שלמה זהר: "עולם העסקים מעניין יותר מהבנקאות"

יו"ר בנק דיסקונט לשעבר והיום יו"ר חברת איי.די.או של עדי קייזמן: "בבנק מקסימום תקבל ריבית, בעסקים יש סיכוי לעשרות אחוזים רווח"

ערב השלמת עסקה שבמסגרתה תהפוך שיכון ובינוי לבעלת שליטה בחברת איי.די.או (כיום בשליטת עדי קייזמן), מגלה יו"ר איי.די.או, רו"ח שלמה זהר, אופטימיות רבה: "ברלין נמצאת בתאוצה מדהימה בשנתיים האחרונות, במיוחד בתחום המגורים, ואנו במצב הטוב ביותר ליהנות מהפוטנציאל הזה".

איי.די.או פרסמה בשבוע שעבר את הדוחות לרבעון הראשון של 2011, וחשפה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-7.5 מיליון שקל, ומעבר לרווח נקי של 4.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחודש פברואר נחתם הסכם, שלפיו לאחר 4 שנות שיתוף פעולה בין שיכון ובינוי (שו"ב) של שרי אריסון לאיי.די.או, ימזגו השתיים את פעילות הנדל"ן המשותפת בגרמניה. בעקבות עסקת המיזוג תהפוך שו"ב לבעלת השליטה באיי.די.או.

כסף מזומן לא יעבור בעסקה. שו"ב תעביר לאיי.די.או את חלקה בפעילות המשותפת כנגד הקצאה של 48% ממניות החברה של קייזמן. רווח ההון שתרשום שו"ב ינבע מרישום הנכסים לפי שווי שוק, במקום על-פי עלותם בספרים כפי שהיה עד כה.

לאחר השלמת העסקה תחזיק איי.די.או, הנסחרת בשווי של 144 מיליון שקל, תיק נכסים הכולל 98 נכסים מניבים בברלין. מדוחות הפרופורמה של איי.די.או עולה, כי בשנת 2010 הניבו הנכסים הכנסות של 58 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2011 עמדו ההכנסות על 15 מיליון שקל, והרווח הנקי על 16 מיליון שקל.

בסוף השבוע התקבל אישור מהבנקים המממנים של הנכסים שיוכנסו לתוך איי.די.או - תנאי מתלה חשוב לביצוע העסקה. כעת ממתינים לאישור הבורסה לצורך רישומן למסחר של המניות המוקצות באיי.די.או. החברה מעריכה, כי ניתן יהיה לקבל את אישור הבורסה להקצאת המניות בימים הקרובים, ולהשלים את העסקאות עד סוף החודש.

"ממוקדים בברלין"

קייזמן, המחזיק היום ב-48% ממניות איי.די.או, ירד עם השלמת העסקה להחזקה של 24% בחברה, ויפנה את כיסא המנכ"ל לטובת זהר, המחזיק כיום 3.9% ממניות איי.די.או. זהר אמר ל"גלובס": "עם השלמת העסקה נהפוך להיות חברה עם הון עצמי של 300 מיליון שקל, ומאזן של כמיליארד שקל, ללא התחייבויות בארץ". בחודש שעבר פרסמה החברה תשקיף, וזהר מעריך: "כשהשווקים יאפשרו, נצא לגיוס מהיר של הון וחוב".

זהר הוסיף: "יש תהליך של עלייה במחירי השכירות שאנו גובים, ופוטנציאל של שיפור. נהיה ממוקדים בברלין בדירות למגורים - זה שוק מספיק גדול עם מעל ל-1 מיליון יח"ד, היות ש-87% מהתושבים גרים בשכירות. הצבנו יעד של 3,300 יח"ד. אנו אמורים לעלות בתוך שנה ל-5,000 יח"ד, ובתוך שלוש שנים עד ל-10,000 יח"ד. אז כבר נהיה שחקן משמעותי בעיר, כמו השחקנים הגדולים".

מנתוני פרופורמה שפורסמו במקביל לדוחות האחרונים, עולה כי לחברה המאוחדת תהיינה הכנסות של כ-60 מיליון שקל בשנה. "אני רואה פוטנציאל טוב מאוד בחברה. אנו נמצאים בנקודה טובה - ניקח את החברה ונצליח איתה", אמר זהר, לשעבר יו"ר בנק דיסקונט, שמונה לתפקיד יו"ר איי.די.או לפני שנה. בנוסף, הוא משמש דירקטור בדלקUSA .

- איך המעבר מלהיות בנקאי לנדל"ניסט?

"זאת השלמת מעגל. אני בא מהתחום, כי הייתי בעלים של משרד רו"ח (זהר את זהר, א.ש), ותמיד עסקתי בכך, ובין השאר ליוויתי את אפריקה ישראל. דווקא פעילות הבנקאות הייתה חריגה מבחינתי, אם כי מעניינת. שמחתי לראות את הצד השני, אך אין לי שום בעיה לחזור לעולם הישן".

- מה ההבדלים בין העולמות?

"עולם העסקים יותר מעניין מעולם הבנקאות, שהוא צר בראייה העסקית שלו. בבנק מקסימום תקבל את הריבית, אבל אתה בסיכון של לאבד את כל הקרן; ואילו בעסקים יש פוטנציאל רווח של עשרות אחוזים מול הקרן. פעם הייתי בצד של נותן האשראי, ועכשיו אני בצד של המבקש. כשאני עובד היום מול בנקים, הניסיון עוזר לי לדעת איך לדבר איתם, ומה הן נקודות החולשה".