המשקיעים התעלמו מ"יום הנכסה": המעו"ף עלה 0.2%

תקוות ב"שרה" ו"מיררה": הכשרה אנרגיה זינקה ב-21.3% ומודיעין ב-10.2% ■ אלדר גנזל: "רמות המחירים היום מהוות הזדמנות גדולה" ■ זיו סגל: "נראה שירידה עד 1,170 נק' תיחשב מהלך ראוי"

המסחר בבורסה באחד-העם הסתיים במגמה מעורבת, כאשר מדד המעו"ף הצליח בשעות האחרונות לעבור לטריטוריה החיובית וסגר בעלייה של 0.2% ברמות הגבוהות של היום, תוך שהמשקיעים בבורסה מתעלמים מהאירועים הבטחוניים בגולן ובשטחים. זאת לאחר שהיום (א') התנהל בתנודתיות לאחר פתיחת מסחר שלילית ברקע אירועי "יום הנכסה". למתיחות באזורינו התייחסו בסופ"ש גם הבנקים הגדולים בסקירותיהם, והזהירו מירידות בטווח הקצר בצל המצב הגיאו-פוליטי באזור והחשש מהקמת מדינה פלסטינית בספטמבר.

המשקיעים נושאים גם השבוע את עיניהם במידה רבה לעבר אירופה, שם מסתמנת התפתחות חיובית עם הסכמה על תוכנית צנע ממשלתית חדשה ביוון ורענון חבילת החילוץ לכלכלתה החלשה. מנגד, סנטימנט שלילי יגיע מכיוון השווקים בארה"ב, שם מתגברות החששות מקריסה על רקע נתוני התעסוקה הגרועים שפורסמו ביום ו' שהמשיכו גל של נתונים חלשים על רקע אזהרות של סוכנות הדירוג מודי'ס ודיפלומטים רפובליקניים, עם סיום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2) בסוף החודש.

במרכז שבוע המסחר המקוצר לרגל חג השבועות, עומדת החרפת המתיחות הגיאו-פוליטית באזור. זאת, על רקע אירועי "יום הנכסה" לציון 44 שנים למלחמת ששת הימים, אשר הפך ליום קרב לאחר שמאות סורים הסתערו על גבול ישראל-סוריה, ועל פי דיווחים 5 מהם נהרגו מאש צלפים ולפחות 10 סורים נפצעו במהומות שהיו בשעות הצהריים בגבול הצפוני. על הסנטימנט השפיעה גם הצהרתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי יוותר על הכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית, במידה וישראל תסכים לשאת ולתת עימו על בסיס "תוכנית אובמה" בתיווך צרפתי.

בחזרה לשוק, "על פי תרשים הקו, תל אביב 25 נמצא בגל יורד לטווח הקצר-בינוני במסגרת גל יורד חדש לטווח הבינוני", כותב בסקירה היומית זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "נראה שירידה עד 1,170 נק' תיחשב מהלך ראוי ולא דרמטי מדי לגל הזה. להתנגדות מצפה באזור ה-1,246 נק'. מהלך מעל הרמה הזו ייחשב הפתעה טכנית. בכל מקרה, תרחיש מגמת הירידה יתקיים יפה מתחת ל-1,246 נק' וייכנס לבדיקה מעל 1,246 נק'", מסביר סגל.

בסיגמא בית השקעות מציינים הבוקר כי למרות הנתונים המאקרו-כלכליים החזקים במשק הישראלי, יש לשים לב להתפתחויות גיאו-פוליטיות וביטחוניות שעלולות להוביל לירידות שערים בטווח הקצר. "השבוע האחרון הראה לנו שבטווח הקצר אין בהכרח מתאם בין מצב הכלכלה להתנהגות שוק ההון", כותב אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא.

אך יש גם שחקנים אופטימיים בשוק. אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג, טוען כי רמות המחירים בהן נסחרת היום הבורסה מהוות הזדמנות גדולה וטוען כי השוק בדרך לגל עליות של יותר מ-10%.

