בדרך לתביעה? צו לגולדמן זאקס מהתובע המשפטי בארה"ב

בנק ההשקעות גולדמן זאקס קיבל צו ממשרד התובע המשפטי בניו-יורק, בדרישה למסור מידע על פעילותו טרם משבר הסאב-פריים ב-2008 ■ מהבנק נמסר: "נשתף פעולה באופן מלא"

בנק ההשקעות גולדמן זאקס, החמישי בהיקף נכסיו בארה"ב, קיבל צו ממשרד התובע המשפטי בניו-יורק הדורש מהבנק למסור מידע על פעילותו טרם המשבר הכלכלי של 2008, כך מדווח בסוכנות "בלומברג".

"אנחנו לא מגיבים כרגע על ענייני רגולציה ספציפיים או סוגיות משפטיות, אולם יש לציין כי צווים הם חלק שגרתי מתהליך לבקשת מידע על תהליכים - וכמובן, כאשר נקבל את הצווים נשתף עימם פעולה באופן מלא", התייחס לדיווח דוויד וולס, דובר גולדמן זאקס.

הצו נשלח על רקע חקירה של תת-ועדה של הסנאט האמריקני, אשר בוחנת את השפעתן הפעילה של הפירמות בוול סטריט על קריסת שוק הדיור בארה"ב, שהוביל למשבר הסאב-פריים ב-2008. במסגרת החקירה, הואשם בנק ההשקעות הידוע בהולכת שולל של לקוחות ובביצוע מניפולציה של השוק.

בדו"ח החקירה של הוועדה נכתב גם שגולדמן זאקס "השתמש בפוזיציות שורט נטו כדי להרוויח מהירידה בשוק המשכנתאות". גולדמן יצר, שיווק ומכר ניירות ערך מסוג CDO בדרכים שיצרו ניגודי אינטרסים בינו לבין לקוחותיו, ולעתים אף הניבו לבנק רווחים "מאותם המוצרים שגרמו הפסדים משמעותיים ללקוחותיו". נציין כי במסגרת הטענות, נדרש הבנק לשלם פיצוי של 550 מיליון דולר בשנה שעברה ללקוחותיו לאחר שהוגשה נגד הבנק תביעה על כך שהוליך שולל את הרוכשים בעניין ניירות ערך שהנפיק הבנק.

משמעות הצו היא כי הבנק נדרש לספק את המידע האמור, ואין הדבר אומר כי תתבצע חקירה פלילית נגד גולדמן בזמן הקרוב. חרף כך, מניית הבנק צונחת בכמעט 2% במהלך המסחר נכון לזמן כתיבת שורות אלה. מנגד, אנליסטים אמרו כי "הם לא מצפים לתביעה פלילית נגד הבנק".