הצעת חוק: איסור על התקשרות עם איראן או גורמים קשורים

הצעת החוק נועדה למנוע מצב שבו עשויות לחדור חברות שיש להם קשרים עסקיים עם איראן ולבצע קידוחים במקומות אסטרטגיים בישראל ■ ועדת חוץ וביטחון צפויה לדון בעגינה האוניות של האחים עופר באיראן

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת צפויה לדון בפרשת עגינת אוניות האחים עופר באיראן. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, פנה הבוקר (ה') לנשיאות הכנסת בבקשה לקיים את הדיון בפורום הסגור והסביר כי "לאור האספקטים הרגישים סביב הפרשה ישנו צורך בדיון בפורום רגיש כדי למצות פיקוח פרלמנטרי ובירור העובדות".

על רקע הפרשה הניח היום שאמה על שולחן הכנסת הצעת חוק האוסרת על התקשרות עם גורמים העוסקים עם איראן. להצעה הצטרפו 30 חברי כנסת מכל סיעות הבית. שאמה מסביר כי הצעת החוק נועדה למנוע התקשרות עם איראן וגורמים העוסקים עם איראן, במישרין או בעקיפין, או הקשורים עמם, "כחלק מהמאמץ הבינלאומי לסיכול יכולתה של איראן לפתח נשק בלתי קונבנציונלי המהווה איום על קיומה של מדינת ישראל, ובכלל זה עיסוקה בתחום האנרגיה". אדם שיעבור על החוק צפוי לעונש מאסר של שנה אחת וקנס כספי של 5 מיליון שקל, או פי שלושה משיעור הרווח הצפוי מן ההתקשרות האסורה, לפי הגבוה מביניהם.

על אדם או גוף ציבורי שכבר מקיים קשר עסקי עם תאגיד עסקי או עם ממשלת איראן , להפסיקו תוך 60 יום מכניסת החוק לתוקף. בשנת 2008 אושרה הצעת חוק דומה של יו"ר האופוזיציה דאז, בנימין נתניהו, האוסרת על השקעה בתאגידים המקיימים קשר עסקי עם איראן.

"המאבק העולמי בפרויקט הגרעיני הוביל להטלת סנקציות כלכליות משמעותיות על איראן ע"י מועצת הביטחון של האו"ם, ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי", אומר שאמה. "דווקא בישראל, שתומכת בהגברת הלחץ הכלכלי על איראן, טרם חוקק חוק שאוסר על קשרים כלכליים עם גופי ממשל איראניים וחברות הסוחרות עם איראן. הצעת החוק מצרפת את ישראל למאמץ הסנקציות הבינ"ל על איראן וקובעת איסור חמור על גופים ציבוריים ופרטיים לקיים קשרים עסקיים עם ממשלת איראן או עם תאגיד שמקיים קשרים עם איראן".

הצעת החוק נועדה למנוע מצב שבו עשויות לחדור חברות שיש להם קשרים עסקיים עם איראן ולבצע קידוחים במקומות אסטרטגיים בישראל. שאמה מציין כי ישנו מספר מועט של חברות בעולם שעוסקות בקידוחים עצמם. לדבריו, מחד יש חברות גדולות ומוכרות, שהן קודחות במדינות ערב (לא איראן) אך לא קודחות בישראל מכוון שישנו חרם ערבי. ומאידך, החברות הקטנות שחלקן קודחות באיראן, יכולות באופן חוקי לקבל רישיון קידוח בישראל מכיוון שאין שום חוק או נוהל שבודק את החברות.