אם לא בנדל"ן, איפה נשים את הכסף?

אם תפקע בועת היי-טק ותפיל את הבורסות, עוד נצטער שלא שמנו מבטחנו בלבני בניין

פתאום אנחנו לא לבד. אתה שומע חברים מסביב מדברים על "הבועה", מכניס לשיחה כמה קלישאות שגורות כמו 'הגינדים' או 'סטנלי פישר' רק כדי להראות שאתה בעניינים, ונוכח לגלות שהם בכלל מדברים על שמות מעולם אחר - טוויטר, לינקדין, פייסבוק וסקייפ. או סתם על שוק המניות.

וזו אולי אחת הבעיות הכי גדולות של שטייניץ וחבריו באוצר. אחרי שהוא יגמור לשכנע את משקיעי הנדל"ן - הקיימים והפוטנציאלים - שכבר לא ממש משתלם לקנות או להחזיק דירה להשקעה, הוא יתקשה להצביע על אפיק אחר משתלם להשקיע בו את הכסף. אפיק השקעות שיוכל לייצר תשואה סבירה יחסית, ושאינו סובל מאלף ואחת אזהרות שאו-טו-טו מגיעה אליו הקריסה הגדולה.

רק במאי האחרון נפדו 3.5 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות, אחרי שישראלים רבים החליטו שהגיעה העת לברוח מהבורסה (המצב העדין באירופה, ההאטה הנמשכת בארה"ב, החשש מספטמבר פה בארץ ועוד). איפה הם אמורים לשים את הכסף? חלק ילכו למסלולים הסולידיים, אבל חלק לא מבוטל עשוי לבחור ב"השקעה הבטוחה בארבעה קירות". ולאן יילכו אלה שכבר "תקועים" עם דירה להשקעה?

ואם באמת תתרגש עלינו פקיעתה של בועת הייטק חדשה, שתפגע בבורסות ברחבי העולם ותבריח משוק ההון עוד משקיעים, הצרה הרי תהיה גדולה שבעתיים. קשה לשכוח שהתנפצות בועת ההיי-טק בארה"ב לפני עשור (והצעדים המוניטריים שהיא גררה) הייתה המחולל העיקרי בניפוח בועת הנדל"ן שם, זו שעדיין לא נודע סופה.