אולמרט בעדותו: "לדור גמר אומר מראש להעמיד אותי לדין"

(עדכון) - בעדותו היום השמיע רה"מ לשעבר נאום תוכחה כלפי המשטרה, פרקליט המדינה לדור והמבקר לינדנשטראוס ■ "לא קיבלתי שוחד מטלנסקי, לא הסתרתי שוחד אצל אורי מסר"

"היה פה קו ברור - האשימו אותי שקיבלתי שוחד מטלנסקי והסתרתי אותו אצל אורי מסר. ואני אומר בצורה ברורה: לא קיבלתי שוחד מטלנסקי, לא הסתרתי שוחד אצל אורי מסר. זה מה שאמרתי לחוקרים בחקירתי הראשונה, וזה מה שאני אומר היום".

כך אמר היום (ה') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ביום השני לעדותו במשפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים.

במה שנראה כיום הדיונים הסוער והמרתק ביותר מאז החל המשפט, השמיע אולמרט נאום תוכחה כלפי המשטרה, כלפי פרקליט המדינה משה לדור וכלפי מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס.

"הרגשתי עלבון נורא"

אולמרט סיפר כי במאי 2008 הגיע ללשכתו מכתב ממפכ"ל המשטרה, ובו התבקש להיחקר בהתראה מיידית של 48 שעות, למשך שעה. "זה היה יום רביעי, ערב יום השואה, תוך שבוע יום העצמאות, ואמורים להגיע ארצה נשיא ארה"ב, נשיא צרפת, קנצלר גרמניה ועוד אחרים. נקבעה חקירה ליום שישי בבוקר.

"ראש הסגל שלי, יורם טורבוביץ', דיבר עם ניצב יוחנן דנינו, שהתחייב בפניו שהמשטרה לא תפרסם דבר ושכל המעורבים הוחתמו על שמירת סודיות. סוכם כי החוקרים גם יגיעו בלבוש אזרחי לבית ראש הממשלה, כדי שיהיה איפול מוחלט.

"ביום חמישי בערב ערוץ 2 מפרסם שמחר בבוקר ראש הממשלה ייחקר במעונו, ובשישי בבוקר היתה כותרת דרמטית בעיתון, 'החשד: שוחד מאיש עסקים אמריקני'. בדיעבד הפרסום הזה היה מדויק, כי הטענה הראשונה היתה שבאמת קיבלתי שוחד מטלנסקי".

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, שאל אותו כיצד הוא הרגיש נוכח הפרסום. "יותר מכל הרגשתי עלבון נורא", אמר אולמרט תוך סערת רגשות, "הרגשתי זעם, כעס, סוג של בגידה, אבל בשורה התחתונה הרגשתי עלבון. אין גבול, הכול מותר? הכול אפשרי? זעם נורא ועלבון נורא, על הפרת ההתחייבות, על חוסר הגבולות, פריצת כל הסכרים.

"מצד אחד מטילים צו איסור פרסום, מזהירים אותך שאתה לא יכול להגיב פומבית מילה. הכול נפתח לרשת של שמועות, חוסר האחריות והכנסת המדינה לתוך טלטלה כזו באותם ימים. מי שלא הוציא את זה היה חתום על התחייבות, זאת אומרת שלא מעניין אותו שום דבר. צו איסור פורסם לא מעניין אותו. הוא מצפצף. יש כאן מישהו שחושב שהכול מותר לו".

אולמרט התייחס להקמת העיתון "ישראל היום" על-ידי איל ההון שלדון אדלסון, התומך בבנימין נתניהו, ואמר: "מישהו הקים עיתון בישראל כדי להפיל את הממשלה. זה בתחום הלגיטימיות, מותר להקים עיתון כדי להפיל ממשלה ולמנות ממשלה אחרת, זה חלק מהוויכוח הפוליטי הלגיטימי. יש מישהו שמוכן להשקיע מאות מיליוני דולרים".

ואולם לדבריו, התקשר אליו חוקר פרטי ואמר לו שפנה אליו אדם והציע לו מיליון דולר אם יביא חומרים מפלילים אודות אולמרט.

