עבר בוועדת השרים לחקיקה: ייאסר שיווק אגרסיבי

הצעת חוק שאושרה היום מציעה להוסיף מנגנון של עיצומים כספיים בעקבות הפרה של חוק הגנת הצרכן וליצור הגדרה של עבירה שעניינה "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן"

הצעת חוק שאושרה היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה עשויה לשפר משמעותית את מעמדו של הצרכן - זאת באמצעות הוספת מנגנון של עיצומים כספיים בעקבות הפרה של חוק הגנת הצרכן, ויצירת הגדרה של עבירה שעניינה "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן".

מרבית ההפרות על הוראות חוק הגנת הצרכן נחשבות כיום עבירות פליליות, אולם במבחן האכיפה - קשה למנוע אותן בשטח: ההליכים הפליליים ארוכים ומסורבלים, תוצאותיהם אינן תמיד מספקות, וכושר ההרתעה מתמסמס בדרך.

כדי לאפשר אכיפה יעילה ונרחבת מזו הקיימת היום, מציע התיקון החדש להגביר את כוחה של האכיפה המינהלית ולאפשר לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן להטיל עיצומים כספיים על מפירי חוק, כאשר האכיפה הפלילית תמוקד בהפרות הקשות - כגון הטעיה וניצול מצוקה.

על-פי ההצעה יוטלו עיצומים כספיים של 25 אלף שקל או 50 אלף שקל, לפי חומרת ההפרה, על כל הפרה של חוק הגנת הצרכן, במקום קנסות מינהליים של 800 שקל לתאגיד ו-400 שקל ליחיד כיום, או קנסות גבוהים יותר, שמוטלים כיום רק בסופו של הליך פלילי משפטי ארוך.

לדברי עו"ד חנה וינשטוק-טירי מהלשכה המשפטית במשרד התמ"ת, יתרונה של האכיפה המינהלית באמצעות הטלת עיצומים כספיים הוא שמדובר במנגנון גמיש המאפשר תגובה.

החידוש השני קובע כאמור יצירת עבירה שעניינה "השפעה בלתי הוגנת על הצרכן". בחוק הגנת הצרכן כבר נקבעה בעבר עבירה שעניינה איסור ניצול מצוקת הצרכן, אולם סעיף זה מנוסח באופן מצומצם ולכן אינו ניתן לאכיפה במלואו.

לכן, מוצע כי במקום עבירה מצומצמת העוסקת בניצול חולשה שכלית, נפשית או גופנית, תהיה עבירה רחבה יותר שעניינה איסור השפעה בלתי הוגנת על הצרכן - כלומר, איסור על התנהגות שיש בה כדי לפגוע פגיעה משמעותית ביכולת הצרכן לקבל החלטה מושכלת בקשר לעסקה.

על-פי המוצע, הצעת החוק אף תכיל רשימה סגורה של נהגים אשר ייחשבו, ללא צורך בהוכחה, כנוהג אגרסיבי וכהפרה על החוק: למשל פניה חוזרת ונשנית לצרכן או לבני משפחתו כדי לקשור עסקה, נקיטה באמצעי הפחדה כלפי הצרכן ובני משפחתו, יצירת הרושם כי הצרכן אינו יכול לעזוב את המקום, מניעה מהצרכן להתייעץ לגבי העסקה ועוד.

תיקון זה מוצע לאור הנחיה מחייבת באיחוד האירופי בדבר נהגים מסחריים בלתי הוגנים, לפיה נוהג מסחרי בלתי הוגן הוא לא רק נוהג מטעה - אלא נוהג אגרסיבי הפוגע בחופש הבחירה של הצרכן וגורם לו לקבל החלטה שלא היה מקבל אילולא הנוהג.

לדברי שר התמ"ת שלום שמחון, מיוזמי המהלך, מדובר בהליך חדשני. "כולנו מכירים את התופעות האלה שאנו ממש חשים שאנו נאלצים לקנות בשל לחץ שיווקי. חשוב להדגיש כי לא כל לחץ שיווקי הוא מטעה, אך אנו חושבים שיש למנוע לחץ כזה אם אינו סביר".

לאחר אישור הצעת החוק בועדת השרים לחקיקה, תובא הצעת החוק לדיון בכנסת והכנתה לקריאה שנייה ושלישית.