זיהום המלפפונים באירופה: איך להתגונן מירקות מזוהמים?

ירקות שזוכים לרוב ליחסי ציבור חיוביים עלולים להיות גם מסוכנים - כך מסתבר לאור משבר המלפפונים באירופה ■ כיצד ניתן להתגונן מהרעלה של ירקות מזוהמים? פשוט לרחוץ אותם

אירופה התעוררה השבוע לגורם עוין חדש. מלפפונים נגועים בחיידק אלים מזן אי קולי (E Coli). מאות אנשים ברחבי היבשת נדבקו, וכ-16 נפטרו כתוצאה מחשיפה לחיידק העמיד לאנטיביוטיקה.

המגיפה החלה בגרמניה, אך דווקא ספרד נקבעה תחילה כמקור המלפפונים הנגועים. בינתיים טוענים הספרדים כי הם אינם אשמים, ושרת החקלאות של אנדלוסיה אף אכלה בשידור חי בטלוויזיה מלפפון כדי להוכיח שהיא סומכת על תוצרת ארצה.

בינתיים, מדפי הירקות באירופה כרגע נטושים למדי, ובישראל, בה לא דווח עדיין על מקרה של זיהום, עוקבים בעניין. ובאמת - מה יכול להיות תמים יותר לאכילה מאשר מלפפון? דל שומן, דל סוכר, דל חלבון, נטול חומרים משמרים וצבעי מאכל - בעצם אלה קצת מים דלי טעם עטופים בשכבה ירוקה של ויטמינים ומינרלים ופיטוכימיקלים מועילים וסיבים תזונתיים. אם המלפפון בגד בנו, מה עוד נותר לאכול?

ובכן, מסתבר כי ירקות, למרות ערכם הבריאותי, עדיין טומנים בחובם גם סיכונים מסוימים.

אם תרחצו, אין זו אגדה

המלפפונים האירופאים הואשמו כי הושקו במי ביוב. החשש, לפי ההסבר הזה, הוא כי המלפפון ינק את המים הללו בעת צמיחתו והטמיע איך שהוא את חיידק האי קולי בתוכו ממש.

ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית-החולים איכילוב ובכללית, מבקשת להבהיר: "אם חיידק אי קולי נמצא במי השקיה, הוא אינו יכול להיטמע במלפפון ולשגשג בתוכו. חיידק אי קולי זקוק למצע צואתי - במלפפון אין לו על מה לחיות, והוא לא ישרוד. אם יש זיהום אי קולי במלפפון, הוא נמצא במים מלוכלכים שבהם המלפפון שהה אחרי שהוא גדל".

- זה אומר שאפשר לרחוץ אותו ויהיה בסדר?

"כן, למיטב ידיעתי אין זיהום של ירק שאי-אפשר להסיר ברחצה".

- מה עם ירק כמו חסה או ארטישוק, שהם עליים וקשה לרחוץ אותם טוב?

"אז צריך לרחוץ אותם טוב!".

גם פרופ' יהודה כרמלי, מומחה למחלות זיהומיות באיכילוב ובכללית, מחזק את רז. "ירק אינו יכול להיות מצע לגידול של חיידק ממי שתייה מזוהמים. אם הירק גדל בחלקה שהושקתה במי קולחין (מי שפכים שעברו טיהור), אולי המים האלה זיהמו את האדמה ואז נדבקו לשכבה החיצונית של המלפפון. רחצה אמורה לעשות את העבודה, בכל הירקות".

בישראל ממילא אסור להשקות ירקות במי קולחין, אומר נונה ארליך, מנהל ענף הירקות במועצת הצמחים. "אף שהמים יקרים מאוד, והפיתוי גדול, החקלאים הישראלים מקפידים מאוד להשקות את השדות שלהם רק במים טריים, על פי-החוק.

"יותר מזה - אצלי במושב היה לאחרונה זיהום של חלקת פלפל במי קולחין בטעות. כמובן שכל החלקה הושמדה. משרד הבריאות מגיע מעת לעת ובודק את כל החלקות, כדי לוודא שהכול נקי".

היי-טק חקלאי

ארליך מתאר את גידול הירקות המודרני כמעין מפעל היי-טק של חקלאות. "המגדלים תמיד רוחצים ידיים כשהם עוסקים בירקות, חלקם לובשים כפפות, יש להם שירותים מסודרים בשדה. הירק עובר שטיפה בשדה, מגיע לסופר ועובר בקרה מיוחדת של הסופר. מי שלא יעמוד בה, הסופר לא יקנה ממנו. ישראל מדינה קטנה, ולכן שרשרת האספקה קצרה מאוד, ובכל זאת מוודאים שהפירות והירקות ייסעו בקיץ רק במשאיות מקוררות. הכול עומד בתקנים האירופאים כמובן, כי ירקות רבים מיועדים ליצוא".

- איך יודעים אם קניתי תוצרת מחקלאי מורשה שפועל כמו שאתה מתאר, או מחאפר? האם עדיף להימנע מרכישת ירקות בשווקים או לצד הדרך?

"בכלל לא. מה זה חאפר? מה זה מגדל מורשה? אין דברים כאלה בענף הירק. לא צריך רישיון כדי להיות חקלאי, אבל בכל מקרה התעשייה היא מרוכזת יחסית, ובערך 20-30 מגדלים אחראים, למשל, לכל הגידול של הגזר במדינת ישראל. הם מגדלים עבור הסופר ועבור השוק ועבור המוכר בצדי הדרכים, והם לא מבדילים בהשקיה בין לקוחות סופיים שונים של אותו ירק".