"הגעתי 'טעון' לחקירה"

אולמרט ציין כי הוא הגיע "טעון" לחקירתו ביום שישי, נוכח הפרסומים המקדימים. "אתה הולך לישון טעון ביום חמישי, כי אתה אומר בגדו בי ורימו אותי, רימו את ראש הממשלה שסיכמו איתו על דרך מסוימת ולא קיימו. זה לא דבר פשוט. אתה קם טעון עם זה. לא הייתי בטוח שבמצב טעון כל-כך זה היה המצב הנכון להיחקר.

"זה לא כמו בוזגלו. בוזגלו לא נמרח על העיתון הנפוץ במדינה ביום שישי בבוקר עם כותרת שהוא חשוד בקבלת שוחד, שמשודרת ומופצת לכל פינה בעולם. אולי הייתי צריך לומר, מצטער, לא הבוקר, נקבע תאריך חדש. לא יודע מה היה קורה, אם היו אוסרים אותי או שולפים אותי מהבית. אבל החלטתי שאני לא משנה את הקביעה. אני אזרח במדינת ישראל כמו כל אזרח, וקבעתי עם המשטרה, ואני מכבד את זה, למרות שאני חושב שרימו אותי ומעלו באמוני".

אף שבחקירתו הראשונה לא נזכר המונח שוחד אלא קבלת כספים שלא כדין מטלנסקי, לדברי אולמרט הוא השיב לטענת השוחד שפורסמה בעיתון. "אמרו לי שוחד בעיתון. לחבר אחד ועוד אחד אני מסוגל. אני זוכר את ההרגשה שלי בזמן החקירה. הרגשתי שיש לי משימה אחת, להדוף בחזרה בכל העוצמה את ההתקפה הזו, את ההשפלה הזו, את ההכפשה הזו. השאלה היא לא אם קיבלתי כסף מטלנסקי, נטען נגדי דבר אחד - קיבלת שוחד.

"נשאלתי אם החבאתי את השוחד מטלנסקי אצל אורי מסר, לא אם החזקתי אצל אורי מסר כספים, אלא אם החבאתי את השוחד הזה בכספת. ואמרתי על זה חד-משמעית - לא. גם היום אני אומר לא. סיפרתי על קשריי עם טלנסקי וגם על קשריי עם אורי מסר, שטלנסקי היה גייס הכספים שלי ודאג לי לתרומות, ושהיו מקרים שהוא נתן לי כסף כדי לכסות עבור הרצאות שנתתי בארגונים שהוא יזם את הבאתי אליהם".

טענות נגד לדור

אולמרט בא בטענות גם לפרקליט המדינה, משה לדור, שביקש מבית המשפט, יומיים לאחר שאולמרט נחקר לראשונה בעניין טלנסקי, להעלות את טלנסקי לעדות מוקדמת בבית המשפט, וכן על אחד הנימוקים שהשמיע לדור - ולפיו טלנסקי חש מאוים.

"איך יכול היה פרקליט המדינה בישראל לבוא לבית המשפט ולומר שיש אדם שחושש לחייו, ולכן צריך לחקור אותו חקירה מוקדמת. חושש לחייו, ממי? מראש הממשלה", אמר אולמרט.

"מי שמכיר את טלנסקי", המשיך אולמרט, "יודע שהוא מסוגל להיות מלא חן, וגם עם חוש הומור, וגם לדבר שטויות - הכול ביחד. ולומר כלאחר יד, גוועלד מה שאולמרט יעשה לי. כשפרקליט מדינה בא לבית משפט ואומר שההוא חושש לחייו, הוא לא מספר רכילות אלא שיש בחשש הזה משהו מספיק רציני. שיש סכנה לעד הזה מראש הממשלה פן יבולע לו.

"פרקליט מדינה שמוכן להגיד על ראש ממשלה בישראל שטיעון כזה יכול להיות רלוונטי, זה פרקליט שכבר גמר בדעתו עוד לפני כן שהוא יעמיד אותו לדין. זה מה שאני חש. הרגשתי שיש החלטה. לא יכולתי להרגיש אחרת. צירוף הנסיבות, הפרסום בעיתון, ההתנהלות הנסחפת הזו. ההתנהלות הזו מעידה כאילו מישהו איבד את השליטה על עצמו והכול מותר".