"קשה לנו לתפוס היום את גודל ההזדמנות; השוק בשל למהלך עליות דו-ספרתי", אומר גנזל. "בלהט יצריי ההישרדות ששטף אותנו שכחנו מה עומד מאחורי שער מניה. הנפילות של אתמול הן עובדה מוגמרת, ופרשנות על המשך המגמה היא הפרשנות האינטואיטיבית יותר והמתוחכמת פחות. הידיים המקצועיות בדרכן לבורסה במחיר הנוכחי והן שיהפכו את המגמה".

"אי הוודאות בשוק תתגבר ככל שנתקדם לחודש ספטמבר"

גם הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, ממליצים השבוע לנקוט במשנה זהירות בבורסה על רקע המצב הביטחוני הנפיץ, אולם מעריכים כי בטווח הבינוני-ארוך ישובו העליות למסכים באחד העם. "נתוני הכלכלה הריאלית של המשק המקומי עדיין חזקים", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם. "עובדה זו ובהילקח בחשבון רמת המכפילים בה נסחר כיום שוק המניות המקומי, תומכת בעליות בטווח הארוך. עם זאת, הסביבה הגיאו-פוליטית ותוואי עליית הריבית במשק המקומי עלולים להביא להמשך הסנטימנט השלילי בטווח הקצר".

גם בפועלים מזהירים מאי-הוודאות בבורסה בעקבות המצב הגיאו-פוליטי: "אי הוודאות תתגבר ככל שנתקדם לחודש ספטמבר, בו צפוי האו"ם לדון בהכרה במדינה פלסטינית", כותבים כלכלני בנק הפועלים, ומציינים כי "הבורסה מתקשה להתרומם" חרף נתונים כלכליים טובים שמתפרסמים בישראל, וזאת בשל המצב הביטחוני.

המשקיעים יישאו גם השבוע את עיניהם במידה רבה לעבר אירופה, משם נושבות רוחות מעודדות ברקע החדשות על תוכנית צנע חדשה עליה הסכימה ממשלת יוון עם האיחוד האירופי וקרן המטבע. התוכנית תכלול קיצוצים בהיקף 78 מיליארד אירו, ומשמעותה - הענקת סיוע בהיקף 12 מיליארד אירו ליוון בסוף חודש יוני, כמו גם אישורה של חבילת חילוץ חדשה למדינה, שעשויה להגיע להיקף של מעל 100 מיליארד אירו, על פי דיווחים אחרונים.

מנגד, בארה"ב מתגברים החששות ממשבר בכלכלה האמריקנית, ברקע רצף של נתוני מאקרו מאכזבים בשבוע החולף שהגיעו לשיא ביום שישי כאשר דווח כי לשוק התעסוקה האמריקני התווספו רק 54 אלף משרות חדשות במאי לעומת צפי לגידול של 165 אלף. זאת, לצד אזהרה של מודי'ס מחדלות פירעון ממשלתית - ביום שישי חתם מדד הדאו ג'ונס עוד שבוע שלילי - החמישי ברצף, ובכך מסתכמת תקופת הירידות הארוכה ביותר במדד זה מאז שנת 2004. בסיכום שבועי איבד המדד כ-2.4%.

מעריב פותח עידן חדש; טאואר עולה

טבע ריכזה עניין על רקע סיום שלב רישום החולים לניסוי אותו עורכת בקופקסון במינון 40 מ"ג, לאחר שניסוי דומה נכשל לפני כ-3 שנים והוביל לצניחה במחיר המנייה. טבע תחל בניסוי החדש - ‏GALA‏ שמו - שנועד לבדוק את היעילות, הבטיחות והסבילות של הקופקסון 40 מיליגרם, שניתן לחולים שלוש פעמים בשבוע. ברקע נציין את מסעו של מנכ"ל טבע שלמה ינאי, לבחינת הזדמנויות עסקיות בהודו, וכן את אישור ה-FDA שניתן לחברה לשיווק גרסה גנרית של התרופה לטיפול באלצהיימר.