- אם אתם רוכשים ירקות אורגניים שגודלו באופן פרטי, מומלץ לבדוק בעצמכם את מצב התברואה של הגינה.

האם התמונה אכן כה ורודה כפי שארליך מתאר? "חלק מהירקות מגיעים מהשטחים", אומר כרמלי. ואכן, לעתים נתפסים ירקות המוברחים מן הרשות הפלסטינית ומירדן, ואיננו יכולים לערוב לנהלי ההשקיה, הביקורת ורחיצת הידיים שם.

אין דרך לזהות ירקות שהוברחו, אך משרד החקלאות משתדל לשמור על הטריטוריה שלו ודואג לעצור משלוחי ירקות שהגיעו משטחים שאינם בפיקוח. ירקות המיובאים באופן חוקי, נבדקים בגבול. ליתר ביטחון, כדאי תמיד לרחוץ.

רקוב וחם

אם החקלאים עוטים כפפות, והסופרמרקטים עושים בדיקות מדגמיות, אולי הסיכון העיקרי לירק הוא דווקא מרגע שהוא הגיע לבית שלנו, ושוכב במקרר יחד, אולי זמן רב מדי?

כרמלי: "אני לא יכול לחשוב על משהו שיכול לקרות לירק בבית. ריקבון של ירק שאינו מזוהה מלכתחילה, אולי נראה רע ואולי עושה הרגשה לא טובה, אבל הוא לא באמת מסוכן".

זאת לעומת ריקבון של בשר, שהוא מסוכן ממש, וריקבון של חלב, שעלול לגרום קלקולי קיבה. בירקות, לעומת זאת, בדרך-כלל משתתפים בתהליך הריקבון חיידקים שאוהבים צמחים ואין להם השפעה על בני אדם.

סכנת ההדברה

סכנה נוספת בירקות היא העובדה שהם מרוססים בחומרי הדברה. החומרים הללו נקשרו בעבר בתופעות בריאותיות כמו גירוי העור והעיניים, פגיעות במערכת העצבים, הפרעות למערכות הרבייה ואף סוגים מסוימים של סרטן - אולם תופעות אלה נצפו בעיקר אצל חקלאים שהיו חשופים לחומרי ההדברה יום יום כחלק מעבודתם.

אצל צרכן הירקות הביתי, ששוטף את הירקות שלו היטב, הנזקים הם בדרך-כלל מינימליים, אם כי יש אנשים רגישים יותר ופחות.

"בישראל אנחנו עוברים בשנים האחרונות להדברה שהיא משולבת, כימית וביולוגית", מסביר ארליך. "הכוונה היא לשימוש גם בחומרי הדברה שהם רעילים לחרקים ולמזיקים, אך גם בחרקים 'טובים' שיכולים למנוע את תקיפת הירק על-ידי מזיקים. כמו כן, ישנן דרכים חדשות לחזק את הצמח כך שבעצמו יהיה עמיד יותר. עם המגמה הזו של הדברה משולבת, אנחנו כבר נמצאים במצב של 80% אורגני".

"ירקות זה לא במקום אוכל"

ירקות מסוימים, גם אם אינם מזוהמים, אינם מומלצים לאנשים מסוימים. "כמו כל חומר בעולם, גם ירק יכול להיות טריגר לאלרגיות", מדגימה אולגה רז, "אם כי ככלל, ירקות פחות גורמים לאלרגיות מחומרים אחרים".

ירקות מסוימים מועדים לגרימת רגישות בבטן. "ירקות ממשפחת המצליבים עלולים לגרום לאי-נעימות - נפיחות בקיבה, כאבי בטן וגזים - אצל אנשים מסוימים", מסבירה רז. "משפחה זו של ירקות כוללת את כל סוגי הכרוב והכרובים וגם את החרדל והצנון. גם סוגים שונים של פלפל".

באופן כללי, ירקות מרובים אינם מתאימים למי שסובלים מהפרעות כגון מעי רגיז ומחלת קרוהן, שכן הטיפול בסיבים התזונתיים מכביד על העיכול. רז ממליצה לקבוצה זו להגביל את צריכת הירקות הטריים ולהעדיף ירקות מבושלים.

לדברי רז, הפרעה ייחודית נוספת אשר הופכת ירקות מסוימים ללא כדאיים היא פעילות חסר של בלוטת התריס. ירקות טריים ממשפחת המצליבים סופחים יוד, שהוא חומר חשוב לפעילות של בלוטת התריס וגם לניצול של התרופות הניתנות לסובלים מהיפותאירואיד. מומלץ, אומרת רז, לאכול את כל הסוגים האחרים של הירקות, והרבה מהם.

אגב, בטא קרוטן, המצוי בגזר, הופך בתוך הגוף לוויטמין A, אשר צריכה מוגזמת שלו עלולה לגרום לנשירת שיער, להפרעות בתפקודי כבד, לדלדול עצמות ועוד. גם צריכה מוגזמת של ויטמינים אחרים יכולה להיות בעייתית, אך היא כמעט תמיד נובעת מנטילת תוספים. קשה להגיע אליה אך ורק מצריכה של ירקות.

- האם אדם עלול לסכן את עצמו אם הוא מנסה להתקיים אך ורק מירקות?

רז: "איך אפשר להתקיים רק מירקות? אי-אפשר. צריך לאכול קצת אוכל, ולידו ירקות. אדם שינסה להתקיים על ירקות בלבד יהיה לו רע מאוד. אין בהם חלבונים, פחמימות או שומנים. נכון, הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים, אבל ירקות זה לא במקום אוכל".