דירוג "מעלה": 76% מבעלי השכר הגבוה בחברה הם גברים

הדירוג מצביע על מודעות גדולה יותר של החברות הגדולות במשק לאיכות הסביבה, אך המשך העסקה נמוכה של ערבים או בעלי מוגבלויות

76% מבעלי השכר הגבוה בחברות הגדולות במשק הם גברים. כך עולה מדירוג "מעלה" המסורתי של ארגון מעלה, שפורסם היום (א') בבורסה עם 3 חברות חדשות שהצטרפו לדירוג: אל על, שופרסל ומקורות. דירוג מעלה 2011 משקף את המשך השיפור באחריות תאגידית בקרב החברות הגדולות במשק הישראלי, עם הצטרפות 12 חברות חדשות לדירוג 2011 ו-15 חברות נוספות שנכנסו לתהליכי היערכות לקראת דירוג 2012. החזון לדירוג מעלה הוא לעודד שילוב של תועלת חברתית כחלק מתועלת עסקית, ופיתוח התהליכים המתאימים להשגת מטרה זו.

עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס ויו"ר "מעלה", אמרה היום כי "אני בוחרת כל יום מחדש להיות בעולם העסקי ודרכו לעשות ולהשפיע. בימים אלו, כשהעולם העסקי נתון תחת ביקורת חריפה בארץ ובעולם, יש חשיבות מיוחדת, דווקא על רקע משבר 2008 וההאטה הכלכלית, להימדד לא רק על פי ביצועים פיננסים, אלא באיך אנחנו מגיעים לביצועים האלה".

שטראוס הוסיפה, "כל כוח, ובעיקר הכוח להשפיע, חייב להיות נתון לביקורת ולקחת בה חלק פעיל. עלינו להבטיח לעולם שלא נמשיך ונפעל ללא בקרה שקופה, מתוקשרת ומבוקרת ללא קריטריונים שקופים ומתוקשרים למדידה וללא גוף חיצוני שמבקר ומודד את העשייה העסקית שלנו".

בין החברות שהצטרפו השנה למדד ניתן למנות את חברת חשמל, מקורות, שופרסל, אספן גרופ, על-בד, ביטוח ישיר ובנק ערבי-ישראלי. מנגד, דואר ישראל וכרמל אולפינים פרשו מהדירוג. החברות המשתתפות בדירוג הן חברות ציבוריות ופרטיות שמחזור ההכנסות שלהן הוא מעל 320 מיליון שקל, אשר נכללות בשנתוני BDI או דן אנד ברדסטריט. על בסיס דירוג 2011 מחשבת הבורסה לניירות ערך את הרכב "מדד-ת"א מעלה". 85 החברות המשתתפות בדירוג מעלה השנה מחזיקות ב-60% מהתוצר העסקי בישראל. יו"ר מעלה היא עופרה שטראוס.

תמונת המשק החברתית-הסביבתית המשתקפת מדירוג מעלה 2011 מעידה על מודעות יותר "ירוקה" של החברות מחד, אך המשך שילוב נמוך של ערבים או בעלי מוגבלויות מאידך. כך, 62% מהחברות קבעו יעדים עסקיים לחסכון בחשמל, מים, ופסולת; 94% מהחברות מדווחות על טיפול באיכות סביבה; אך רק 7% מההעסקה הינה של ערבים ו-1.1% בלבד של בעלי מוגבלויות.

בפן המגדרי, הדירוג מראה על המשך אפליית נשים, שכן נשים מהוות רק 12% מחברי הדירקטוריונים וכאמור 76% מבעלי השכר הגבוה הינם גברים. ב-84% מהחברות מתקיימות הדרכות בנושא הטרדה מינית.