לדור ספג ביקורת גם על בקשת הפרקליטות לחייב את אולמרט להיות נוכח באולם המשפט בעת עדותו של טלנסקי, בעוד אולמרט מכהן כראש הממשלה. בקשה זו נדחתה על-ידי השופטים.

"כשאין עוד ודאות לשום דבר, שאני כבר אשב פה על ספסל הנאשמים כנאשם בהליך פומבי, כדי שכל העולם יראה את ראש ממשלת ישראל יושב על ספסל הנאשמים. היתה החלטה להעמיד אותי לא רק לדין אלא גם במצב בלתי נסבל מבחינה ציבורית, כדי שאולי לא תהיה לי ברירה אלא לסיים את תפקידי. פה לא מדובר בעניין זוטר, מדובר בראש הממשלה. חבר שלי אמר לי שמדברים על זה שמאשימים אותי בריגול".

אולמרט, שטרם הגיע להתייחסות לאישומים הספציפיים שבכתב האישום נגדו, סיפר על תחושותיו בתקופת החקירה. "ראש הממשלה צריך להופיע ביום הזיכרון בהר הרצל, עם אלפי משפחות שכולות, ואתה עומד חשוף לעיני כולם, זה לא רק הפרשה הזו, אתה כבר עבריין סדרתי במשך שנה וחצי. ואתה לא יכול להתחבא. אתה לא יכול להיעלם. אתה צריך לעמוד במרכז הר הרצל ולדבר בשידור חי, וכולם מחכים למוצא פיך, ואתה יודע שכל מה שאתה רוצה לעשות זה להיות במקום שלא יראו אותך, כי אתה זה שקיבל שוחד, והכול רוחש. אתה על במה בתיאטרון ירושלים מחלק את פרסי ישראל, ועל ידך עומד נשיא המדינה ומהצד השני נשיאת בית המשפט העליון. מה יש לך לעשות במקום הזה, אתה הרי האיש שקיבל שוחד!"

טענות נגד לינדנשטראוס

ראש הממשלה לשעבר תקף גם את מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, ואמר כי לא היה תקדים למצב שבו מפרסם מבקר המדינה בתוך שנה וחצי 5-6 דוחות העוסקים באדם אחד בשירות הציבורי.

"אני יותר מ-30 שנה בתפקידים ציבוריים", אמר אולמרט, "לא זכרתי שאי-פעם המבקר מודיע פומבית על כל הפיפס הכי קטן שמישהו מגיש תלונה. למה המבקר בודק? אם אין כלום, בוודאי המבקר לא בודק. והעניין זוכה לכותרות שלו. אין שום דבר, אבל פועלים ליצור רושם שמדובר בעבריין סדרתי. לא יכול להיות שיש כל-כך הרבה עשן ואין שום אבק בזה. אני חושב שזה בלתי נסבל".

על הפרסומים בדבר ישיבות המשטרה והפרקליטות בנוגע לחקירותיו, שבאו לדבריו דווקא בעת אירועים מדיניים מרכזיים דוגמת ועידת אנאפוליס, אמר אולמרט: "לא חושב שזה היה מתוכנן, לא כל חוסר תבונה הוא מתוכנן. צריך להבין לאיזה סביבת עבודה דוחפים את ראש הממשלה".

רמז לתקיפה בסוריה: "ראש המוסד רצה להיפגש"

לאחר שבתחילת עדותו הבוקר סיפר אולמרט על נסיבות כניסתו לתפקיד ממלא-מקום ראש הממשלה, לאחר התמוטטותו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון, רמז אולמרט בהמשך דבריו כיצד קיבל מידע דרמטי מראש המוסד. אף שלא פירט, אפשר שאולמרט התכוון למידע שהוביל לתקיפת הכור האטומי בסוריה, על-פי פרסומים זרים.

"ביום מסוים מצלצל אליי ראש המוסד ואומר שרוצה להיפגש", אמר אולמרט. "לעתים נדירות קורה שראש מוסד אומר בבוקר 'אני חייב לראות אותך'. ראש המוסד מגיע, הוא וסגנו, בעניין מידע שאני חושב שלעתים נדירות בתולדות המדינה ראש ממשלה שמע דבר כזה. הבנתי שמאותו רגע שום דבר לא יהיה אותו דבר, משהו שמשקל הכובד שלו ברמה הקיומית מסדר גודל שאולי לא היה כמוהו".