במעבדתה במדבר

נעה רבן-קנולר שמופקדת על מעבדתרבות בדימונה, מספרת על הפירות שהיא קוטפת בעקבות המעורבות עם הקהילה המקומית

"כאשר העלינו את ההצגה 'ילד הכרובית' בדימונה תושבים נגשו אלי בסיום ואמרו שזה מחזה מאד 'דימונאי' בעיניהם. זה כל היופי בעבודה מהסוג הזה. אתה יוצא למסע ממקום פרטי ומגלה שהקהילה בתוכה אתה יוצר מתחברת לתוצאה מהמקום שלה", כך אומרת הבמאית-שחקנית נעה רבן-קנולר על ההפקה החדשה מבית היוצר של מעבדתרבות דימונה, מיזם שעליו הופקדה לפני שנתיים וחצי יחד עם בעלה השחקן אוהד קנולר. השניים נטשו אז את תל-אביב לטובת המגורים בעיר הדרומית דימונה, במטרה לתפעל במקום קבוצת תיאטרון הפועלת תוך אינטרקציה עם התושבים והאווירה המקומית. "ילד הכרובית", המבוסס על ספרו של יהונתן גפן ומוצג גם במסגרת פרויקט האולפן של פסטיבל ישראל, הוא הפקה רביעית מבית היוצר של המעבדה ועל פי רבן-קנולר המיזם רק צובר תאוצה.

"המעורבות שלנו בקהילה רק מעמיקה", היא אומרת, "אם בתחילת הדרך עבדתי בשכר צנוע ואוהד לא קיבל שכר בכלל, כיום התקציבים גדלו משמעותית ובקרוב נתחיל לעבוד באולם בית חדש, שישמש גם מרכז פעילות תרבותי לכל תושבי האזור. לא חשבתי שאתאהב בעיר ובתושבים. נמשכתי בעיקר להגדרה 'מעבדה', כי בעיני חיפוש ומחקר הם המהות האמיתית של יצירה, אבל גיליתי מקום מדהים ומאחר שהייתה בי אהבת ילדות למדבר אני שלמה לחלוטין עם ההחלטה לגור שם".

ואת מאמינה שהפקת מחזה אחת לכמה חודשים, והצגתו בדימונה, תשנה במשהו את איכות חיי התושבים?

"אמן יוצר מתוך המציאות שבה הוא חי. כאשר תהליך החזרות מתנהל בדימונה, התוצאה הסופית שונה לחלוטין מתהליך המתנהל בבועה התל-אביבית ומחוברת למקום בו נוצרה. תושבי דימונה המגיעים לצפות בהצגות שלנו מרגישים את החיבור וזה נוטע בהם תחושת שייכות. יש בעיר הרבה תושבים המעוניינים לצפות בהצגות אמנותיות ואיכותיות שמפעל המנויים בהיכל התרבות המקומי לא יציע להם, כי באופן טבעי יעדיפו להשתמש בתקציב לתוצרת המסחרית ביותר של התיאטראות הרפרטוארים הגדולים הפונה למכנה המשותף הרחב ביותר.

"אנחנו גם משלבים בהדרגה יוצרים ואמנים מקומיים בהצגות שלנו, כמו למשל 'ילד הכרובית' שבו משתתף הרכב נגנים תושבי העיר שעבדו איתנו רוב תקופת החזרות".

"ילד הכרובית" של יהונתן גפן מספר על אהבות, קנאות ואינטריגות בין חבורת ילדים. מה משך אותך כל-כך בסיפור הזה?

"כמו רוב סיפורי הילדים הטובים זה לא באמת סיפור לילדים. העלילה מתרחשת ב'כפר קטן', שהטכנולוגיה והניכור השולטים בעולם הילדים העכשווי עוד לא נגעו בו. לא ראיתי בסיפור סוג של טלנובלה לילדים אלא משל מורכב בהרבה שבשיאו ילד אחד מעז לעלות על העץ הגבוה ביותר ורואה מהצמרת בפעם הראשונה את התמונה המלאה של המקום בו הוא חי. ריגש אותי לגלות עד כמה תושבי העיר התחברו לזה".

"ילד הכרובית", בביצוע שחקני מעבדתרבות דימונה (משה פרסטר, הילה מצקר, אופיר נהרי, לליאה גורמזאנו ויעקב זדה דניאל), יועלה באולם האולפן במתחם תיאטרון ירושלים מחר (יום ב') ב-20:30