תשלום האגרה בין הגשת הליך לבין הגשת בקשה".

עוד מצוין בדברי ההסבר לתקנות כי לעתים הבקשות נובעות ממחדל של בעל הדין, ששכח לציין את הפרט המבוקש במסגרת התובענה המקורית, ולכן צפוי שהטלת אגרה תגרום ליתר הקפדה מלכתחילה.

במשרד המשפטים מציינים גם כי הטלת אגרות על בקשות ביניים שהוטלה לפני שנים אחדות בבתי משפט לענייני משפחה השיגה תוצאות חיוביות, שכן מוגשות פחות בקשות-סרק.

"אם הגשת בקשה תהיה כרוכה בעלות כלשהי, הדבר יצמצם את מספר הבקשות המוגשות, ויוגשו בקשות הכרחיות בלבד", נכתב בהודעת משרד המשפטים.