חברת השבבים טאואר הודיעה הבוקר על חתימת הסכם מחייב והשלמת עסקת הרכישה של מתקן הייצור של חברת מייקרון טכנולוגיות הממוקם בעיר נישיוואקי ביפן. הרכישה מכפילה את כושר הייצור הנוכחי של טאואר-ג'אז בתוספת יכולת ייצור פוטנציאלית של 60,000 פרוסות בחודש ובעלות נמוכה יחסית.

מניית אלביט הדמיה בלטה לחיוב לאחר שבעל השליטה בה, מוטי זיסר אמר כי "אלביט הדמיה היא כל עולמי וקרא למשקיעים: "לא להיגרר לשמועות" ואמר כי "אלביט הדמיה - נזילה ובריאה". והוסיף: "אני מקפיד על הפרדה מוחלטת בין אלביט לעסקיי הפרטיים". הדברים האישיים שהצטרפו למצגת שפירסמה החברה בשבוע שעבר עם הצגת דוחותיה בולמים את הצניחה שנרשמה במניה מאז תחילת חודש מאי שהסתכמה בכ-41%, על רקע חשיפת "גלובס" אודות קשייו של בעל השליטה זיסר בפירעון חובותיו הפרטיים לבנק הפועלים, בהיקף מיליארד שקל.

עסקת מעריב הושלמה בסוף השבוע שעבר עם רכישת 61% מאחזקות החברה (בהשקעה של 147 מיליון שקל) על ידי דיסקונט השקעות , מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ביום ה' האחרון. במקביל, הכשרת הישוב בשליטת עופר נמרודי השקיעה כ-52 מיליון שקל ב"מעריב", בתמורה ל-27% מאחזקותיה.

מניות הגז-נפט בלטו לחיוב על רקע דברים שנאמרו בסוף השבוע הקודם בכנס כלכלי בת"א כאשר עופר נמרודי, בעל השליטה בהכשרה אנרגיה המחזיקה בזכויות ב"שרה" ו"מירה" המתיק סוד בכינוס בת"א בשבוע שעבר, ואמר כי "בשורה למשקיעים - עד סוף החודש". גם מניותיה של מודיעין הגיבו בעליות.

מניית אמפל ריכזה עניין לאחר הודעתה של ממשלת מצרים כי "לא תחדש את אספקת הגז לישראל ולשאר מדינות ערב עד אשר לא יאובטח צינור הגז שהופצץ לאחרונה".

מנגד, מניות שותפות הגז במאגר "לוויתן" - רציו , דלק קידוחים ואבנר - נסחרות במגמה חיובית על רקע המלצה שורית של בנק לאומי. בבנק מדגישים את הסיכונים הטמונים בהשקעה במניות אלה, אך ממליצים לנצל את הירידות שחוו לאחרונה כדי לאסוף סחורה: "בפרויקט מסוג זה גלומים סיכונים רבים, בהם סיכונים תפעוליים, מחיר הגז, סיכונים גיאופוליטיים, חתימה על הסכמי יצוא, רגולציה וכמובן הלו"ז המתארך. לאור הירידות החדות במניות הסקטור, מומלץ למשקיע שמוכן להיחשף לסיכונים אלו לנצל את הירידות לצורך רכישות".

חברת האסתטיקה אולטרהשייפ , ביצעה הנפקה בפעם השנייה בתוך שבוע בשבוע שעבר, על בסיס תשקיף מדף - זאת, בעקבות ביקושי-יתר בגיוס הקודם. ההנפקה הקודמת בשבוע שעבר, הסתיימה בביקוש-יתר, כאשר מחיר המנייה נסגר על 3.3 אגורות ואף בוצעה הקצאה נוספת, כך שהחברה גייסה סכום כולל של 8.4 מיליון שקל. עם פרסום ההצעה החדשה שווי השוק של החברה הוא 58 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לארביטראז]